جدیدترین مطالب

شریف لک زایی گفت: آغاز مقاومت در لبنان و در منطقه با امام موسی صدر است و او نسبت به سایرین در این موضوع فضل تقدم دارد؛ به همین جهت است که او به «امام‌المقاومة» مشهور است.

شریف لکزایی: امام موسی صدر بنیانگذار جبهه مقاومت در منطقه است

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، ۹ شهریورماه، سالروز ربوده شدن عالم و مجاهد وارسته جهان اسلام، امام موسی صدر است. شخصیتی که ما بیش‌ از هر چیزی او را با وحدت‌آفرینی‌هایش در لبنان و هویت‌بخشی به شیعیان آن سرزمین می‌شناسیم. آدم‌های بزرگ و شاخصی چون او، ابعاد شخصیتی مختلفی دارند که باید در فرایند مطالعه شخص و شخصیت آن‌ها تمامی ابعاد لحاظ شود تا درک صحیح‌تری از واقعیت آن فرد داشته باشیم. 

در گفت‌وگویی که با شریف لک زایی، پژوهشگر تاریخ و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی داشتیم به گفتمان «مقاومت» و «جهاد» از منظر امام موسی صدر پرداختیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید. 

 اجلاسیه «رویکردی تازه به عقلانیت سیاسی در اسلام» برگزار می شود

اجلاسیه نهایی کرسی نوآوری «رویکردی تازه به عقلانیت سیاسی در اسلام» روز یکشنبه ۶ شهریور ساعت ۱۰ صبح به صورت حضوری برگزار می شود. 

در این کرسی، حجت الاسلام نجف لک‌زایی، محسن رضوانی و علیرضا صدرا به عنوان داور و شریف لک‌زایی، احمدرضا یزدانی و مجتبی زارعی به عنوان ناقد شرکت خواهند کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است امام حسین(ع) در مسیر حرکت اصلاحی خود تا قیام عاشورا توانستند امر به معروف و نهی از منکر را در جایگاه عالی و واقعی خود که همان امر به معروف و نهی از منکر حاکمان است، قرار دهند. 

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

یکی از محورها و مسائل مهم پیرامون نهضت حسینی و قیام عاشورا، فریضه امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه والای آن در حرکت امام حسین(ع) است. در هفته‌های اخیر نیز این مسئله در جامعه و رسانه‌ها بسیار پررنگ شده اما تمرکز کامل آن بر مسئله حجاب است که بیشتر معطوف به مردم است تا حاکمان و مسئولان، در حالی که در نهضت امام حسین(ع) این امر به معروف و نهی از منکر حاکمان بود که در رأس قرا گرفت.

در این راستا ایکنا گفت‌وگویی با شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجام داده که متن آن به شرح ذیل است:

ایکنا ـ فراموشی فریضه امر به معروف و نهی از منکر حاکمان تا چه اندازه در اینکه فردی مانند یزید به قدرت برسد و فردی چون امام حسین(ع) با خون خود هزینه مقابله با یزید را بپردازد، تأثیرگذار بود؟

علیرضا صدرا در نشست بررسی افکار و اندیشه‌هایش گفت: ما نیازمند اندیشه برای تولید علم جدید هستیم و علم اگر تبدیل به عمل شد می‌تواند حل مشکل کند.

شریف لک زایی در ادامه این نشست با اشاره به تأسیس نهاد از سوی استاد صدرا گفت: ایشان در تولید علم هم تجربه خوبی داشته است و ابتدای زمان تحصیلش این دغدغه را داشته و در اندیشه سیاسی و حکمت عملی کارهای مهمی کرده است. ایشان همچنین در ترویج علم و ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تلاش‌های بسیاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، چهارمین عصرانه از سلسله عصرانه‌های علوم انسانی به بررسی افکار و اندیشه‌های علیرضا صدرا اختصاص یافت و دبیر علمی آن مالک شجاعی جشوقانی بود. روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه علاوه بر علیرضا صدرا، حجت الاسلام و المسلمین محسن رضوانی، شریف لک زایی و مرتضی یوسفی‌فر در این نشست حضور داشته و سخنرانی کردند.

صدرا در ابتدای این نشست درباره زندگی نامه خود توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: دیپلم من ریاضی بود و از آن زمان امکان ورود من به دانشگاه در رشته علوم انسانی وجود داشت و من با توجه به اینکه زبانم خوب بود برای دانشگاه نفت آبادان کنکور شرکت کردم. بعدها علوم سیاسی را به دلیل علاقه بسیار در کنکور سراسری انتخاب کردم. سپس به گرایش اندیشه سیاسی اسلام و ایران علاقه مند شدم.

عضو کارگروه علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی به نقش و جایگاه جشنواره که به‌صورت تخصصی در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند اشاره کرد و گفت: آثار فارابی به‌عنوان بستری جامع و بنیادی برای پژوهش در حوزه علوم انسانی معرفی می‌شود. 

شریف لک‌زایی

شریف لک‌زایی، عضو کارگروه علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جشنواره فارابی گفت: باید مجموعه آثار فارابی را به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متفکران این مرز و بوم که به‌طور بنیادی در پژوهش‌های ما تاثیر بسزایی دارد، تصحیح و منتشر کرد. بنده معتقدم از طریق معرفی فارابی و انتشار مجموعه آثار این متفکر مسلمان می‌توان جشنواره را در ساختار دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان معرفی کرد. از طرفی برگزاری همایش‌هایی، در راستای تفکر این فیلسوف در سطح بین‌المللی می‌تواند موجب برداشتن یک گام بزرگ و ارتباط با دیگر اندیشمندان دنیا باشد.

مدافع حقوق ملت
آیا ما میراث‌دار خوبی برای اندیشه‌های شهید بهشتی بوده‌ایم؟
 
مهسا رمضانی
«دفاع از حق مردم و حقوق ملت» استراتژیک‌ترین خواست جمهوری اسلامی است که فصل سوم قانون اساسی از اصل 19 تا 42 نیز به آن اختصاص یافته است. تأکید بر نقش و جایگاه «مردم» در نظام سیاسی جمهوری اسلامی نه صرفاً در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان بنیانگذار این نظام، که در منظومه فکری دیگر شخصیت‌های اثرگذار انقلاب همچون شهید آیت‌الله بهشتی جایگاه قابل تأملی دارد و شاهد این مدعا مجموعه آثار و افکار این متفکر مردم‌مدار است. او که «معمار قانون اساسی» خوانده می‌شود با استناد به دو مؤلفه «آزادی» و «حق انتخاب»، انسان را از دیگر موجودات متمایز می‌کند و معتقد است که انسان از رهگذر بهره‌مندی از این دو اصل، بر سرنوشت خود تسلط دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند حق انتخابگری را از انسان سلب کند. بنابراین، در اندیشه شهید بهشتی «حق ملت» با دو اصل «آزادی» و «انتخاب» ربط وثیقی پیدا می‌کند. به این اعتبار «مردم‌باوری در منظومه فکری شهید آیت‌الله بهشتی» موضوع میزگرد ما شد با دکتر علی شیرخانی، استاد تمام علوم‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و دکتر شریف لک‌زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در این نشست به نکات قابل تأملی درباره آراء و اندیشه‌های شهید بهشتی اشاره می‌کنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه رویکرد امام موسی صدر در تفسیر، نگاه عقلی به مباحث قرآنی است، گفت: همچنین شهید صدر به اعجاز برای کشف معارف قرآن معتقد است.

شریف لکزاییبه گزارش ایکنا، شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۲۲ خردادماه در نشست علمی «حکمرانی در قرآن با تکیه بر اندیشه امام موسی صدر»، گفت: امام موسی صدر در ۱۴ خرداد ۱۳۰۷ در شهر قم به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قم گذراندند، سپس وارد حوزه شدند و به نجف هم رفتند، کارشناسی خود را در اقتصاد و حقوق در دانشگاه تهران گذراندند و تا شهریور ۵۷ که ربوده شدند، رهبری جامعه لبنان را بعد از علامه شرف‌الدین برعهده داشتند.

وی افزود: آثار ایشان از جمله مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام موسی صدر» شامل مصاحبه‌ها، سخنرانی و ... ایشان گردآوری و به فارسی ترجمه شده است و جلد دهم این کتاب مباحث تفسیری است. ایشان همه انسان‌ها اعم از انسان ۱۴۰۰ سال قبل و امروز را مخاطب قرآن تلقی کرده و معتقد است که همه به اندازه فهم و معرفت خود می‌توانند از معارف کلام الهی بهره‌مند شوند، طبیعتا با توجه به رشد معارف بشری، فهم‌های جدیدتری هم از قرآن صورت می‌گیرد.

 ملاصدرا، عدم رهبری دینی و تقید نداشتن به شریعت، بی‌توجهی نخبگان و بزرگان را مهمترین عامل بروز بحران‌ها در جامعه می‌دانست.

به‌گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر شریف لک‌زایی در نشست علمی‌ که با موضوع «صدرا در کتاب کسر اصنام الجاهلیه» که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به جایگاه علمی و عرفانی، ملاصدرا، اظهار داشت: ملاصدرا یکی از عالمان، عارفان و فیلسوفان بزرگی بود که دارای آثار و تالیفات فراوانی می‌باشند که متاسفانه بسیاری از آنها مغفول مانده است.

وی افزود: با اشاره به جایگاه این فیلسوف بزرگ، شایسته است که تمام آثار ایشان مورد واکاوی و تحقیق قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب کسر اصنام الجاهلیه ملاصدرا را مدنظر قرار دارد و گفت: این کتاب به زبان فارسی و حتی در انگلستان به زبان انگلیسی ترجمه و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لک‌زایی، با بررسی محتوای این کتاب، گفت: این کتاب، در مباحث حکمت علمی است که بخش عمده آن در نقد صوفیان و عارف نمایان است.

آنچه که انقلاب اسلامی را از سایر انقلاب‌های معاصر جهان متفاوت و متمایز می‌کند؛ گفتمان ارائه شده در دل انقلاب اسلامی است که از سوی بنیان‌گذار آن مطرح شد. ارزش‌ها، آرمان‌ها، اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی از مبانی و گفتمان متفاوتی وام گرفته شدند که تا پیش از امام خمینی، تقریبا از سوی کسی مطرح نشده بودند.  

تمام ابعاد فکری و نظری انقلاب اسلامی توسط امام راحل به شیوه‌ای طراحی شد که امروز الگوی بسیاری از جنبش‌های سیاسی و بیداری‌های اسلامی منطقه است و همین مسئله مهر تاییدی بر منش رفتاری و مبانی نظری امام خمینی در مسیر حرکت انقلاب اسلامی است.

در سالروز ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در گفتگویی با شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به سراغ واکاوی گفتمان ارائه شده از سوی امام خمینی رفته‌ایم. متن زیر مشروح این گفتگو است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اندیشه حکمرانی و گفتمان اسلامی و مردمی امام(ره) بر پایه عدالت استقرار یافته است، گفت: شاید بتوان گفت از نگاه امام(ره) وجه اسلامیت نظام جمهوری اسلامی افزون بر رأی اکثریت و مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف، براساس عدالت جلوه‌گر می‌شود و معیاری برای محک زدن اسلامیت نظام است تا ببینیم اسلامیت چه وضعیتی دارد. 

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

یکی از مسائل مهم در خصوص اندیشه امام(ره) فهم اندیشه حکمرانی ایشان و شاخص‌های کلیدی و محوری حکمرانی شایسته از منظر تفکر دینی امام خمینی(ره) است که روش‌شناسی درست اندیشه سیاسی امام(ره) در کنار فهم مبانی اندیشه‌ای ایشان با درک مقتضیات زمان و مکان همراه است.

در این راستا ایکنا در گفت‌وگو با شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به بررسی سیر تحول اندیشه حکمرانی امام(ره)، مؤلفه‌های اصلی گفتمان حکمرانی ایشان و بهترین روش فهم اندیشه سیاسی امام(ره) پرداخته که متن آن به شرح ذیل است:

ایکنا ـ گفتمان حکمرانی مطلوب امام از دوره آغاز نهضت تا پیروزی انقلاب و در دوره رهبری با چه تحولاتی روبه‌رو شد؟ به عبارتی به مرور زمان تغییراتی در این گفتمان برخاسته از تحولات در اندیشه سیاسی فقهی امام و همچنین تماس با تجربیات بشری به ویژه در مؤلفه مهمی چون نقش و جایگاه مردم در امر حکمرانی صورت گرفت؟