جدیدترین مطالب

 استاد پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفتگو با «نسیم»، با اشاره به شرایط اجتماعی زمان پیامبر(ص) و جایگاه رهبری حضرت در چنین جامعه‌ای گفت: پیامبر(ص) در مواجهه با مخالفان فضایی مبتنی بر گفتگو ایجاد می‌کرد. وی ادامه داد: در این فضا می بینیم که پذیرش رهبری و نبوت پیامبر(ص) صرفا امر دستوری نبوده است و مردم با فطرت خودشان پیامبر(ص) را پذیرفتند و این امر چه درمورد مکه و چه در مورد مدینه صدق می کند. با توجه به ارزشها و حسنات اخلاقی حضرت این امر و مساله نبوت میان مردم مورد پذیرش قرار گرفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در گفتگو با خبرنگار "نسیم" با اشاره به جایگاه امامت و رهبری پیامبر(ص) در جامعه صدر اسلام با وجود حضور شبه فرهنگ های مختلف در جزیرة العرب، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام در جامعه ای که مشهور به جامعه جاهلی بود مبعوث شد، این جامعه ویژگی هایی داشت که بعد از مبعوث شدن پیامبر (ص) تغییرات گسترده ای یافت و به ویژه به لحاظ معنوی ارتقا یافت.

وی ادامه داد: زمانی که حضرت محمد(ص) این ادعا را می کند که از سوی خداوند مبعوث شده است مردم با توجه به چهره مثبتی که از پیامبر (ص) در ذهن دارند و شناختی که از او به لحاظ رفتار و منش و سبک زندگی اش دارند او را می پذیرند و در واقع راغب به این پذیرش هستند.

لک زایی افزود: فطرت پاک انسان های بی آلایش و کسانی که در آن زمان در جزیرة العرب زندگی می کردند سبک زندگی پیامبر(ص) را دیده بودند و این منش و سبک زندگی او را می پسندیدند چراکه از حضرت جز راستگویی و امانت داری ندیده بودند.

وی گفت: حضرت رسول(ص) واجد خصوصیاتی بود که مردم با جان و دل این ویژگی های را پذیرفته و درک می کردند، لذا از این نظر بود که حضرت به اسوه حسنه مشهور شده است، چنانچه پیامبر(ص) خود در حدیثی فرمود که من مبعوث شدم که مکارم اخلاق را کامل کنم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ادامه داد: بنابراین در این فضا می بینیم که پذیرش رهبری و نبوت پیامبر(ص) صرفا امر دستوری نبوده است و مردم با فطرت خودشان پیامبر(ص) را پذیرفتند و این امر چه درمورد مکه و چه در مورد مدینه صدق می کند. با توجه به ارزشها و حسنات اخلاقی حضرت این امر و مساله نبوت میان مردم مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پذیرش نبوت حضرت محمد(ص) از سطح پایین جامعه به سطح بالای جامعه آن زمان ایجاد شد، افزود: این پذیرش به تدریج شکل گرفت و بیش از آنکه ظاهری باشد از سوی مردم عادی جامعه یک پذیرش قلبی بود و صرفا در این مولفه خلاصه نمی شد که حضرت مبعوث به پبامبری شده است بلکه تا قبل از آن مردم نسبت به حضرت علاقه داشتند چه رسد زمانی که به حکومت جامعه اسلامی پرداخت و بسیاری از ارزش ها را زنده کرد.

لک زایی اظهار کرد: اگر پیامبر(ص) به صفاتی چون خوش خلقی، امانت داری، پاکدامنی مشهور نبود و رفتار و منش او ایراداتی داشت قطعا این پذیرش از سوی مردم این چنین رخ نمی داد، از سوی دیگر می بینیم که حضرت در مواجهه با مخالفان فضایی را مبتنی بر گفتگو ایجاد می کند و به بیان دیگر با هر گروه و دسته ای متناسب با سطح رفتار و درک آنان وارد بحث می شود.

وی با بیان اینکه این رفتار پیامبر(ص) در واقع باعث می شد که  فضای جدیدی شکل گیرد، افزود: این سعه صدر پیامبر در آن فضا حکایت از تاکید پیامبر(ص) بر گسترش بینش و معرفت بود، ضمن اینکه بر اساس آیه قرآنی « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا »؛ محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند آنان را در رکوع و سجود مى‏بینى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره‏هایشان است این صفت ایشان است در تورات و مثل آنها در انجیل چون کشته‏اى است که جوانه خود برآورد و آن را مایه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بایستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] کافران را به خشم دراندازد خدا به کسانى از آنان که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏است، پیامبر بر یارانش بسیار آسانگیر و در مقابل دشمنان سخت گیر بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید