چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 2949

sharif3.jpgدبیر نشست حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی، در این نشست گفت: مباحث و تئوری‏هایی که درباره انقلاب اسلامی مطرح شده تماماً غیر بومی است و تا کنون هیچ نظریه بومی برای تحلیل این پدیده مهم ذکر نشده و منابع درسی هم که برای درسی مثل ریشه‏های انقلاب اسلامی استفاده می‏شود، عمدتاً منابع غیر بومی است.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یکی از مباحثی که تا کنون مغفول واقع شده، ابعاد و وجوه فلسفی انقلاب اسلامی است. به این معنا که درباره خاستگاه فلسفی انقلاب اسلامی و ابتنای انقلاب اسلامی بر یک دیدگاه و دستگاه فلسفی کم‏تر سخن گفته شده است. از این رو پرسش اساسی این است که انقلاب اسلامی بر چه پایه‏های فلسفی مبتنی است و اساساً با چه دیدگاه و دستگاه فلسفی می‏توان به تبیین آن پرداخت؟

به گزارش خبرنگار اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ابنا همزمان با ایام الله دهه فجر، نشست تخصصی «حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی» پنج‏شنبه، 21/11/1389 با حضور اساتید و صاحب‏نظران حوزوی و دانشگاهی، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

دبیر علمی نشست حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی در آغاز این نشست گفت: مباحث و تئوری‏هایی که تا کنون درباره انقلاب اسلامی مطرح شده تماماً غیر بومی است و تا کنون هیچ نظریه بومی برای تحلیل این پدیده مهم ذکر نشده و منابع درسی هم که برای دروسی مثل ریشه‏های انقلاب اسلامی استفاده می‏شود، عمدتاً منابع غیر بومی است.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: ما به دنبال ارائه تحلیلی ایرانی ـ اسلامی از بزرگترین انقلاب دنیا هستیم.

وی حرکت آگاهانه در راستای اهداف انقلاب اسلامی، بازخوانی این اهداف، آسیب‏شناسی و آسیب‏زدایی را از فایده‏های ارائه این تحلیل بومی دانست.

شریف لک‏زایی افزود: از طرف دیگر با توجه به سنخ انقلاب اسلامی و بُعد اسلامیت آن، نه تنها تئوری‏هایی که تا کنون به منظور تبیین و تحلیل انقلاب اسلامی ارائه شده‏اند اسلامی و ایرانی نیستند، بلکه از ذکر بسیاری از مباحث مهم غفلت کرده‏اند.

وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که تا کنون مغفول واقع شده، ابعاد و وجوه فلسفی انقلاب اسلامی است. به این معنا که درباره خاستگاه فلسفی انقلاب اسلامی و ابتنای انقلاب اسلامی بر یک دیدگاه و دستگاه فلسفی کم‏تر سخن گفته شده است. از این رو پرسش اساسی این است که انقلاب اسلامی بر چه پایه‏های فلسفی مبتنی است و اساساً با چه دیدگاه و دستگاه فلسفی می‏توان به تبیین آن پرداخت؟

وی گفت: در این نشست به بررسی ابعاد این مسأله می‏پردازیم و انتظار این است که این مباحث شروعی باشد که در مراکز علمی، جدی‏تر به مباحث انقلاب اسلامی پرداخته شود و موفق بشویم که بر اساس آن به تحلیل جامعی که ناظر به مباحث بومی و اسلامی و فلسفی انقلاب اسلامی است دست پیدا کنیم. در ادامه اساتید به ارائه دیدگاهشان پرداختند.

مطالب مرتبط

نسبت انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه در گفتگو با شریف لک زایی

انقلاب اسلامی، امام موسی صدر و خاورمیانه اسلامی

آیا حکمت متعالیه در انقلاب اسلامی نقشی داشت؟

انقلاب اسلامی یک انقلاب فکری، فرهنگی و معنوی است