جدیدترین مطالب

حوزه / بیش از یکصد روز از آغاز اکسپوی به تعویق افتاده ۲۰۲۰ دُبی می‌گذرد و در همین مدت، نقدهای بسیاری متوجه پاویون ایران شده؛ به‌ویژه از سوی اساتید، صاحب نظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی. رویدادی که تا یکصد روز دیگر ادامه دارد و استراتژی ایران همچنان زیر سوال است.

سپس شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی و دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقش و رسالت اصلی رویداد جهانی اکسپو اشاره کرد و گفت: اینکه روز جهانی فلسفه در رویداد بین‌المللی اکسپو دبی توسط ایران برگزار شود، اقدام ارزشمندی بود اما چیزی که با آن مواجه شدیم، یک جانمایی نامناسب در اکسپو شکل گرفته است. اکسپو که ذاتاً یک رویداد فرهنگی، هنری و… است، متأسفانه جای خود را به مسائل بازرگانی، اقتصادی و در کل تجاری داده است و لذا معنا و مفهوم درستی از این رویداد و شعار امسال از سوی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه درک نشده است.
لک زایی گفت: از نظر امام موسی صدر گفت‌‌وگو به مثابه ابزاری ارتباطی است که بین انسان‌‌ها نقش‌‌آفرینی می‌‌کند و می‌‌تواند اندیشه و زندگی را بازسازی کند. 

به گزارش ایکنا، نشست علمی «گفت‌وگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر» با حضور  سیده رباب صدر، خواهر امام موسی صدر، شیخ ماهر حمود، دبیرکل انجمن علمای مقاومت و شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شب گذشته؛ ۳۱ شهریورماه به صورت مجازی برگزار شد.

متن سخنان شریف لک‌زایی به شرح زیر است:

آنچه عرض می‌‌کنم طرح مسئله‌‌ای در موضوع گفت‌‌وگو و مدارا در اندیشه امام موسی صدر است. تمرکز اصلی من بر بحث گفت‌‌وگو خواهد بود و از آن منظر نکاتی عرض می‌‌کنم. یک مشکل و مسئله‌‌ای در جوامع اسلامی وجود دارد مسئله صلح است. در کتاب «فلسفه سیاسی را چگونه بیاموزیم» این ادعا مطرح شده است که مذهب گزینه جهان برای هماهنگی نیست ولو برخی مذاهب ادعا کنند می‌توانند این چشم‌‌انداز را ارائه کنند. به تعبیر نویسنده کتاب، چون هر مذهبی کوله‌‌بار فرهنگی و تاریخی خاصی را به همراه دارد ممکن است مردم را به اتحاد برساند و ممکن است آنها را از هم جدا کند. می‌‌شود با این نگاه موافق باشیم و بگوییم مذاهب به همان دلیلی که ایشان اشاره می‌‌کند می‌‌توانند به گردونه اتحادبخش وارد شوند و مردم را متحد کنند یا اینکه به جدایی مردم منتهی شوند. پیشنهادی که نویسنده ارائه می‌‌کند این است که اخلاق و فلسفه سیاسی را جایگزین دین و مذهب کنیم. می‌‌توانیم با او موافق باشیم یا مخالف باشیم. در موافقت با این نگاه می‌‌توانیم بگویم جدای از نقش ادیان و مذاهب، از طریق اخلاق و فلسفه سیاسی هم امکان دارد مردم با هم متحد شوند و جهانیان با همدیگر زیست مسالمت‌‌جویانه داشته باشند ولی می‌‌شود این سؤال را مطرح کرد که کدام اخلاق و کدام فلسفه سیاسی؟ کما اینکه می‌‌شود این پرسش را مطرح کرد که کدام دین با چه رویکردی می‌‌تواند این اتحاد را ایجاد کند و کدام دین با کدام رویکرد می‌‌تواند گسست ایجاد کند. به‌عبارت‌دیگر با توجه به جامعه متکثر لبنان، امام موسی صدر در پی تبیین و تقویت چه دینی با چه رویکردی است تا در جامعه همبستگی ایجاد کند؟

دکتر شریف لک زایی در برنامه «شبهای فرهنگ» با موضوع « قرآن شناسی امام موسی صدر» گفت: امام موسی صدر، قران شناسی است که دین را اجتماعی، غیرانتزاعی و برای انسان میخواست، و تفاسیر ایشان از آیات قرآنی همواره با رویکرد اجتماعی همراه است.

 
 

عملکرد امام صدر در نقطه مقابل پوپولیسم بود

لک‌زایی گفت: یکی از مبانی فکری و پایه‌های دینی امام صدر در مردمی بودن و حضور در جامعه عمل به این فرمایش امیرالمومنین(ع) است و هر نوع ظلمی که در جامعه رخ دهد منجر به ایجاد محرومیت می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه دین و آیین- زینب حسینی روش: امروز نهم شهریور، سالروز ربوده شدن امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان و دو همراهش توسط رژیم معمر قذافی است. امروز در هر مجلس و محفلی نام امام موسی صدر توأم با یک افسوس بزرگ برده می‌شود؛ افسوس از دست دادن یک رهبر عالم و انقلابی. چهل و سه سال است که دیگر این عالم دینی را در میان خود نمی‌بینیم.

سید موسی صدر، چهاردهم خرداد ۱۳۰۷ در قم و در خاندانی متولد شد که به تعبیر خود او اجدادش، در دوران خود سرآمد علم و جهاد و اجتهاد و خدمت به خلق خدا بوده‌اند. او در نوجوانی تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و با گذراندن دروس خارج در قم و نجف، به قوه استنباط و اجتهاد دست‌یافت. او در درس آیات بروجردی، محقق داماد، امام خمینی، سید محمد حجت، حکیم، خویی و علامه طباطبایی حضور می‌یافت. هم‌چنین با تحصیل در رشته «حقوق در اقتصاد» در دانشگاه تهران، از نخستین طلاب حوزه علمیه قم بود که تحصیلات دانشگاهی نیز داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حکومت بنی امیه با یک تخلف آشکار و عدم وفای به عهد به پیمان معاویه و امام حسن(ع) به یزید می‌رسد، گفت: در دوره یزید تلاش می‌شود که بیعت به امام حسین(ع) تحمیل شود و اینکه ایشان می‌فرمایند برای اصلاح امت جدم قیام می‌کنم، بخش عمده این اصلاح معطوف به حکمرانی موجود (حکومت یزید) و تحول آن به سمت حکمرانی مطلوب با معیارهای نبوی و علوی است. 

نهضت و قیام امام حسین(ع) را از ابعاد مختلف می‌توان تحلیل کرد اما یکی از این ابعاد مهم که اتفاقاً بسیار مورد نیاز عصر امروز است تحلیل این حرکت از منظر حکمرانی مطلوب و مؤلفه‌هایی مانند شفافیت و صداقت حاکمان است.

در این راستا ایکنا گفت‌وگویی با شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجام داده که متن آن به شرح ذیل است:

نشست تخصصی «دولت سیزدهم: گفتمان عدالت و جمهوریت» برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- نخستین نشست از سلسله جلسات تخصصی  فصل تحول صبح روز یکشنبه دهم مرداد با عنوان دولت سیزدهم: گفتمان عدالت و جمهوریت در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این نشست با هدف تبیین گفتمانی از دولت آیت الله سید ابراهیم رییسی در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه توسط موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

استادانی چون حمید پارسانیا، رضا غلامی، عبدالحسین خسروپناه، حسین کچوئیان و خانم جمیله علم الهدی از جمله شرکت کنندگان این نشست تخصصی هستند.

گفتنی است دکتر شریف لک زایی در این نشست درباره کارویژه های دولت مطلوب سخنرانی کرد.

امام‌موسی‌صدر به عنوان یک عالم شیعی از مؤلفه‌ها و مبانی اساسی اندیشه ولایت و امامت در مقابل اندیشه‌های رقیب به دفاع برخاسته و با نقل واقعیت‌های تاریخی و نقد مباحث رقیبان این اندیشه، به نوعی در قوت بخشی اندیشه شیعه در لبنان مؤثر بوده است. این تأثیرگذاری به گونه‌ای بوده است که ایشان نه تنها ارائه اندیشه‌های شیعی را مغایر با وحدت و همبستگی جامعه لبنان نمی‌دانست، بلکه ضمن تأکید بر تفاوت‌ها تلاش داشت با ارائه بحث‌های علمی و منطقی خویش بر غنای این اندیشه بیفزاید. افزون بر این، ایشان تفسیرهای مهمی نیز از این آموزه‌ها به دست می‌دهد که بر کارکرد ویژه دین در جامعه می‌افزاید. در گفت‌وگو با دکتر شریف لکزایی، دانشیار و مدیرگروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بررسی جایگاه غدیر در اندیشه سیاسی امام‌موسی صدر پرداخته‌ایم.

masir

 قسمت سوم از برنامه‌ تلویزیونی «مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما با موضوع «اندیشه سیاسی امام موسی صدر» روی آنتن رفت.

احمد بستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در نشست علمی حکمت متعالیه در سیاست ایران معاصر تأکید کرد که ملاصدرا فلسفه سیاسی ندارد و از اندیشه او هم به دست نمی‌آید و نسبتی هم با انقلاب اسلامی ندارد؛ اما شریف لک زایی برخلاف وی معتقد است که نظریات صدرا از جمله حرکت جوهری خاستگاه انقلابی دارد و عمده رهبران انقلاب اسلامی هم در فضای حکمت متعالیه تنفس کرده‌اند. 

بستانی: ملاصدرا فلسفه سیاسی ندارد/ لکزایی: نظریات ملاصدرا خاستگاه انقلابی داردبه گزارش ایکنا، نشست علمی حکمت متعالیه در سیاست ایران معاصر ۲۱ تیرماه با حضور احمد بستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، حجت‌الاسلام یوسفی‌راد و شریف لکزایی، اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

بستانی در این نشست به عنوان ارائه‌دهنده، گفت: در مورد اندیشه‌های ملاصدرا سه سؤال کلیدی وجود دارد که پاسخ هر سه هم منفی است؛ اول اینکه آیا ملاصدرا اندیشه سیاسی دارد یا خیر؟ سؤال دوم اینکه آیا از اندیشه وی می‌توان الگو و اندیشه سیاسی استخراج کرد یا خیر و سؤال سوم اینکه آیا اندیشه ملاصدرا مبنای انقلاب اسلامی بوده است یا خیر؟. از دید بنده، ملاصدرا فاقد ابتکار خاصی در عرصه سیاست است و نمی‌توان گفت او چیزی مطرح کرده است که دیگران آن را بیان نکرده‌اند. مباحث صدرا در موارد زیادی به خصوص در نسبت سیاست و شریعت تکرار مباحث گذشتگان است. پس اندیشه صدرا نکات پراکنده درباره سیاست دارد و فاقد ابتکار و نوآوری است.

شریف لک ­زایی با تأکید بر اهمیت فلسفه در زندگی بیان کرد: فلسفه برای زندگی است و اصحاب فلسفه نباید خود را در برخی از مفاهیم و واژگان مخفی و از جامعه دور کنند. بنابراین نباید فلسفه را به عنوان یک مسئله تجملی و شیک تلقی کنیم. 

به گزارش ایکنا، کتاب «حکمت سیاسی متعالیه»، جدیدترین اثر شریف لک­ زایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات این اثر و همچنین بررسی اندیشه سیاسی ملاصدرا و نحوه بهره‌برداری از آن برای جامعه امروز با این نویسنده و پژوهشگر فلسفه سیاسی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛