چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 170

لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تمدن و تعاون و اجتماع را ابزارهای تحقق بقای انسانی دانست و گفت: این ابزارها برای انسان امنیت سازی می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در اولین نشست از سلسله نشست های "فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه" با بررسی "دلالت های امنیتی مشهد پنجم کتاب "الشواهد الربوبیه" صدر المتالهین که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به نو بودن بحث فلسفه امنیت در زبان فارسی وحتی در زبان های دیگر، با اشاره مختصر به بحث فلسفه امنیت، اظهار داشت: در بحث فلسفه امنیت در حکمت اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه، فلسفه امنیت به معنای عام به کار گرفته می شود، چرا که فیلسوفان مسلمان مباحث خود را ذیل بحث مطلق فلسفه بیان کرده اند و ما اکنون با توجه به مباحث مطرح شده توسط آنان به نوعی، ظرفیت سنجی می کنیم.

وی گفت: به استناد تصریح مستقیم ملاصدرای شیرازی که انسان خود، بوجود نیامده است و دارای آفریدگاری است، و پس از تولد نیز نیاز به مراقبت دارد، نیازهای انسانی نهادهایی را می طلبد که از او محافظت کند و امنیت او را فراهم سازد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که تمدن و تعاون و اجتماع ابزارهای تحقق بقای انسانی هستند، تصریح کرد: این ابزارها برای انسان امنیت سازی می کنند؛ زمانی که اراده انسان از هر فرد به دیگری تسری پیدا می کند، تضمینی برای جلوگیری از هرج و مرج نیست، چرا که با تزاحم اراده ها مواجه می شویم، بنابراین، برای حل این تزاحم، بشر به قانون روی آورده است.

وی با اشاره به این که قانون‌گذار برای بشر سبک زندگی ای را که امنیت آن حاصل باشد، روشن می کند، افزود: ملاصدرا علاوه بر نیاز مادی به نیازهای معنوی انسان نیز اشاره می کند و تأکید دارد که قانونگذار چیزهایی را باید برای انسان ها واجب نماید که انسان را به یاد آخرت بیندازد، این قانونگذار باید انسان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به بحث هستی شناسی ملاصدرا و عوالم سه گانه ملک، ملکوت و جبروت، ضمن پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چگونه انسان عاقل می تواند قانونگذاری کند، اظهار داشت: انسان عاقل انسانی است که امنیت اندیش است و بقای ابدی را مورد توجه قرار می دهد؛ این امر زمانی اتفاق می افتد که روح الهی در انسان پیدا شود.

وی گفت: از نگاه ملاصدرا انسان عاقل، انسان استراتژیست است و خطرات آینده را درک می کند و برای آن برنامه ریزی می کند؛ صدرالمتالهین معتقد است نبی کسی است که در عالم ملک و ملکوت در تردد است و از میان انسان های عاقل آینده نگر انتخاب می شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که انسان مختار می تواند زندگی خود را در سطوح مختلف تنظیم کند، تصریح کرد: این انسان می تواند گاه همانند اسب به خوردن و خوابیدن اکتفا کند و عکس العمل غریزی داشته باشد و یا مانند شیطان اغواگر و سلطه طلب باشد و یا همانند ملک باشد که به واسطه آن هدایت الهی در آخرت حاصل می شود؛ هدایتی که در آن امنیت توحیدی معنا پیدا می کند؛ در امنیت توحیدی، همه چیز فانی است و هیچ چیزی از امنیت برخوردار نیست؛ تنها وجه "رب" باقی می ماند؛ در این حالت، انسان باید تلاش کند که به خدا متصل شود.

در پایان این نشست حجت الاسلام والمسلمین لک زایی به برخی پرسش های حاضران در جلسه به صورت مجازی، پاسخ داد.

در آغاز این نشست، رجبعلی اسفندیار «دبیر علمی نشست مذکور» یکی از ویژگی های برجسته مشهد پنجم کتاب "الشواهد الربوبیه" را پرداختن به امور زمینی و در واقع ایجاد پیوند آسمان و زمین بیان کرد.

گزارش تصويري

تصاویر / نشست علمی بزرگداشت صدرالمتالهین و همراه با رونمایی از کتاب سیاست الهیه در حکمت متعالیه

مطالب مرتبط

یزدانی مقدم بیان کرد: تبیین دیدگاه علامه طباطبایی درباره انقلاب اسلامی و ولایت فقیه

گزارش سخنراني هاي نشست بزرگداشت صدرالمتألهين با رونمايي از كتاب سياست الهيه در حكمت متعاليه

گزارش نخستین کرسی ترویجی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با عنوان دولت از ديدگاه فلسفه سياسي علامه طباطبايي

گزارش دومین کرسی ترویجی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با عنوان وجه انضمامی حکمت سیاسی متعالیه در تجربه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران

گزارش سومین کرسی ترویجی کنگره حکمت سیاسی متعالیه با عنوان درآمدی بر نظریه عاملیت جمعی از منظر حکمای حکمت متعالیه

گزارش چهارمین کرسی کنگره حکمت سیاسی متعالیه: عدالت نمی‌تواند منفک از اخلاق و تکوین و تشریع باشد

نشست بزرگداشت صدرالمتألهين به همراه رونمايي از كتاب سياست الهيه در حكمت متعاليه روز اول خرداد برگزار مي شود