چاپ
دسته: گپ و گفت
بازدید: 99
امام موسی صدر برای رفع محرومیت‌هایی که جامعه لبنان و مخصوصا شیعیان آن دارند از همان سال‌های اول حضور در این جامعه تلاش‌های زیادی کردند و به نوعی از واقعه کربلا هم تأثیر پذیرفتند. 

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به مناسبت ماه محرم در سلسله مباحثی با عنوان «سفر شهادت» که به همت ایکنا و به صورت ویدیویی تولید شده است به بیان نکاتی درباره دیدگاه امام موسی صدر درباره عاشورا و نهضت امام حسین(ع) پرداخته است که فیلم و متن جلسه دوازدهم را می‌بینید و می‌خوانید؛

 
 

بخشی از مباحثی که امام موسی صدر دارند در باب تبیین و چرایی قیام عاشورا، اهداف آن، اهداف امام حسین(ع) و درس‌ها و پیامدهایی است که این واقعه دارد اما نکته بسیار مهمی که از امام موسی صدر مشاهده می‌کنیم عملکرد خود ایشان در جامعه لبنان است. در فرمایشات ایشان آمده است که اگر بخواهید تجسم حسین(ع) باشید به دیگران خدمت می‌کنید و فداکاری و وفاداری دارید و نسبت به دیگران دارای احترام و تعاملات اطمینان‌آور هستید. امام موسی صدر اولین کسی است که عامل به این موارد و حسینی بودن در جامعه لبنان بوده است.

ایشان برای رفع محرومیت‌هایی که جامعه لبنان و مخصوصا شیعیان آن دارند از همان سال‌های اول حضور در این جامعه تلاش‌های زیادی کردند و به نوعی از واقعه کربلا هم تأثیر پذیرفتند لذا هدف مهمی که امام موسی صدر به دنبال آن بودند در فضای واقعی اتفاق افتاد؛ برای مثال اگر قرار بود جامعه در زمینه اقتصاد و معیشت به خودکفایی برسد در همین راستا مدرسه فنی جبل عامل را تأسیس می‌کنند که جوانان شیعه و جوانان محروم لبنان، مهارتی کسب کرده و معیشت آنها ارتقا پیدا کند.

امام موسی صدر همچنین برای رفع بی‌سوادی و کم‌سوادی که در جامعه لبنان وجود دارد مدارس مختلفی را تأسیس می‌کنند. از سوی دیگر تلاش می‌کنند وضعیت بهداشتی و درمانی مردم محروم لبنان ارتقا پیدا کند. ایشان حتی برای بخش امنیت و آرامشی که باید جامعه لبنان داشته باشد جنبش امل را تأسیس می‌کند که دارای بخش نظامی است تا در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی مقاومت کند. البته امام موسی صدر در تفسیر آیات قرآن، نظریه مقاومت را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند با توجه به کوتاهی دولت لبنان باید برای خدمت به مردم پیش قدم شد. در این راستا جنبش نظامی جنبش امل را با بهره‌گیری از جوانان شیعه لبنان شکل می‌دهند تا در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند و از ستم این رژیم نسبت به مردم لبنان جلوگیری کنند.

توجه به ابعاد مختلف زیست انسان و توجه به مقاومت و تشکیل جبهه ضدصهیونیستی را به خوبی در عملکرد امام موسی صدر در لبنان شاهد هستیم. ایشان همچنین فرمایشی دارند که می‌فرمایند اسرائیل شرّ مطلق و باطل محض است. از سوی دیگر معتقدند یزید فعلی و حکومت نامطلوب در جهان کنونی، همین رژیم صهیونیستی است که بین انسان‌ها تمایز قائل شده و خودش را برتر از دیگران قرار می‌دهد بنابراین امام موسی صدر همه تلاش خود را انجام می‌دهد به این نگاه تمکین نکرده و علیه آن بایستد تا جامعه لبنان را از آنچه در حال رخ دادن از سوی این رژیم است مصون بدارد.

 

مطالب مرتبط