چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 256

لک زایی با اعلام عرضه دو اثر جدید خود در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران، گفت: در «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» کوشیده ام فلسفه سیاسی ایشان را تبیین کنم، همچنین مفاهیم آزادی، عدالت و ولایت و حکومت را از منظر امام شرح داده ام.


«شریف لک زایی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به جدیدترین آثاری که به رشته تحریر در آورده است، اظهار کرد: برای امسال دو کتابی که به چاپ رسیده هر دو به نمایشگاه کتاب می رسند و عبارتند از: «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» و «امام خمینی و مساله آزادی».

 عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: درآمدی بر اندیشه امام موسی صدر، اثری است که شاید بتوان گفت برای نخستین بار اندیشه سیاسی آن اندیشمند را به زبان فارسی بررسی می کند. در این اثر به ویژه تاثیرپذیری امام موسی صدر از فلسفه اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، محور مباحث طرح شده در این اثر آزادی است اما فصولی هم وجود دارد که در مورد زندگی امام موسی صدر است.

وی ادامه داد: امام موسی صدر اندیشمند و فعال سیاسی بود، و به هر حال به مدت بیست سال در لبنان رهبری شعیان این کشور را بر عهده داشت و در این مدت تصور این گونه است که آثار قلمی کمتری داشته است چراکه ایشان شبانه روزی فعالیت های اجتماعی و مذهبی داشته و کمتر فرصت کرده که به نگارش افکار خودش بپردازد، طبیعتا بسیاری از آثار ایشان که در مجموعه آثار دوازده جلدی «گام به گام با امام موسی صدر» منتشر شده، بیشتر شامل مصاحبه ها، سخنرانی ها و نامه ها و پیام هایی است که از سوی او صادر شده، در نتیجه اگر بخواهیم اندیشه سیاسی اش را بررسی کنیم باید از دل همین آرا و آثاری که به جای مانده استخراج شود.

 لک زایی تصریح کرد: من اسم کتاب را «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» گذاشته ام چون با توجه به کاری که انجام دادم به نظرم رسید که اگر بخواهد کار جامعی  انجام شود شاید چندین جلد شود و شاید بحثی که من در حدود 400 صفحه انجام دادم نتواند آنچنان که باید و شاید اندیشه سیاسی امام موسی صدر را پوشش دهد اما چون منظر من بحث فلسفه سیاسی بود در نتیجه این عنوان را انتخاب کردم تا راه برای کارهای بعدی برای خودم و دیگر پژوهشگران همچنان باز باشد.

 این محقق ادامه داد: این اثر چند فصل دارد، یک فصل را اختصاص به سیره و زندگینامه ایشان داده ام، یک فصل مربوط به بنیان های فکری و در فصول دیگر مفاهیمی نظیر آزادی، عدالت، بحثی در باب ولایت و حکومت مورد توجه قرار گرفته است.

 وی در مورد کتاب دیگر خود با عنوان «امام خمینی و مساله آزادی» گفت: این اثر نیمه دوم سال 1397 منتشر شد و اولین بار در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می شود. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که قبلا به مناسبت های مختلف نوشته بودم و به جز فصل آخر که شامل بازخوانی مباحثی در مورد دیدگاه و اندیشه امام راحل در مورد مساله آزادی است، سایر مقالات حاصل پژوهش های ادوار قبل است که در این قالب به صورت تجمیعی ارایه کرده ام.

 لک زایی ادامه داد: طرح پژوهشی من آزادی بود و همچنان هم تاملاتی در این مورد دارم، از اول که در مورد بحث آزادی کار می کردم، تبیین رویکرد امام(ره) در مورد آزادی در اولویت کار من قرار داشت، به هرحال صورت نگاه امام خمینی(ره) برای ما اهمیت دارد چرا که به عنوان رهبر انقلاب نظرات اش در جامعه ما تاثیرگذار بوده و است و تبیین مفهوم آزادی از دیدگاه ایشان به حرکت رو به جلوی انقلاب کمک می کند.

وی با بیان اینکه این اثر آزادی را از دریچه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بررسی می کند، خاطرنشان کرد: مدعی نیستم که آنجا نظریه آزادی امام راحل را مطرح کردم اما این اثر می تواند درآمدی باشد تا به سمتی برویم که این نظریه را تقریر کنیم.


پایان پیام/248