چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 274

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خدمت و حضور در بین مردم رمز موفقیت امام موسی صدر در فعالیت های تشکیلاتی بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، شریف لک زایی عصر یکشنبه در نشست بررسی شیوه نهادسازی و مدیریت تشکیلاتی امام موسی صدر در دانشگاه شهید بهشتی، معنای اخلاق در نگاه امام موسی صدر را راه بی پایان آراسته شدن به اخلاق خدایی عنوان کرد.

وی افزود: اگر تشکیلات برای خدا باشد به این معناست که به مردم خدمت کنند در غیر این صورت چنین تشکیلاتی در چارچوب اخلاق نیست. 

لک زایی با بیان این که امام موسی صدر در بین مردم حضور جدی و موثری داشت، اضافه کرد: جنبش محرومان بزرگترین جنبشی است که به گفته امام موسی صدر از درون شیعیان و تعامل مردم و رهبری ریشه گرفته است؛ این مساله، طبیعی، منطقی و مقتضای وجدان تاریخ است.

این کارشناس اندیشه سیاسی افزود: از آنجایی که به گفته امام موسی صدر، در لبنان به شیعیان رسیدگی نمی شد، این جنبش شکل گرفت. 

وی گفت: امام موسی صدر بر ایجاد تشکل ها تاکید داشت برای این که شعیان ضعیف نباشند و تشیع بتواند مسیر خود را طی کند که در زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم این گونه است.

لک زایی افزود: امام موسی صدر تشکیلاتی تاسیس کرده و آنها را تداوم بخشیده است؛ حکومت موسی صدر، نه تنها رانتی نبود که از خودگذشتگی بود و از جان و مال خود مایه می گذشت. بارها هدف ترور فیزیکی قرار گرفته بود.

وی از الزام های تشکیلات به هویت یابی و خودسازی اشاره کرد و گفت: امام موسی صدر ایمان را به معنای خودسازی و قیام برای خداوند را به معنای خدمت به مردم تلقی می کند؛ از نگاه امام، در یک تشکیلات فرد باید به جماعت تبدیل شود.

لک زایی افزود: فقدان صداقت نمی تواند در تشکیلات موثر باشد و باعث فروپاشی آن خواهد شد. عوام فریبی هم در یک تشکیلات ممنوع است.

وی گفت: دو انتظار از کار تشکیلاتی وجود دارد؛ همه افراد به منزله یک پیکر واحد و بزرگ باشند و مسولیت ها همانند عناصر یک تشکیلات در میان اعضای پیکر هم به صورت واحد تقسیم شوند.

لک زایی تصریح کرد: در یک تشکیلات نباید فرقه گرایی و انحصارگرایی وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، امام موسی صدر بنیانگذار و رئیس وقت مجلس اعلای اسلامی شیعیان و رهبر وقت جنبش امل لبنان، در روز نهم شهریور ماه سال 1357 (31 اوت 1978) به همراه شیخ «محمد یعقوب» از علمای لبنان و «عباس بدرالدین» روزنامه نگار، در جریان دیداری رسمی از لیبی که به دعوت «معمر قذافی» رهبر وقت آن کشور صورت گرفت، ربوده و ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

امام موسی صدر در لبنان بیش از هر چیز به دلیل نقش آفرینی در شکل دادن به هسته های اصلی مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان شناخته می شود.