جدیدترین مطالب

ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط دکتر شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مؤسسه شهید بهشتی انجام گرفته و در سایت آپارات قابل مشاهده است.

 برخی از مباحث مطرح شده در ارائه دکتر لک‌زایی: - مبانی آزادی - معنای آزادی از نظر شهید بهشتی - شهید بهشتی و آزادی مثبت و منفی - اقسام آزادی

برای مشاهده این قسمت اینجا را کلیک کنید یا از طریق لینک زیر ببینید:

https://www.aparat.com/v/hFQfO

هم‌اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار می‌شود

هم‌اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ با حضور و سخنرانی ۱۲ اندیشمند متخصص برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هم‌اندیشی «مردم علیه پوپولیسم» از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با همکاری پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

 علیرضا شجاعی‌زند با موضوع «سرگذشت تاریخی مردم در ایران»، شریف لک‌زایی با موضوع «مردم در حکمت سیاسی متعالیه»، محمدهادی همایون با موضوع «اصالت مردم در تمدن اسلامی»، نجمه کیخا با موضوع «مردم از منظر اخلاق سیاسی»، احمدرضا یزدانی‌مقدم با موضوع «مردم و اجتماع در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی»، رضا عیسی‌نیا با موضوع «درآمدی بر نوع‌شناسی سیاسی مردم»، اسماعیل آقابابایی با موضوع «مردم و حاکمیت دینی»، فضه خاتمی‌نیا با موضوع «مردم در ادبیات فلسطین»، حبیب‌اله بابایی با موضوع «مردم و فطرت اجتماعی»، محسن الویری با موضوع «مردم در گستره آیات مکی»، مرتضی یوسفی‌راد با موضوع «مردم و فلسفه وجودی حکومت و حاکمان» و احمد اولیایی با موضوع «مردم؛ گذار جامعه به اجتماع» در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

موضوع: انقلاب اسلامی و تحول در ایده ایران

ارائه‌دهندگان: دکتر سید مصطفی تقوی مقدم عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ معاصر دکتر مرتضی یوسفی راد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دکتر عطالله بیگدلی عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) دکتر حمید دهقانیان مدیر اندیشکده مطالعات ایران

زمان: چهارشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹تا۱۲

مکان: تهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سایت و کانال همایش

 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ https://eitaa.com/irhfcconf

کانال شریف لک‌زایی

 https://eitaa.com/shariflakzaei

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کرسی علمی- ترویجی با موضوع “حکمت سیاسی امام خمینی(ره)” توسط گروه سیاست پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

در این کرسی علمی، حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا به عنوان ارائه دهنده، جناب آقای دکتر شریف لک‌زایی و حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن حسنی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.

هم‌اندیشی علمی با عنوان بایسته‌های کارآمدی دولت به مناسبت اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا در چهارم آبان در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این هم اندیشی جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائۀ بحث و سخنرانی پرداختند که از جمله می توان به اساتید ذیل اشاره کرد:

▪️دکتر حمید پارسانیا
▪️دکتر نجف لک‌زایی
▪️دکتر بهرام دلیر
▪️دکتر رضا لک‌زایی
▪️دکتر محسن مهاجرنیا
▪️دکتر محمدعلی سوادی
▪️دکتر سیدمحمدتقی آل عفور
▪️دکتر محمدعلی فتح‌الهی
▪️دکتر مرتضی یوسفی‌راد
▪️دکتر مهدی امیدی
▪️دکتر محسن جبارنژاد
▪️دکتر غلامرضا بهروزی لک

دبیر علمی این هم اندیشی برعهده دکتر شریف لک زایی بود.

#علیرضا_صدرا

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
https://eitaa.com/shariflakzaei

نشست نقد و بررسی کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» به همت کانون اندیشه جوان و انتشارات سروش برگزار می‌شود. 

نشست نقد و بررسی کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» برگزار می‌شودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ با تلاش کانون اندیشه جوان و انتشارات سروش در گفتگوی زنده حضوری به موضوع نقد و بررسی کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم پرداخته می‌شود.
کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی»، هفت گفتار درباره رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و مکتب فلسفی حکمت متعالیه است. در این مباحث تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حکمت متعالیه چه جایگاهی در پیدایش انقلاب اسلامی برعهده داشته است و چگونه می‌تواند به‌عنوان پشتوانۀ فکری _ فلسفی برای تحلیل انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گیرد و بر اساس آن، به‌عنوان یک رهیافت فلسفی ایرانی و اسلامی، با عنوان درآمدی بر نظریۀ حکمی انقلاب اسلامی، در کنار نظریه‌های تحلیل‌گران غربی، انقلاب اسلامی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا و البته به‌طور ضمنی، روشن می‌شود که در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی، این حکمت چه جایگاهی باید برعهده داشته باشد و خلأ‌ها و کاستی‌ها چیست و چگونه باید به اولویت‌ها و شعار‌های اصیل انقلاب اسلامی بازگشت.

 
 

سلسله همایش‌های جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی

همایش سوم
️اندیشه شهید بهشتی
با ارائه اندیشمندان علوم انسانی:
️ حسن رحیم پور ازغدی ️ واعظ مهدوی‌️ شریف لک‌زایی
زمان:پنج‌شنبه ۱ تیرماه -ساعت ۹:۳۰ صبح مکان: تهران – میدان فلسطین – پژوهشکده باقرالعلوم

جشنواره مردمی علوم انسانی عمار

گروه فلسفه سیاسی مدیریت امور پژوهشی و ارزشیابی سازمان «سمت» نخستین نشست نقد و بررسی کتاب در حوزه فلسفه سیاسی را در 22 خرداد 1402 برگزار کرد.
نقد آثار منتشر شده، زمینه‌ساز تألیف منابع دانشگاهی قوی

به گزارش روابط عمومی‌ «سمت» با همکاری گروه فلسفه سیاسی مدیریت امور پژوهشی و ارزشیابی سازمان «سمت» و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی نشست نقد و بررسی کتاب «انسان متعالی در فلسفۀ سیاسی متعالیه» را برگزار کرد.

در آغاز نشست، محمدباقر خراسانی، دبیر علمی نشست، ضمن خوشامدگویی به حاضران کتاب را به ‌اختصار معرفی و خاطرنشان کرد که کتاب انسان متعالی در فلسفۀ سیاسی متعالیه، اثر شایستۀ تقدیر در چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی است. پس از ایشان، مؤلف دکتر مهدی امیدی با قدردانی از سازمان «سمت» و مجمع عالی حکمت اسلامی برای برگزاری نشست، در خصوص فرایند تألیف کتاب، از آغاز که در قالب طرحی پژوهشی به سفارش دبیرخانۀ مجلس خبرگان رهبری تدوین شده بود، ناظران علمی و ساختار و محتوای آن توضیحاتی ارائه کرد و یادآور شد که در کتاب حاضر به مبانی انسان‌شناختی فلسفۀ سیاسی پرداخته شده است.

به مناسبت بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی روز چهارشنبه دهم خرداد 1402 نشست تخصصی با عنوان: حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره) را برگزار کرد. در این نشست اساتید ذیل سخنرانی کردند:

◾️ احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
◾️ ذبیح الله نعیمیان؛ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
◾️ نجمه کیخا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
◾️ سیدرضا حسینی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
◾️ مجتبی زارعی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
◾️ احمد مردشتی؛ مشاور معاونت فرهنگی بنیاد شهید مرکز
◾️ ابراهیم مجیدی؛ پژوهشگر اندیشه سیاسی
◾️ محمدمهدی شیرمحمدی؛ روزنامه نگار پیشکسوت و کارشناس مباحث انتخابات
◾️ شریف لک زایی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

 

چاپ نخست کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی؛ تحلیل انقلاب اسلامی از منظر حکمت متعالیه» تألیف نجمه کیخا و شریف لک‌زایی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی انتشارات سروش؛ کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی»، هفت گفتار درباره رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و مکتب فلسفی حکمت متعالیه است. در این مباحث تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حکمت متعالیه چه جایگاهی در پیدایش انقلاب اسلامی برعهده داشته است و چگونه می‌تواند به‌عنوان پشتوانۀ فکری _ فلسفی برای تحلیل انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گیرد و بر اساس آن، به‌عنوان یک رهیافت فلسفی ایرانی و اسلامی، با عنوان درآمدی بر نظریۀ حکمی انقلاب اسلامی، در کنار نظریه‌های تحلیل‌گران غربی، انقلاب اسلامی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا و البته به‌طور ضمنی، روشن می‌شود که در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی، این حکمت چه جایگاهی باید برعهده داشته باشد و خلأها و کاستی‌ها چیست و چگونه باید به اولویت‌ها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بازگشت. 

مباحث ارائه‌شده در این مجموعه نشان می‌دهد که موضوع حاضر دغدغه‌ای چندین‌ساله برای نگارندگان بوده است. به‌ویژه اینکه در مباحث تحلیلی انقلاب اسلامی، به‌جز رهیافت و نظریه فرهنگی که به استاد مرتضی مطهری و آیت‌الله سید محمدباقر صدر نسبت داده می‌شود، تقریباً هیچ نظریه و دیدگاه بومی دیگری از متفکران مسلمان معاصر و حتی آنان که در انقلاب اسلامی نقشی برعهده داشته‌اند، مشاهده نمی‌شود. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد بازخوانی این مباحث ازسویی در پی تبیین مکتب فلسفی پشتیبان انقلاب اسلامی است، و از سوی دیگر، در اندیشه آن است که شعارها و خواسته‌های اصیل و اساسی مردم در انقلاب اسلامی بار دیگر مرور شود و ظرفیت‌های حکمت متعالیه برای تداوم و استمرار انقلاب اسلامی ترسیم شود.