جدیدترین مطالب

مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تولید علوم انسانیِ بومی و اسلامی، دستوری و تحکم آمیز نیست بلکه امری تدریجی و ارادی است.

دکتر شریف لک زایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر اهمیت مساله بومی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی اظهار داشت: علوم انسانی کشور ما با مسایل و مشکلاتی روبروست که به طور خاص برای حال آن ها باید در مسیر بومی سازی و اسلامی سازی آن ها گام برداشت.

وی همچنین افزود: بومی شدن و اسلامی شدن این دسته از علوم مبتنی بر این است که دانش‌های رایج در جامعه ما دارای پشتوانه و بنیادی فلسفی باشد و اساساً باید توجه داشت که بدون چارچوب های فکری و فلسفی نمی توان انتظار تحول مطلوب در عرصه های علمی و پژوهشی را داشت.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با تاکید بر این نکته که تحول در علوم انسانی ، دستوری، آمرانه و تحکم آمیز نیست، خاطرنشان کرد: تولید علوم انسانی اسلامی و بومی ، یک فرآیند تدریجی و ارادی و اختیاری است که از سوی افراد صاحبنظر و در مراکز علمی و به‌صورت خودجوش و طبیعی صورت می‌گیرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی نمی‌تواند با توجه به اینکه به لحاظ جهت‌گیری و اهداف و سبک زندگی و به لحاظ محتوایی از اندیشه غربی متمایز است، همچنان پیرو و تابع آن باشد و لذا می بینیم که در سال های اخیر به طور خاص مقام معظم رهبری تا به چه اندازه بر لزوم تولید علوم بومی و اسلامی تاکید کرده و می کنند.

لک زایی در عین حال افزود: دانش و تحول در دانش علوم انسانی مساله‌ای تدریجی، اما ارادی و اختیاری است و لذا تاکیدات خاص رهبر معظم انقلاب نباید باعث شود عده‌ای آن را مستمسک آمرانه بودن تحول به‌شمار آورند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید