به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مسئله ارتباط مفاهیم مدرن کنونی که در عرصه اجتماعی نهادینه شده با حیطه مبانی فلسفی و عقلانیِ سنت اسلامی و ایرانی یک نکته کلیدی است. امروزه این ارتباط معمولا یا مخدوش است و یا بسیاری از اندیمشندان جامعه ایرانی التفاتی نسبت به آنها ندارند. یکی از این حلقههای اصلیِ مفقوده نگرش فلسفه سیاسی صدرایی به مفاهیمی نظیر آزادی، ولایت مطلقه فقیه و... است. برای بررسی بیشتر این مسئله به گفتوگو با شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پرداختیم.
جدیدترین مطالب
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
- در گفتوگو با ایکنا مطرح شد: حقیقت دین، باور و عمل در راستای همبستگی اجتماعی است
- دغدغه احیای تمدن اسلامی در اندیشه امام موسی صدر: گفتوگو با شریف لک زایی پیرامون اندیشه امام موسی صدر
گپ و گفت
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 456
مراد از وحدت حوزه و دانشگاه نوعی نگاه فرهنگی و معرفتی است و قطعاً به معنای وحدت سیاسی و ساختاری و آموزشی این دو نهاد نیست.
به گزارش خبرگزاری رسا، از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است. طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمه الله در سال ۵۹ آغاز گردید. انقلاب فرهنگی هم چنان که حضرت امام رحمه الله در پیام نوروزی سال ۵۹ اعلام فرمود، گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می نمود. این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی آن زمان، باب مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه را بازکرد. شهید مفتح یکی از پیشقراولان این امر مهم بود که ایشان به دلیل اینکه هم در حوزه علمیه از اساتید بزرگی همچون امام خمینی و علامه طباطبایی و سیدمحمد داماد بهره برد و به درجه اجتهاد رسید و هم در دانشگاه نیز موفق با اخذ درجه دکتری شد نماد این وحدت شناخته و روز شهادت این شهید بزرگوار، به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگزاری شد.
وحدت حوزه و دانشگاه در کلام مبدع آن یعنی امام خمینی (ره) اینگونه ذکر شده است. ایشان در سخنانی فرموده اند:«حالا که می بینند یک تحولی پیدا شده است، و دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، و روحانی متمایل شده است به دانشگاهی و باهم هستند و می خواهند باهم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف و فساد کنند بین این دو تا … چشم هایتان را باید خیلی بازکنید. در این زمان چشم و گوش ها باید خیلی باز باشد که یک وقت می بینید از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فیضیه شما را به فساد می کشانند، شما رابه تفرقه می کشانند. اینهایی که نمی خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد و ارباب های آنها که از اول هم نمی خواستند، نمی توانند ببینند که شما باهم مجتمع شدید و می خواهید باهم کار کنید … آنها در صدد این هستند که نگذارند شماها باهم باشید».
مقام معظم رهبری نیز به دانشجویان و طلاب درباره این مهم فرمودند: طلاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند. احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه ها عملاً کوشش کنند که نمونه های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلاب و دانشجویان و دانشگاهیان ارایه بدهند و نشان دهند که هر دو، نسبت به یکدیگر، با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می کنند. این، همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه است. البته برای این کار باید برنامه ریزی و سازمان دهی بشود».
به همین منظور و در راستای بزرگداشت هفته حوزه و دانشگاه با شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتوگویی مکتوب انجام داده ایم که حاصل آن در ادامه تقدیم می شود.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 384
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) وحدت حوزه و دانشگاه یکی از آرمانهای والای انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه فکری و فرهنگی بود که متاسفانه تا به امروز در سطح و تراز انقلاب اسلامی تحقق پیدا نکرده و آثار و برکات آن به شکل شایسته و ملموس در سطح جامعه بروز و ظهور نیافته است. از طرفی وحدت این دو نهاد مهم نه تنها در داخل کشور بلکه میبایست در سطح جهان اسلام نیز به وقوع پیوسته تا آثار مهم ان از جمله تکثیر گفتمان اسلام ناب و حقیقی و به انزوا رفتن گفتمان اسلام تکفیری و داعشی به منصه ظهور برسد و جهان اسلام را از آفات تفکر خشن، افراطی و متحجر تکفیری و وهابی برهاند.
لذا در این راستا گفتوگویی با دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، صورت گرفته است که به شرح ذیل است:
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 275
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: توسعه و تعمیق وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورتی در ابعاد کلان ملی به شمار می رود.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 473
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم: باید از طریق مبانی فلسفه صدرایی به سراغ فهم مفاهیم جدید برویم و میان تفکر صدرایی با مسائل کنونی اجتماعی پیوند برقرار کنیم.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 708
وسائل ـ شریف لکزایی با اشاره به چاپ چهارم کتاب «بررسی تطبیقی نظریههای ولایت فقیه» گفت: اگر بخواهیم موضوعاتی همچون فقه حکومتی ماندگار باشد، نیاز است که در فضای آموزشی حوزه علمیه قرار بگیرد؛ یعنی یک برنامه آموزشی برای آن تعریف شود و در این زمینه در فضای آموزشی حوزه علمیه به تعریف نیرو پرداخته شود و در گام بعد در قالب یک رشته مطالعاتی و رشتهای که بتواند بخشی از نیازهای جامعه را برطرف کند مطرح شود.
به گزارش سرویس سیاست پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، با توجه به فرمایش رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله دانشها به سه دسته تقسیم میشود، آیة محکمة، فریضة عادلة و سنة قائمة؛ بحثهای فلسفی، عقلی و کلامی در بخش آیه محکمه قرار میگیرد که بنیادیتر و مباحثی اعتقادی است، مباحث اخلاقی، معنوی و باطنی در بخش فریضه عادله است؛ اما مباحث فقهی در بخش سنت قائمه قرار میگیرد که با مباحث عینی، اجتماعی و بالفعل جامعه سروکار دارد و به حوزه رفتار مربوط میشود؛ بنابراین اگر فقه داعیهدار اداره جامعه است، باید در این عرصه، کلاننگری و کارآمدی داشته باشد.
در همین راستا خبرنگار سرویس سیاست پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، گفتوگویی با شریف لکزایی داشته است که وی با اشاره به چاپ چهارم کتاب بررسی تطبیقی نظریههای ولایت فقیه و چاپ دوم فلسفه سیاسی صدرالمتألهین در زمینه بسط و گفتمان سازی فقه حکومتی در حوزه علمیه توضیح داده است که متن آن تقدیم میشود.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 402
گروه سیاسی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اهمیت دانستن نخبگان سیاسی اخلاقمدار در تعالی هرچه بیشتر جامعه گفت: عوامل فردی و نهادهای آموزشی درر تربیت و معرفی نخبگان سیاسی تاثیر فراوانی دارند و دولت باید با مرتفع ساختن بروکراسی پیچیده اداری، زمینه کادرسازی ارزنده در نظام اسلامی را فراهم سازد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، کشورها در عرصه سیاسی تمام تلاش خود را میکنند تا نیروی کارآمد سیاسی را بر پایه رفتار و اعمال سیاسی نیک تربیت کنند تا بتوانند به یک الگوی سیاسی برای جامعه تبدیل شوند و منافع نظام سیاسی خود را در ورای مرزها تامین کنند. امروزه کشورهای توسعه یافته با اعمال شدیدترین نظارتها و همچنین با تهیه ابزارهای آموزشی کارشناسی شده توانستهاند در کادرسازی نیروی سیاسی کارآمد درون نظام حکومتی خود موفق شوند.
در جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت انقلاب پس از گذشت نزدیک به چهار دهه، همچنان در صحنه سیاسی کشور خلأ وجود نیروی سیاسی بااخلاق احساس میشود که این روند گاهی منجر به افزایش منازعات و بداخلاقیهای سیاسی و اجتماعی درون کشور شده و می شود که این وضعیت نشان از ضعف کادرسازی سیاسی بوده که افزایش منازعات میان جناحها را دربرداشته است. در همین رابطه با «شریف لک زایی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه از نظر میگذرد.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 982
فلسفه سیاسی متعالی
اشاره:
امکان یا امتناع فلسفهی سیاسی ملاصدرا یکی از بحثهای داغ حوزهی فلسفه و اندیشهی سیاسی در سالیان اخیر بوده است. برخی معتقدند که اساسا فلسفهی صدرالمتالهین شیرازی فاقد سویههای سیاسی است و اگر رگههایی از مباحث سیاسی هم در آثار این فیلسوف اسلامی مشاهده میشود، بیشتر تکرار مطالب شیخالرئیس و فارابی است و افزون بر آن، نوآوری خاصی در نظام اندیشهی صدرا دیده نمیشود.
از طرف دیگر قائلین به فلسفهی سیاسی ملاصدرا مدعی هستند که ملاصدرا از تامل دربارهی سیاست غافل نبوده و شمای کلی فلسفهی سیاسی صدرالمتالهین از لابهلای آثار او قابل جستجو و دستیابی است.
«فلسفهی سیاسی صدرالمتالهین» جدیدترین اثر منتشر شده در مورد فلسفهی سیاسی صدرا و تقریبا یکی از جامعترین آثار موجود در این حوزه است که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به قلم دکتر شریف لکزایی منتشر شده است. «نگرشهای فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین» عنوان رسالهی دکتری شریف لکزایی بوده و این کتاب به نوعی ماحصل اندیشههای ایشان در دههی گذشته است.
به بهانه انتشار این اثر، با دکتر شریف لکزایی استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در مورد فلسفه سیاسی صدرا گفتوگویی انجام دادیم که از محضرتان میگذرد.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 380
شریف لک زایی در گفتگو با فارس:
اگر از الگوی خاصی پیروی نکنیم منافع ملی پایمال میشود
اساساً تولید و اجرای الگو در راستای تحققبخشی به اهداف و منافع ملی است. اگر در برخی موارد منافع ملی پایمال و قربانی اهداف ملی می شود، شاید به خاطر این است که از الگوی خاصی پیروی نمی کنیم و در این زمینه الگویی نداریم.
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، چند سال پیش ضرورت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای پیشرفت مناسب با فرهنگ و تمدن و دین ما از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد. مسلم است که تئوریهای توسعه مطرح شده در غرب از دهه های پیش تاکنون دچار نقائصی هستند که اجرای آنها مسائل و معضلاتی را برای کشورهای مختلف در پی داشته است. علاوه بر این مشکلات، چون فرهنگ و تمدن ما با فرهنگ و تمدن غربی در تعارض است. بنابراین اجرای نظریه های توسعه ای آنها متناسب با فرهنگ و فکر و اندیشه و سبک زندگی ما نیست. به همین خاطر طرح الگویی متفاوت با الگوی توسعه غربی نه تنها ضروری بلکه حیاتی است و اصولا بدون آن طرح تمدن نوین اسلامی به سرانجام مطلوبی نخواهد رسید. در گفتگو با دکتر شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که مدتی در اندیشکده سیاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم فعالیت داشته به بررسی موانع پیش روی تدوین الگو پرداختیم که اکنون متن آن پیش روی شماست.
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 452
گفتوگو با دکتر شریف لکزایی درباره آزاداندیشی در حوزه علمیه
- توضیحات
- دسته: گپ و گفت
- بازدید: 384
گروه اندیشه: لکزایی معتقد است در قدم اول، وحدت حوزه و دانشگاه به این معناست که ذهنیتهای منفی، نسبت به هم اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) ویژهنامهای با عنوان«دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، بررسی ابعاد دانشگاه اسلامی تمدنساز در نگاه امام خمینی(ره)»منتشر کرد. مشروح گفتوگوی شریف لکزایی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با این نشریه را در ادامه میخوانید:
یکی از آرمانهای حضرت امام خمینی(ره) وحدت و همکاری گسترده حوزه و دانشگاه در راستای اسلامی سازی دانشگاه بود. در سالیان پس از انقلاب اسلامی، این دو نهاد، تلاشهای گستردهای در راستای بومیسازی و اسلامی سازی دانشگاهها، مخصوصاً درزمینه علوم انسانی داشتهاند اما اینکه تا چه اندازه این اهداف محقق شده و چه موانعی در این زمینه وجود داشته است و همچنین تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، چه نقشی در شکلگیری دانشگاه معیار اسلامی دارد، نیازمند تأمل و بررسی بیشتر است. برای بررسی بیشتر این موضوع از منظر حضرت امام خمینی(ره)، با شریف لکزایی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفتوگویی انجام دادهایم که متن آن در ادامه میآید: