چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 2263
sharif_lakzaee.jpgعضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه تأکید براستقلال، آزادی و همچنین نقش آفرینی در حوزه عمومی امری اسلامی و دینی است و در آموزه های اسلامی هم اشاره شده گفت: بیداری که اتفاق افتاده همه کشورهای استبدادی و حکومت های پادشاهی را با مشکل مواجه خواهد کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، شریف لک زایی با بیان اینکه اصل و پدیده بیداری یک پدیده مبارکی است، تصریح کرد: این اصل نشان می دهد که مردم در جوامع مختلف به صحنه آمده اندو سعی می کنند در تعیین سرنوشت خود مشارکت فعالی را به ارمغان بیاورند و این ناشی از به سربردن طولانی مدت در سایه دولت های استبدادی است.

وی با بیان اینکه انسان آزاد آفریده شده است، افزود: طبق آموزه های دینی باید همه انسان ها بتوانند زندگی و جامعه خود را تعیین کنند و در آن مشارکت داشته باشند و با حرکت هایی که در سطح جهان به خصوص کشورهای اسلامی صورت پذیرفته می توان گفت که این اتفاق در حال وقوع است.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آنچه امروز در کشورهای مختلف دیده می شود نشان از این دارد که مطالبه برای حضور و مشارکت در جامعه یک مطالبه عمومی و آشکار شده است و وضعیت خوبی به وجودآمده تا مردم خواسته های اصلی خود را مطرح کنند.

وی بیان داشت: امروز شعارهایی که مردم ایران در اوایل انقلاب خود سر می دادند توسط مردم در کشورهای مختلف منطقه سر داده می شود و تحقیری که سال ها بر روی مردم برخی کشورها شکل گرفته بود هم اکنون برای آن ها غیر قابل تحمل گردیده است.

لک زایی گفت: امروز مردم منطقه به دنبال این هستند که کرامت فردی و سیاسی و اقتصادی آن ها لحاظ شود و به آن دست پیدا کنند.

وی اظهار داشت: تأکید بر استقلال، آزادی و همچنین نقش آفرینی در حوزه عمومی امری اسلامی و دینی است و در آموزه های اسلامی هم اشاره شده که هر کس که صبح سر از خواب بر دارد باید نسبت به جامعه خود دغدغه داشته باشد و هر آنچه از دستش  برمی آید انجام دهد تا جامعه به سمت مطلوب هدایت شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در انقلاب مردم بحرین بحث شیعه و سنی مطرح نیست و باید گفت که همه مذاهب در انقلاب حضور و برای به ثمر رسیدن آن تلاش دارند.

وی افزود: حرف مردم این است که نباید خاندانی بیاید و همه پست ها در میان آن خانواده تقسیم شود و حتی بسیاری از اهل سنت هم به همین اعتراض دارند که نباید فقط یکی از خانواده های اهل سنت قدرت را در دست بگیرد و این یک ستم به خود اهل سنت بحرین است.

لک زایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید که انقلاب در عربستان سعودی هم اتفاق بیفتد گفت: بعید است انقلاب در کشور عربستان سعودی همچون لیبی و مصر به سرعت اتفاق بیفتد زیرا آمریکا و خود عربستان اجازه نمی دهند؛ اما اگر چه در کوتاه مدت بعید است ولی با توجه به نارضایتی عمومی که میان شیعیان و اهل سنت وجود دارد در دراز مدت شرایط می تواند به نفع مردم این کشور تمام شود.

وی بیان داشت: بیداری که اتفاق افتاده همه کشورهای استبدادی و حکومت های پادشاهی را با مشکل مواجه خواهد کرد و باید گفت که حکومت ها و کشورها چاره ای ندارند جز اینکه که به سمت مشارکت دادن مردم خود حرکت کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در عربستان هم همچون بحرین فقط یک خانواده در حال حکومت هستند و حتی امروز خود اهل سنت عربستان هم نسبت به این امر گلایه داشته و مدعی هستند که باید در حکومت حضور و مشارکت داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که آیا غیر از مناطق شیعه نشین هم احتمال شکل گیری اعتراضات مردم وجود دارد تصریح کرد: بعضی تلاش دارند تا انقلاب ها و اعتراضات مردم در بحرین و عربستان را در قالب اختلافات میان شیعه و اهل سنت بیان کنند تا از احساسات مردم سوء استفاده کنند؛ اما باید گفت که اعتراضات در کشورهایی چون عربستان از مناطق شیعه نشین فراتر خواهد رفت و گسترده تر خواهد شد.

لک زایی بیان داشت: آمریکایی ها در تلاش هستند تا نگذارند در کشورهایی چون بحرین و عربستان تحولی ایجاد شود زیرا می دانند این تحول به نفع جهان اسلام تمام خواهد شد و در مقابل سلطه استکبار خواهد بود و حوزه نفوذی ایران را به طور طبیعی بسط و گسترش خواهد داد و منافع انقلاب در این کشورها به ایران می رسد؛ زیرا ایران از هر قیامی در مقابله با جبهه و جریان استکبار حمایت کرده و خواهد کرد.