چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 2757
sharifl.jpgوی با اشاره به اینکه امام خمینی ریشه اختلافات را هوای نفس می‌دانست، گفت: دیدگاه اخلاق سیاسی امام خمینی بر نفسانی بودن اختلاف تکیه دارد و ایشان بر تهذیب نفس تاکید داشتند. وی اختلاف را عامل کند شدن مسیر پیشرفت عنوان کرد و بیان داشت: وجود سلایق گوناگون را از دیگر علل بروز اختلاف برشمرد و گفت: وجود سلیقه های گوناگون و برداشت‌های مختلف از قانون از دلایل بروز اختلاف در سطوح عالی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی حل اختلاف میان سه قوه از وظایف رهبری است، گفت: این اختیار از سوی مقام معظم رهبری به هیات عالی حل اختلاف تفویض شده است.

شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: هیات عالی حل اختلاف که از سوی مقام معظم رهبری در حکمی منصوب شدند، قرار است بحث تنظیم روابط قوای سه گانه را سامان دهد و اختلافات آنها را به صورت نهادینه حل کند.

وی بیان داشت: طبق قانون اساسی حل اختلاف میان سه قوه از اختیارت رهبری است که این اختیار از سوی مقام معظم رهبری به این هیات عالی تفویض شد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: تردیدی نیست که اگر به سند ملی قانون اساسی پایبند باشیم، اختلافات کم خواهد شد اما در هنگام بروز اختلاف باید نهادی باشد که آن را مرتفع سازد و قانون اساسی رهبر را مسئول سازگاری قوا کرده است، مقام معظم رهبری هم این هیأت را برای این کار مشخص کردند و طبیعی است که حکم این هیئت عالی لازم الاجراء است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) ریشه اختلافات را هوای نفس می‌دانست، گفت: دیدگاه اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) بر نفسانی بودن اختلاف تکیه دارد و ایشان بر تصفیه نفس و تهذیب آن تاکید داشتند و از اختلاف پرهیز می‌دادند.

وی اختلاف را عامل کند شدن مسیر پیشرفت عنوان کرد و بیان داشت: در برخی موارد ممکن است بروز اختلافات حرکت جامعه را مختل کند.

این محقق علوم سیاسی اظهار داشت: امروز چالش‌های فکری در بین مسؤولان وجود ندارد بلکه چالش‌ها از جنس سیاسی است.

وی وجود سلایق گوناگون را از دیگر علل بروز اختلاف برشمرد و گفت: وجود سلیقه های گوناگون و برداشت‌های مختلف از قانون از دلایل بروز اختلاف در سطوح عالی است.

عضو پ‍‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: طبیعی است که سلایق گوناگون در تفسیر قانون اساسی بروز و ظهور پیدا می‌کند و قوانین را موسع یا مضیق نشان می‌دهد از این رو حتما باید نهاد عادل و کاملی که تفسیر عادلانه و منطقی ارائه می دهد وجود داشته باشد و قانون اساسی شورای نگهبان را به عنوان مفسر قانون مشخص کرده است.