جدیدترین مطالب

نجمه کیخا در نشست «امام خمینی(ره) و سیاست اخلاقی» با تبیین سیاست اخلاقی در اندیشه امام خمینی(ره) بیان کرد: در اندیشه امام خمینی(ره)، سیاست اخلاقی از دل سیاست فردی بر می‌آید، لذا انسان‌سازی در اولویت است، ضمن این که اگر بخواهیم بین فرد و جمع اتحادی را برقرار کنیم، این باید بر اساس یک محور باشد که آن محور توحید و انگیزه الهی است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، نشست علمی «امام خمینی(ره) و سیاست اخلاقی»، از سلسله نشست‌های تخصصی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)؛ از نظریه تا عمل، ۱۹ اردیبهشت ماه و با سخنرانی نجمه کیخا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پژوهشکده امام خمینی(ره) برگزار شد.

دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه آزادی در نگاه امام خمینی(ره) به معنای خلق و ایجاد فرصت است، گفت: باید دین و آزادی را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، «شریف لک زایی» در نشست علمی تخصصی انقلاب اسلامی و آزادی از نظریه تا عمل که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان برگزار شد، به بیان آزادی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: حضرت امام(ره) اثر مستقلی از آزادی تدوین نکرده اند اما از مجموع بحث‌ها نظریه آزادی ایشان استنباط می شود.

دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بر اساس دیدگاه امام آزادی یک خواست اولیه و اصولی است که همواره بشر برای طی مسیر و اعتلای خود آن را تقاضا داشته است.

سبک زیست مسئولان؛ الگوی تعاملات اجتماعی
گروه سیاسی ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این مطلب که بخشی از محدودیت‌های حفاظتی ناظر بر حوادث تروریستی اتخاذ شده بود؛ گفت: اما این محدودیت‌ها بعدها به نادرستی تداوم یافت و باید مجدداً مورد بازخوانی قرار گیرد تا این حفاظت‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که هم کرامت انسانی مردم محفوظ بماند و هم جهات حفاظتی لحاظ شود.

به گزارش ایکنا؛ با توجه به این‌که وجود تشریفات و تجمل‌گرایی در دوران پهلوی سبب تشدید فاصله‌ها میان حکومت با مردم شد و سپس با بی‌تفاوتی و اصرار حکومت طاغوتی بر ادامه این عمل، زمینه‌های اعتراضات علمای دینی، نخبگان سیاسی آن زمان و اعتراضات مردمی را به همراه داشت، ادامه چنین وضعیتی، به‌نوعی همدلی و وحدت میان مردم را به ثمر آورد و نتیجه آن در پیروزی انقلاب اسلامی متبلور شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این انتظار جود داشت که دیگر آن فاصله‌ها و تشریفات زمان گذشته تکرار نشود.‌ که البته تا سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی کمتر شاهد وجود فاصله‌ها میان مردم و مسئولان بودیم. اما بعدها مواردی همچون تجمل‌گرایی، تشریفات حفاظتی، فاصله میان مردم و مسئولان را تشدید کرد که این وضعیت موجب اعتراض بخش قابل توجهی از جامعه ایران قرار گرفته و کاستن از این شکاف‌ها یا فاصله‌ها به یکی از مطالبات مردم تبدیل شده است.
در این راستا شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به چرایی ضرورت کاهش تشریفات و محافظت‌‌های امنیتی مسئولان برای تسهیل روابط مردم با مسئولان و تأثیرات و تبعات وجود چنین تشریفاتی بر جامعه پرداخت که متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است.

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است انتظار می‌رود که ابتدا به بسط سبک زیست و سبک دینداری حضرت زهرا(س) بپردازیم و سپس آن را معرفی کنیم، ضمن این که در فضای موجود بهره بردن از هنر در معرفی آن حضرت می‌تواند مؤثرتر باشد.

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ به ارائه تحلیلی پیرامون نقش حضرت زهرا(س) اسلام و به ویژه پس از رحلت رسول خدا(ص) بیان کرد: آنچه در این زمینه مشهود است حضور جدی و مؤثر آن حضرت در دفاع از امام علی(ع) است. در واقع آن حضرت پرچمدار دفاع از امامت و ولایت در عرصه اجتماعی و سیاسی است. این حضور می‌تواند زمینه عملی بروز و ظهور بانوان ما در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی باشد، طبق دیدگاه امام موسی صدر، امام سازنده اجتماع و بخش عملیاتی برنامه‌ای است که پیامبر از جانب خداوند آورده است.
وی با اشاره به نمونه‌هایی عملی از مواضع سیاسی حضرت زهرا(س) تصریح کرد: بخش عمده‌ای از آنچه از زندگی آن حضرت نقل شده است به فضای بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) باز می‌گردد که سرشار از اعتراض به اتفاقات پس از حوادث رحلت آن حضرت است. در واقع ایشان به نحو بارزی میدان مقاومت و دفاع از آنچه را که صحیح می‌شمرد انتخاب می‌کند. بخش‌های دیگری از عمل آن حضرت در موضوع کمک به مردم و به ویژه نیازمندان بود. در واقع مهرورزی و محبت به مردم یکی از نکات ارزشمند و برجسته زندگی حضرت فاطمه(س) است.

گروه اندیشه: استادیار دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه از جمله تحولات بزرگی که در دوره معاصر در ایران و جهان اسلام به وقوع پیوست، نهضت بازگشت به قرآن بود، گفت: اگرچه این رجوع به قرآن تفاوت‌هایی با گذشته داشت، اما می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران از نتایج نهضت بازگشت به قرآن در دوره معاصر است.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، انقلاب اسلامی ایران، دارای ویژگی‌های متعدد و خاصی است که تئوری‌های تبیین انقلاب‌های دنیا را به چالش کشید و بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی جهان در مورد آن به کاوش پرداختند. انقلاب اسلامی ایران از منظر‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و نظریه‌هایی در مورد علل ایجاد و پیروزی آن ارائه شد که البته با نقاط ضعف و اشتباهاتی همراه است. در جستجوی یافتن بهترین نظریه در توصیف و تحلیل ماهیت انقلاب اسلامی با نجمه کیخا، استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگویی داشتیم که متن آن در ادامه از نظر می‌گذرد:

لک زایی با بیان این که حوزه علمیه از نقش هدایت گرانه و مردمی خود غفلت نکند، گفت: همراهی حوزه علمیه با مردم و حضور در میان آنها و سنگ صبور آنان شدن از اهمیت زیادی برخوردار است که به نظر نیازمند تجدید و احیا است.

شریف لک زایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با گرامی داشت ایام الله دهه فجر در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که حوزه علمیه چه مقدار به نقش مادری خود در قبال انقلاب اسلامی کرده است، گفت: با توجه به این که حوزه دارای سطوح مختلفی است و برداشت ها و سلایق متنوع و متفاوتی در حوزه وجود دارد شاید نتوان پاسخ واحدی به این پرسش داد.

در گفتگو با دکتر شریف لک زایی مطرح شد:
پیروزی انقلاب اسلامی موجب رشد گرایش به دینداری در دنیا شد / بازگشت به شعارها و اهداف اولیه انقلاب؛ دوای درد امروز جامعه ایرانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این که بازگشت به شعارها و اهداف اولیه انقلاب اسلامی دوای دردهای امروز جامعه ماست، تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی

ایران نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا میل و گرایش به دینداری افزایش پیدا کرد. 

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در ایام الله دهه مبارک فجر و در ادامه گفتگوهای این خبرگزاری با شخصیت های فرهیخته حوزوی درباره نسبت سنجی میان انقلاب اسلامی و مساله دین داری و نیز پاسخ به شبهاتی که از سوی برخی روشنفکران غرب زده و یا معاندان انقلاب اسلامی مطرح می شود مبنی بر این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر میزان دین گریزی و اخلاق ستیزی جامعه ایرانی افزوده شده ، این بار با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه که دارای دکترای علوم سیاسی است و از سال 78 توفیق حضور در درس خارج فقه و اصول حوزه را داشته، گپ و گفتی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

گروه اندیشه: صاحب نظریه «معیارهای تحقق عدالت سیاسی در اندیشه شهید صدر» معتقد است که عدالت سیاسی مردم‌محور است، و در مقابل منتقد این نظریه معتقد بود که نظریه شهید صدر دولت‌محور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کرسی ترویجی «بررسی معیارهای تحقق عدالت سیاسی در اندیشه شهید صدر» بعد از ظهر امروز ۹ بهمن، با ارائه محمدحسین جمشیدی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس و نقد توسط مسعود پورفرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و شریف لک‌زایی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

جمشیدی در آغاز ارائه خود گفت: عدالت در همه عرصه‌های زندگی به خصوص در مهم‌ترین سطح یعنی سطح سیاسی منشا اثر است. قبل از ورود به بحث به سه مفروض اشاره می‌کنم، اول اینکه عدالت در دل یک منظومه یعنی جهان بینی اسلامی مطرح می‌شود که غیربرساختی است. سوال ما این است که بر مبنای اندیشه صدر چه معیارهایی می‌تواند بیانگر تحقق عدالت سیاسی در جامعه به روش استنباطی-اجتهادی باشد؟

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ساخت «کشتی قرآنی مطلا» و تأیید این نوع کارها از سوی نهادهای دینی و روحانیت گفت: تصور جامعه، به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی، این است که ساخت این‌گونه آثار نباید مورد تأیید و حمایت نهاد روحانیت و دین قرار بگیرد؛ ترویج و حمایت از همین نوع برنامه‌ها و کارهای شعاری، به تناقضات جامعه و ظاهرگرایی و قشری‌گرایی دامن می‌زند.

شریف لک‌زایی در نشست محبت در فلسفه سیاسی متعالیه گفت: ملاصدرا معتقد است محبت می­ تواند به ایجاد انسان متعالی، جامعه متعالی، نظام متعالی و سیاست متعالی کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست محبت در فلسفه سیاسی متعالیه با سخنرانی شریف لک‌زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چهارشنبه ۱۳ دی ماه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از مباحث مهم فلسفه سیاسی که در دوره معاصر کم­تر بر آن تأکید شده موضوع محبت و دوستی است، گفت: این موضوع جایگاه مهمی در فلسفه سیاسی دارد، اما در دوره معاصر کم­تر به آن پرداخته شده است. تا آنجا که من مطلع هستم به زبان فارسی تنها پنج مقاله منتشر شده است که آن هم بیشتر در حوزه مباحث فلسفه و اندیشه سیاسی مغرب زمین است. از این رو این بحث نیازمند توجه بیشتری است.