چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 266

 

لک زایی گفت: جهاد اکبر تلاش برای تربیت و تذهیب نفس و مسئله‌ای کاملا اخلاقی و فردی است و اجتهاد در فهم دین برای تامین معاش دنیوی، مسئله‌ای اجتماعی و عمومی تلقی می‌شود و بنا بر این جهت، جهاد یک مفهوم گسترده تلقی می‌شود.

برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا جنگ و با حضور شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به روی آنتن رفت.

 

شریف لک زایی در آغاز با اشاره به اینکه مفهوم جنگ در ادبیات متفکران اسلامی با عنوان قتال بیان شده است، گفت: ادبیات اسلامی نیز واژه قتال را به عنوان جنگ قرار می دهد و طبیعتا وقتی واژه قتال را به کار می بریم همان جنگ مراد است و با مفهوم جهاد خیلی متفاوت است هر چند دارای اشتراکاتی است.

وی ادامه داد: قتال همان جنگ به معنی رایج و متعارفش است و ویژگی اصلی آن وجود خشونت و ستیز و منازعه است و به تعبیری تجاوز به یک سرزمینی رخ می دهد و این ویژگی قتال است اما در ادبیات اسلامی جهاد یک مفهوم گسترده تری بر خلاف قتال دارد. آنچه در مقابل صلح قرار می گیرد قتال و جنگ و نه جهاد است و حتی به تعبیری می توان گفت خود صلح نیز به نوعی یک جهاد محسوب می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یک بخش از جهاد می تواند به معنای قتال نیز باشد، اظهار داشت: باید بین اجزای جهاد تفکیک قائل شویم؛ جهاد از قتال به معنی جهاد اصغر و جهاد با نفس که جهاد اکبر است نوعی مجاهده فردی تلقی می شود و این معنی گسترده است زیرا حتی تلاش و کوشش برای کسب آموزه های دینی نیز اجتهاد عنوان می شود که ریشه آن به جهاد باز می گردد زیرا یک کوشش فکری است. بنابراین تامین معاش و دفاع مشروع و قانونی مردمان یک سرزمین می تواند در ذیل این مفهوم قرار گیرد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با رادیو گفت و گو به ابعاد مختلف جهاد اشاره کرد و بیان داشت: جهاد اصغر به قتال و جنگ متعارف اشاره دارد و همین معنا از جهاد نیز در مقابل صلح قرار می گیرد که البته در این مفهوم جهاد یک ویژگی دارد و قصد قربت باید داشته باشیم زیرا اساسا جهاد بدون قصد قربت نباید اتفاق بیافتد یعنی وقتی به جهاد مبادرت می کنیم که نیت الهی، سازندگی و رشد و تکامل و تعالی برای خود و دیگران داشته باشیم.

 

لک زایی درباره جهاد اکبر اظهار داشت: این نوع از جهاد تلاش برای تربیت و تذهیب نفس و مسئله ای کاملا اخلاقی و فردی است و اجتهاد در فهم دین برای تامین معاش دنیوی، مسئله ای اجتماعی و عمومی تلقی می شود و به همین جهت جهاد یک مفهوم گسترده تلقی می شود.

 

 مطالب مرتبط

صوت سه جلسه گفتگو از طریق اینک های زیر قابل دست رسی است:

http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&e=145439718

http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&e=145435159

http://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=29&e=145433141