چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 2266
عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی گفت: تعامل با دنيا به معنای دست برداشتن از اصول نيست؛ چرا كه كسی كه اعتدال را رعايت می‌كند به اصول نيز توجه بيشتری دارد و افرادی كه دچار افراط و تفريط می‌شوند بخشی از اين اصول را از دست می‌دهند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شريف لك زايی، عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی در بخش اول گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، با اشاره به مفهوم «اعتدال» كه اين روزها در جامعه بسيار مطرح است، گفت: در آموزه‌ها و انديشه اسلامی اعتدال از جايگاه بالايی برخوردار است، كسی كه منكر اين مسئله شود در واقع با آموزه‌های اسلامی آشنايی ندارد.
بخش اول گفت و گو را اينجا ببينيد!

عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی در بخش دوم اين گفت‌و‌گو عنوان كرد: در كتب اخلاقی و فلسفه اسلامی مباحث اعتدال مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اعتدال همان صراط مستقيم قرآن كريم است و ما در نماز از خدا می‌خواهيم در زمره آنهايی كه مورد غضب واقع شده‌اند و نيز گمراهان قرار نگيريم؛ جلوگيری از لغزش و انحراف، اعتدال است.

عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی با اشاره به اين سخن امام(ره) كه فرمودند: «راه قدس از كربلا می‌گذرد»، افزود: امام اين جمله را بيان كردند، اما در نقطه‌ای احساس می‌شد كه فضا اجازه نمی‌دهد اين شعار را ادامه دهيم، لذا امام خمينی(ره) آتش‌بس را می‌پذيرند، اين نشانه انعطاف و اعتدال ايشان است.

اعتدال بايد از دل جامعه بيرون بيايد

لك زايی با بيان اينكه اعتدال بايد از دل جامعه بيرون بيايد، گفت: اگر جامعه‌ای دل‌بسته اعتدال نباشد و اعتدال در درونش نهادينه نباشد، نمی‌توان به صورت دستوری از بالا آن را تزريق كرد؛ اعتدال بايد تمرين شود و ياد بگيريم در عرصه شخصی، خانوادگی و اجتماعی چگونه رفتار كنيم.

عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی با اشاره به اقبال مردم نسبت به اعتدال اظهار كرد: افراط و تفريطی كه در سه دوره گذشته رياست جمهوری وجود داشت، در اين زمينه مؤثر بوده است و اكنون كه بحث اعتدال مطرح شده، مورد اسقبال مردم قرار گرفته است؛ بايد اذعان كرد كه در يك نگاه كلی در چندين سال گذشته نگاه اعتدالی كمتری در دولت‌ها وجود داشته است.

وی با ذكر اينكه در عرصه سياست خارجی از همين نقطه اعتدالی حركت كنيم، گفت: بايد تعامل با دنيا جای تقابل را بگيرد، البته اين تعامل به معنای دست برداشتن از اصول نيست، كسی كه اعتدال را رعايت می‌كند به اصول نيز توجه بيشتری دارد، كسی كه افراط و تفريط می‌كند بخشی از اين اصول را نيز از دست داده است.

 لك زايی:
اعتدال همان صراط مستقيم قرآن كريم است، ما در نماز از خدا می‌خواهيم در زمره آنهايی كه مورد غضب واقع شده‌اند و نيز گمراهان قرار نگيريم، جلوگيری از لغزش و انحراف اعتدال است

عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی با بيان اينكه در مباحث اخلاقی و در فلسفه اسلامی مسئله اعتدال بارها مطرح شده است، افزود: امام می‌فرمايند: «همه دعوت به دنيا می‌كنند نبی دعوت به آخرت و اصلاح امر دنيا می‌كند»، در قوه علميه اين بحث مطرح می‌شود كه فرد معتدل در علم، دنيا و آخرت خود را در نظر می‌گيرد.

لك زايی گفت: مسئله سياست نيز بايد همراه با اعتدال باشد و سياست ما بايد حكيمانه باشد كه به دنيا و آخرت توجه كنيم. بايد توجه داشت كه انبياء در خط اعتدال هستند چون به دنيا و آخرت توجه می‌كنند، اين معياری برای ما است كه به اعتدال نزديك‌تر شويم.

تجاوز از قانون و اخلاق عبور از اعتدال است

وی تجاوز از قانون و اخلاق را عبور از اعتدال دانست و گفت: حركت در مسير اخلاق و قانون‌گرايی، اعتدال تلقی می‌شود. سه قوه حكمت، شجاعت، عفت سه عنصری است كه به عنوان اعتدال شناخته می‌شوند، در سياست بايد به اين عناصر توجه كنيم. در سياست داخلی و خارجی حكيمانه رفتار و از موضع شجاعت حركت كنيم، شايد ما قدرتمند باشيم اما معنای اين قدرت ظلم به ديگران نيست؛ شجاعت در سياست عنصر مركزی است، انسان حكيم شجاع نيز است، حضرت امام در مباحث خود و از جمله شرح چهل حديث و شرح جنود عقل و جهل به مسئله اعتدال پرداختند و اين بحث مغفولی ميان متفكران اسلامی نيست.

عضو هيئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی با ذكر اينكه حركت حضرت امام(ره) اعتدالی بودند، گفت: امام در روش سياسی خود قائل به اين نبودند كه يك جريان سياسی را محو كنند، جريان‌های مختلف كه معتقد به انقلاب و قانون اساسی بودند و در مسير انقلاب فعاليت می‌كردند، امام تاكيد داشتند كه از ظرفيت آنها استفاده شود، در موضوع جنگ تحميلی امام(ره) معتقد بودند اگر جنگ 20 سال هم طول بكشد ما ايستاده‌ايم.

مطلب مرتبط

 جُبن و تهور در سياست‌ورزی در تضاد با اعتدال است