چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 2562

sharif_lakzaee.jpgشریف لک زایی در گفتگو با خبرگزاری رسا معلمی را موفق دانست که قبل از ورود به جامعه خودسازی کرده باشد و در امور اخلاقی و معنوی بارز باشد، تا هم خود به سعادت برسد و هم دیگران را به این مهم ترغیب کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا جایگاه و مقام معلم و استاد از دیدگاه اسلام را بنابر سخن امام خمینی(ره) که معلمی مساوی با شغل انبیاست، بسیار مهم و برجسته عنوان کرد و گفت: معلم مانند نبی کاری علمی، تعلیمی، فرهنگی و اخلاقی را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم معلم ایجاد یک فضای مناسب برای زیست معقولانه انسان مسلمان معاصر است، افزود: معلم باید با عموم مردم در ارتباط باشد و بر این امر مداومت کند تا هرکس را بدون اجبار به کمال برساند.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی، کار استاد مطهری را پیش از آنکه سیاسی باشد کار فرهنگی، دینی، معنوی و اخلاقی برشمرد که پیامد‌های سیاسی و اجتماعی هم داشت، به همین دلیل است که امام خمینی(ره) آثار شهید مطهری را بدون استثنا آموزنده دانسته است و این باعث شده ما روز شهادت شهید مطهری را روز معلم نامگذاری کنیم.

وی تلاش استاد مطهری را رسیدن به یک جامعه معقول دانست و اظهار داشت: موفقیت در این امر بنابر گفته علامه جعفری که باید تلاش کرد تا به یک جامعه معقول رسید، در مداومت بر ارتباط با عموم مردم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: شهید مطهری به عنوان یک معلم و استاد غیر از ارتباط با دانشجویان، با اساتید، نخبگان، فرهیختگان و اقشار مختلف جامعه نیز ارتباط داشت و رسالت خود را فقط محصور درقشر خاص نمی دید و درصدد هدایتگری آحاد جامعه بود.

وی تأکید کرد: هدف معلم از تلاش در امر آموزش، پرورش، تعلیم و تعلم، رسیدن انسان به مقام تعالی و رسیدن به یک جامعه متعالی است و این امور بر اساس جامعه اسلامی، آموزه‌های دینی و شیعی پیامدهای کار یک معلم است و سبب ارتقاء امور فرهنگی، دینی، معنوی واخلاقی یک جامعه می شود.

لک‌زایی در ادامه افزود: استاد مطهری به عنوان شاخص یک معلم به خوبی توانسته است در ارتقاء سطح فرهنگی، معنوی و اخلاقی جامعه، به ویژه طیف صاحب نظر نقش ایفاء کند که مقام معظم رهبری ازایشان به عنوان ایدوئولوگ انقلاب تعبیر می کنند.

لک‌زایی معلمی را موفق دانست که قبل از ورود به جامعه خودسازی کرده باشد و درامور اخلاقی ومعنوی بارز باشد، تا هم خود به سعادت و دیانت برسد و هم دیگران را به این مهم ترغیب کند، اگر معلمی این موارد را رعایت نکند و معنویت و اخلاق نداشته باشد موفق نخواهد بود.

وی رسیدن به جامعه مطلوب را نیازمند تعامل بین معلم و شاگرد عنوان کرد و افزود: باید در این تعاملات مواظب باشیم که کرامت انسانی زیر سوال نرود و این امر با احترام به حقوق معلم و شاگرد درجایگاه خود محقق می شود و لازمه آن عملگرایی است، نه شعارگرایی.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: حضور طلاب و روحانیت در دیگر نهادها درگرو تعلیم و تربیت و خود ساختگی است، اگر کسی بخواهد پیشرفت کند و دیگران را راهنمایی کند نیازمند تعالی، معنویت و تقویت درونی است تا بتواند نقش مهمی را در جایگاهی که قرار می‌گیرد ایفا کند.

استاد حوزه علمیه برای یک معلم، محقق و مبلغ برترین مورد را غنای درونی و علمی دانست و افزود: موفقیت افراد در گرو غنای علمی است، یعنی بتواند از عهده پاسخ به شبهات برآید و خلأهای موجود را پر کند.

وی در مورد ایجاد رابطه بهتر بین استاد و شاگرد گفت: برنامه ریزی منظم و کم بودن شاگردان برای فهم بهتر مطالب بهتر است، و در صورتی که طلاب با یک استاد به تحصیل ادامه دهند موفق تر هستند، همچنین لازم است استاد وقت مطالعه و مباحثه با شاگردان را داشته باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه حوزه باید برنامه ریزی خود در امر تحصیل را تغییر دهد، افزود: در دانشگاه هرچه سطح علمی بالاتر می رود به طور مثال از کارشناسی به کارشناسی ارشد می رسد تعداد شاگردان کم می شود تا رشد علمی حاصل شود و فرصت طرح بحث و تبادل نظر باشد.