جدیدترین مطالب

عضو هیأت علمی پژوهشکدده علوم و اندیشه سیاسی در گفتگو با خبرگزاری شبستان گفت: اگر پیش از این اندیشه‌های مسلمانان در جهت مقابله با تفکرات غربی بود، امروز دشمن به گونه‌ای شرایط را رقم زده تا آن‌ها به خود مشغول شده و منافع و اهداف کشورهای ذی نفع را تامین کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شریف لک زایی، عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی علوم و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: طرح اختلاف میان مذاهب اسلامی به ویژه اهل سنت و شیعه به وسیله گروه های تکفیری به خصوص داعش عوامل متعددی دارد که یکی از آنها حضور کشورهای ذی نفع در منطقه است.

وی با بیان اینکه در واقع این حرکات به منظور ایجاد یک حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه است، ادامه داد: اگر پیش از این مسلمانان و اندیشه های آنان سمت و سوی مقابله با اندیشه های غربی را داشت، امروز دشمن به گونه ای شرایط را رقم زده تا مسلمانان در کشورهای اسلامی به خود مشغول شده و در میان این آشوب، منافع و اهداف کشورهای ذی نفع و ثالث دنبال شود.

مولف کتاب "آزادی و دانش" با تاکید بر اینکه وجود این اختلاف ها در جهان اسلام به نفع مسلمانان نیست، تصریح کرد: باید هوشیار بود و دید چه نتایجی از این اختلاف نصیب چه افراد و گروه ها و کشورهایی می شود و از این رهگذر تلاش کرد به انسجام و یکپارچگی و اتحاد رسید.

وی بیان کرد: دامن زدن به تفاوت های اعتقادی در تشدید اختلاف میان مذاهب اسلامی تا اندازه ای تاثیرگذار است البته این مساله متوجه شیعه و اهل سنت با هم است همچنان که بزرگان اهل تشیع دائم تاکید می کنند به مقدسات اهل سنت اهانت نکنیم و این اقدام را حرام شمرده اند اما گاه برخی افراد این مساله را رعایت نمی کنند.

لک زایی افزاود: لذا این مساله از سوی دو طرف یعنی شیعه و سنّی گاه دیده می شود و همین عامل مخاصمات شده و باید دید این جنبه های افراطی در هر دو طرف از کجا تغذیه می شوند که فعالیت های آنها به نفع دشمن تمام می شود.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که در این زمینه حائز اهمیت است آن که در فضای فارغ از گفتگو که در اکثر کشورهای اسلامی وجود دارد، گروه ها و جریان های مختلف نمی توانند با یکدیگر گفتگو کنند و نمی توانند منافع خود را فارغ از همه اختلافاتی که دارند، حفظ کنند و بر منافع ملی و اسلامی با یک دیدگاه منسجم به پیش روند؛ این مساله نیاز به آموزش و تمرین دارد تا ما یاد بگیریم چگونه به رغم همه اختلاف ها کنار یکدیگر مسالمت آمیز زندگی کنیم.

این کارشناس تاکید کرد: البته مشترکات میان اهل تشیع و اهل سنت کم نیست و ما در بزرگترین مسائل اعتقادی با یکدیگر مشترک هستیم هر چند اختلافاتی نیز داریم اما این مساله نمی تواند منشا حرکت های تروریستی شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی علوم و اندیشه اسلامی ادامه داد: بنابراین ما مسلمانان نیاز به یک تحمل و مدارایی بیش از آنچه که امروز وجود دارد، هستیم و باید یاد بگیریم در کنار هم با مسالمت زندگی و در جهت منافع اسلام حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: این طرح هم نیاز به مشارکت فردی دارد هم دولت ها و کشورهای اسلامی در این فضا باید خود را رشد داده و زمینه های مردم سالاری را در کشورهای خود بسط دهند و به گونه ای پیش روند که از ایجاد حرکت های افراطی در جهان اسلام جلوگیری شود و فضا در اختیار آنها که قصد اختلاف افکنی دارند، قرار نگیرد.

لک زایی خاطر نشان کرد: البته این اختلاف افکنی ها گاه از روی تعمد و آگاهانه است که این افراد عمّال دست استعمار و صهیونیست و خارج از اسلام هستند، یعنی عامل تحریک کننده و انگیزه بخش خارج از جهان اسلام است اما گاه متاسفانه برخی از مسلمانان نیز با پررنگ کردن اختلاف ها از روی ناآگاهی، خود عاملی برای تشدید اقدامات گروه های تکفیری و تروریستی می شوند. لذا در این زمینه باید کاملا هوشیار بود و با آگاهی عمل کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید