جدیدترین مطالب

دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: رهبران دینی از طریق فضاسازی، ایجاد فرهنگ صلح، فشار آوردن به سیاستمداران، تصحیح سیاست‌ها و همراه کردن سیاستمداران با اهداف صحیح اسلامی می‌توانند در جلوگیری از خشونت و ترویج صلح موثر و مفید باشند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یک استاد دانشگاه: رهبران دینی با تصحیح سیاست‌ها از خشونت جلوگیری کنند

 شریف لک زایی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «بدون تردید رهبران دینی در جلوگیری از خشونت و ترویج صلح نقش بسزا و تعیین‌کننده‌ای دارند» اظهار کرد:‌ بخشی از خشونت‌هایی که امروزه در جهان اسلام اتفاق می‌افتد ابعاد و توجیهات مذهبی دارد و طبیعتا اگر بخواهیم خشونت‌ها کاهش پیدا کند و به نقطه مطلوب برسد و خاتمه پیدا کند نقش رهبران مذهبی است که می‌تواند موثر باشد.

 

وی افزود: رهبران مذهبی هم از جهات مذهبی و هم از جهات فرهنگی در شروع و خاتمه خشونت‌ها و درگیری‌هایی که به نام دین و با ابعاد دینی صورت می‌گیرد نقش‌آفرین هستند.

 

این عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با تاکید بر این‌که «در روند ایجاد صلح و تحقق و استمرار آن و با توجه به مسائل جهان اسلام بزرگان و رهبران دینی می‌توانند موثر واقع شوند» گفت: با توجه به نگاهی که وجود دارد و توجیهاتی که در قبال این اقدامات صورت می‌گیرد اثرگذاری و نقش رهبران دینی بسیار برجسته است.

 

لک زایی در پاسخ به این سوال که رهبران دینی از چه راه‌هایی می‌توانند به این هدف نائل شوند؟ تصریح کرد: اولین راه بعد فرهنگی و فضاسازی و ترویج فرهنگ صلح و نفی خشونت‌هایی است که اکنون در جهان اسلام صورت می‌گیرد. دومین اقدام این است که از طریق رهبران سیاسی و پست‌ها و مناصب سیاسی، سیاستمداران را به این سمت و سو سوق دهند و از آنها بخواهند که اقداماتی در این زمینه و برای جلوگیری از خشونت‌ها به عمل آورند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته این مساله در کشورهای مختلف اسلامی حالات متعددی به خود می‌گیرد چرا که ممکن است در برخی دولت‌های جهان اسلام انگیزه و وظیفه‌ای برای مقابله با اینگونه اقدامات احساس نکنند در حالی که اصحاب سلطه می‌دانند که این خشونت‌ها می‌تواند در راستای حضور آنها در منطقه و بهره‌برداری از منافعی که در جهان اسلام دارند، باشد، بنابراین رهبران دینی از طریق فشار آوردن به سیاستمداران، تصحیح سیاست‌ها و همراه کردن سیاستمداران با خودشان می‌توانند موثر و مفید باشند.

 

این پژوهشگر علوم و اندیشه سیاسی اسلام درباره اینکه رهبران دینی در حال حاضر تا چه اندازه توانسته‌اند به این وظایف و نقش خود عمل کنند؟ تصریح کرد: می‌بینیم جهان تشیع خود قربانی خشونت و حرکت‌های تروریستی بوده است و علما و مراجع شیعی از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و پایان یافتن اینگونه خشونت‌ها در هر نقطه از جهان بوده‌اند، اما در آن بخش که مربوط به جهان اهل تسنن است طبیعتا بخشی از علما و بزرگان آنها با علما و مراجع شیعی همراه و همفکر هستند و تلاش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند اما بخش دیگری بر طبل این خشونت‌ها می‌کوبند.

 

لک زایی یادآور شد: مساله اتحاد و همبستگی متفکران و علمای شیعه و سنی که مخالف این خشونت‌ها هستند می‌تواند تا حدودی جلوی آنها را بگیرد اما در سطح دیگر سازمان‌ها و نهادهای اسلامی همچون سازمان کنفرانس اسلامی می‌توانند بر جلوگیری از خشونت‌ها و ترویج صلح تاکید و توصیه کنند.

 

وی با تاکید بر نقش‌آفرینی چهره‌ها و عناصر سیاسی در جلوگیری از خشونت‌ها به ویژه در دنیای اسلام، گفت: قبل از اینکه عناصر فردی در این قضیه نقش ایفا کنند، عناصر سیاسی و تصمیمات سیاستمداران است که می‌تواند موثر باشد، بنابراین در این زمینه باید دولت‌های مسلمان نقش ایفا کنند و گروه‌ها و افرادی که بر طبل خشونت می‌کوبند را محدود کرده و به سمت و سویی حرکت دهند که هم‌نوا با سایر بخش‌های جهان اسلام، همبستگی، وحدت و انسجام اسلامی را رعایت کنند.

 

این عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در پایان تاکید کرد: بدون تردید هر نوع خشونت و افراط به ضرر جهان اسلام و مسلمانان و کشورهای اسلامی است که چهره خشونت‌طلبی از آنها در جهان ترسیم می‌کند و به صورت غیرمستقیم در جهت اهداف بیگانگان و سلطه‌طلبان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید