جدیدترین مطالب

شریف لک زایی از اهداف همایش یک‌روزۀ «گفت‌وگو برای زندگی» می گوید

روز چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، همایش «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر» با حضور نمایندگانی از مسیحیت، اهل تسنن و شیعیان، در قم برگزار خواهد شد. شریف لک زایی دبیر همایش، استفاده از تجربه عملی امام موسی صدر برای همزیستی ادیان در زمان حاضر را بزرگترین هدف این همایش می داند.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر دکتر شریف لک زایی با اشاره به اهداف این همایش گفت: مهم ترین هدف، توجه به گفت و گو و تأکید بر ابعاد عملی این ایده است که در تجربه امام موسی صدر اتفاق افتاده است و ارائه یک الگوی عملی برای گفتگوست.

وی افزود: این همایش بزرگداشتی برای کار سترگ امام موسی صدر است که در 30 بهمن 1353 (1973) در کلیسای کبوشیین حضور یافته و خطبه موعظه روزه را ایراد کرده است. این کار معادل ایراد خطبه های نماز جمعه مسلمانان تلقی می‌شود.

دبیر همایش با اشاره به الگوی گفت و گویی امام موسی صدر گفت: از اهداف این همایش تأکید بر گفت و گو و همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب و قومیت های مختلف در یک جامعه چند فرهنگی و چند قومیتی مانند لبنان است و این که می توان به یک الگو در این زمینه دست یافت و هم چنین تاکید بر این که ادیان برای خدمت به انسان آمده اند و این خدمت اولاً عمومی است و ثانياً به منظور ارتقا و تعالی انسان در ابعاد مادی و معنوی است.

وی توجه به انديشه و عمل امام موسی صدر و بررسی تجربه ایشان در لبنان را یکی دیگر از اهداف این همایش دانست و افزود: بررسی تجربه امام موسی صدر به ویژه بهره گیری از تجربه و اندیشه ایشان برای حل و رفع بحران های فعلی کشورهای اسلامی و جهان اسلام لازم و ضروری به نظر می رسد.

شریف لک زایی افزود: آنچه قرآن ما را بدان فراخوانده است تعالی است: «تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ»
یعنی همه خودمان را ارتقا ببخشیم و به بالا حرکت کنیم. در واقع همه با همديگر به سمت تعالی و علو در سایه ایمان و اعتقاد به خداوند حرکت کنیم و در این مسیر دست همدیگر را بگیریم. از سوی دیگر، توجه دادن به این نکته که از نظر امام موسی صدر، هدف ادیان کاستن از رنجهای انسان است. از این منظر ادیان هدف واحدی را دنبال می کنند.و حضور امام صدر در کلیسا نیز از این رو اهمیت می یابد و قابل تحلیل است.

وی افزود: در نتیجه بایستی همکاری بین ادیانی و بین مذهبی گسترش یابد تا زمینه کاهش آلام بشری فراهم آید و حضور پر خیر و برکت امام صدر در لبنان هم از همین زاویه قابل تحلیل است: کاستن از رنجها و اآلام یک ملت فرهیخته و ارتقای مادی و معنوی آنان.

دبیر همایش گفت وگو برای زندگی در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف این همایش، تأکید بر این است که می توان به جای تکفیرِ همدیگر گفتگو کرد و مسائل و مشکلات خود را به جای خشونت با گفت وگو حل و رفع نمود نه اینکه با خشونت ورزی نیروی انسانی و امکانات جوامع اسلامی را بر باد داد.

***

این همایش که با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیِ دفتر تبلیغات اسلامی قم و مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، برگزار می‌شود، روز چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ از ساعت ۹ تا ۱۲ پیش از ظهر در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واقع در قم، ابتدای خیابان معلم برگزار خواهد شد.

در این همایش عالیجناب سبو سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنۀ تهران، حاج ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعۀ پاوه و حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی سخنرانی خواهند کرد.

امام موسی صدر، در تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۷۵ (۳۰ بهمن ۱۳۵۳)، در قالب خطبۀ موعظۀ آغاز روزه، در کلیسای کبوشیین بیروت سخنرانی به‌یادماندی و تاریخی‌ای با عنوان «ادیان در خدمت انسان» ایراد کرد. در این مراسم، که بزرگان مسیحیت لبنان در آن شرکت جستند، در بالا‌ترین سطوح سیاسی و دینی فرقه‌های مسیحی، و به عنوان نماد «گفت وگو و تعایش» از امام صدر تجلیل به عمل آمد. شارل حلو، رئیس‌جمهور اسبق لبنان، در این باره می‌گوید: «برای نخستین بار در تاریخ مسیحیت یک روحانی غیرکاتولیک در یک کلیسای کاتولیک و برای جمعی از مؤمنان در جایگاه موعظه سخن می‌راند. این اتفاق نه‌تنها اعجاب‌انگیز بلکه موجب تأمل و تفکر عمیق و درازمدت است.» اقدام بعدی امام دعوت از بزرگان مسیحیت برای ایراد خطبه‌های نماز جمعه بود، اما به سبب جنگ داخلی این برنامه تحقق نیافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید