چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 3318

sharif1.jpgعضو هئيت علمي پژوهشكده علوم و انديشه اسلامي خاطرنشان كرد: خواست عمومي مردم منطقه مشاركت در تعيين سرنوشت خود است و بحث‌هاي مانند كرامت انسان، جايگاه آزادي و مشاركت سياسي و عمومي در حوادث منطقه برجسته است كه متأثر از آموزه‌هاي انساني و اسلامی است. وي ادامه داد: امام موسي صدر و فعاليت‌هاي كه اين شخصيت بزرگ اسلامي در خاورميانه انجام داده است؛ نقش بسيار بزرگي در بيداري اسلامي داشته است.

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عضو هئيت علمي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي گفت: امام موسي صدر و فعاليت‌هاي كه اين شخصيت عظيم اسلامي در خاورميانه انجام داده است، نقش بسيار بزرگي در بيداري اسلامي داشته است.

شريف لك‌زايي، عضو هئيت علمي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي در گفت‌وگو با خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» در مورد بيداري اسلامي در منطقه اظهار داشت: مطابق آموزه‌هاي ديني انسان مسلمان نسبت به سرنوشت خود و جامعه بي‌تفاوت نيست و اختيار و آزادي كه در نهاد انسان به وديعه گذاشته شده است بر اساس همين نوع انسان‌شناسي است.

وي افزود: اختيار و آزادي انساني رابطه مستقيمي با بيداري دارد، زماني بيداري در فرد اتفاق مي‌افتد كه انسان به معرفتي دست پيدا مي‌كند و اگر اين معرفت اسلامي باشد به تبع، بيداري نيز اسلامي خواهد بود و اگر معرفت غير ديني باشد بيداري نيز غير ديني است.

لك‌زايي گفت: انسان نسبت به سرنوشت خود در جامعه مسئول است و بحث امر به معروف و نهي از منكر در اسلام تاكيد زيادي شده است، حضرت رسول (ص) مي‌فرمايد: كسي كه صبح كند و به وضعيت جامعه اسلامي خويش حساسيت نداشته باشد، مسلمان نيست.

عضو هئيت علمي پژوهشكده علوم و انديشه اسلامي خاطرنشان كرد: خواست عمومي مردم منطقه مشاركت در تعيين سرنوشت خود است و بحث‌هاي مانند كرامت انسان، جايگاه آزادي و مشاركت سياسي و عمومي در حوادث منطقه برجسته است كه اين موارد نيز متأثر از آموزه‌هاي انساني و اسلامی است.

وي ادامه داد: امام موسي صدر و فعاليت‌هاي كه اين شخصيت بزرگ اسلامي در خاورميانه انجام داده است؛ نقش بسيار بزرگي در بيداري اسلامي داشته است.

لك‌زايي ادامه داد: مقاومت 33 روزه مردم لبنان و مقاومت 22 روزه حماس نشان دهنده تحول در منطقه است كه شاهدی در تحول دروني، معنوي در منطقه است. اين خواسته عموميت پيدا كرده است و زمامداران مستبد يا حاضر به ايجاد تغييرات شده يا از قدرت كنار رفته‌اند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با وجود تلاش‌هاي كه حكومت‌هاي سكولار در منطقه انجام دادند، چرا مردم به آموزه‌هاي اسلامي بازگشتند، گفت: تحولات دروني در كشور‌هاي منطقه موجب شده است كه مردم برخلاف روند جريان حاكمان حركت كردند و به نوعي با وجود سركوب‌ها به خصوص در ليبي مقاومت كردند و به نتيجه رسيدند.

لك‌زايي در ادامه گفت: در كل كشور‌هاي مسلمان اين بيداري اتفاق افتاده است و مردم مقاومت مي‌كنند و به سمت تحقق خواسته‌هاي عمومي در حركت هستند و اين امر در آموزه‌هاي ديني تاكيد شده است.

وي ادامه داد: حاكمان مستبد در كشورهاي منطقه اجازه مشاركت در سرنوشت خود را به ملت‌هاي منطقه ندادند و آموزه‌هاي حاكمان مستبد نيز تحقق نيافت و علت اين امر بايد در الگوگيري مردم منطقه از انقلاب ايران و مقاومت لبنان و فلسطين دانست.

لك‌زايي در پايان با اشاره به شتاب انقلاب‌هاي مردمي و بيداري كشورهاي منطقه گفت: موج فزاينده بيداري كشورهاي اسلامي در آينده به سود تحولات منطقه خواهد بود.

مطالب مرتبط

از ملاصدرا تا امام صدر

انقلاب اسلامی، امام موسی صدر و خاورمیانه اسلامی

انسجام و همبستگي اسلامي در انديشه و عمل امام موسي صدر

فكر سياسى امام موسى صدر (1)

فکر سياسى امام موسى صدر(2)

فكر سياسى امام موسى صدر (3)

موسی! تو سی شب وعده کرده بودی نه سی سال

راز محبوبیت امام موسی صدر؟

امام موسي صدر همان وقت نيز آدم روشني بود

دکتر سریع القلم: مجذوب اندیشه امام موسی صدر شدم

ايران و ليبي و قصه غربت امام موسي صدر

امام سید موسی صدر در غربت غربی

برای نخستین بار: تدوین اندیشه سیاسی امام موسی صدر

توضیجاتی مجدد بر حاشیه دیگر دکتر کمالیان

گپ و گفتی با دکتر محسن کمالیان

امام موسی صدر و مصطفی عقاد

یادی از امام موسی صدر

نای و نی

شریعتی، چمران و امام موسی صدر

درباره امام موسی صدر

امام موسی صدر و اولویت آزادی