چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 2388
1__1_s_116130.jpg
شریف لک زایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درباره الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت گفت: معمولاً مطرح می شود که مردم از نخبگان جلوتر هستند، و نخبگان عقب مانده اند. این فضا و این گفتمان فضای همدلی ایجاد نمی کند! ، طبیعتاً نخبگان حرکت های اجتماعی را شکل داده و مردم را جهت می دهند، بنابراین نباید این قشر را با دیالوگ هایی از این دست زیر سوال برد، بعد از این گفتمان و ادبیات، انتظار تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
نباید خود را فارغ از تعامل با دنیا بدانیم
 
لک زایی نخبگان را ایفاگر نقش نخست در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواند و گفت: آزاداندیشی می تواند در این رابطه به امنیت و آرامش محققان کمکی مضاعف داشته باشد.
 
خبرگزاری شبستان: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان مولفه ای که در بردارنده دو وجهه بنیادین از هویت مردم این مرز بوم محسوب می شود، همواره در زمره مواردی به شمار آمده است که در سال های اخیر از سوی مقام معظم رهبری به طرق مختلف بیان و مورد تاکید واقع شده است. ایشان در دیدار اعضای شورای عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و اندیشکده‌های مرتبط با آن طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت را کاری بسیار بزرگ، فاخر، بلندمدت و عمیق خواندند و تأکید کردند: لازمه تحقق الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان سازی آن در جامعه است. آیت الله خامنه ای افزودند: طراحی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق، دیده شود.
 
در این راستا و با توجه به اهمیت این مهم و راه کارهای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با حجت الاسلام و المسلمین شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن از نظرتان می گذرد:  
 
به نظر شما راهکارهای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  همسو با تاکیدات رهبری چیست؟
قبل از هر چیز تحقق این مهم به میزان جدیت متصدیان طراحی الگوی اسلامی پیشرفت باز می گردد، معتقدم برای تحقق این امر باید یک بسیج فرهنگی و علمی در کشور اتفاق بیفتد و بعد از آن، دیدگاه نخبگان به نقد و مناظره گذاشته شده و بر اساس این نقدها، نظرات و طرح های ارائه شده صیقل داده شوند و در نهایت مبنای عمل قرار گیرند.
 
بسیج فرهنگی علمی که بدان اشاره داشتید، باید دارای چه ویژگی هایی باشد و چه طور عمل کند؟
دیدگاه ها و ظرفیت های فکری و سرمایه های علمی در این مسیر تجمیع می شوند، باید توجه داشته باشیم که نخبگان در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقش اول را دارند، یعنی حضوری جدی دارند، ضمن اینکه برای طراحی این الگو باید سلایق مختلف نیز حضور داشته باشند، چرا که طبیعتاً نمی توان به یک فکر بسنده کرد، باید همه دیدگاه ها و نظرات امکان حضور داشته باشند، تا با تضارب آرا و مباحثی که طرح می شود و به ویژه نقدهای صورت گرفته، به اجماع در این باره رسید.
 
چگونه می توان این الگو را در سطح جهان و به سایر فرهنگ ها مطرح و معرفی کرد؟
گرچه این الگو نام اسلامی ایرانی دارد، اما نمی تواند خود را فارغ از تعامل با دنیا بداند، اینکه دست اندرکاران طراحی این الگو با سایر فرهنگ ها تعامل داشته باشند و از اقداماتی که دیگر فرهنگ ها داشته اند، بهره گیری کنند و از تجربیات دیگر ملل بهره برند، ضمن این که این ظرفیت ها می تواند به صورت بالفعل با همکاری نخبگان و افراد مستعد در طراحی این الگو یاری رسان باشد.
 
یعنی از مدل ارائه شده توسط دیگر ملل بهره ببریم؟
خیر، مقصود آن است که از تجربیات آنها استفاده کنیم، یعنی اگر تجربیات دیگران به طبع برای فرهنگ ما قابل استفاده نباشد، طبیعتاً می تواند درس آموز باشد. 
 
نقش مناظره و برپایی کرسی های آزاداندیشی در آشنایی هرچه بیشتر قشر جوان و دانشگاهی با این الگو را در این میان تا چه اندازه موثر می دانید؟
قطعاً تاثیر به سزایی دارد، اساساً از لوازم دستیابی به این الگو بحث آزاداندیشی است، آزاداندیشی می تواند در این رابطه به امنیت و آرامش محققان کمکی مضاعف داشته باشد، همچنین دولت و ساختارهای موجود باید در این حوزه تعامل داشته باشند تا به نتیجه برسیم، ضمن اینکه معمولاً مطرح می شود که مردم از نخبگان جلوتر هستند، و نخبگان عقب مانده اند. این فضا و این گفتمان فضای همدلی ایجاد نمی کند! ، طبیعتاً نخبگان حرکت های اجتماعی را شکل داده و مردم را جهت می دهند، بنابراین نباید این قشر را با دیالوگ هایی از این دست زیر سوال برد، بعد از این گفتمان و ادبیات، انتظار تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را داشت.
 
برخی آسیب ها نیز همواره به بروکراسی اداری باز می گردد، چه نظری دارید؟
قطعاً یک آسیب قلمداد می شود، طبیعتاً فضای اداری و روزمره گی باعث می شود که از هدف اصلی فاصله گرفته شود، نباید کارمندی به موضوع نگاه کرد، این الگو فراتر از آن چیزی است که در ادارات است، به معنای واقعی کلمه باید بسیج علمی فرهنگی برای تحقق این الگو رخ دهد.
 
توجه به فلسفه و شاکله های اصلی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تا چه اندازه می تواند در تحقق این الگو موثر باشد؟
تا حد بسیار بالایی تأثیر دارد، ما نباید از بنیادهای این الگو غفلت کنیم، اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با چه فلسفه و پشتوانه ای شکل می گیرد، به نظرم در این راستا اولین موضوع، توجه به ظرفیت های جامعه، قومیت ها و خرده فرهنگ هاست، یعنی برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به این مؤلفه ها توجهی مضاعف شود و همان طور که پیش تر اشاره کردم، باید تمامی سلایق لحاظ شود.