جدیدترین مطالب

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: امام موسی صدر نگاه تمدنی به پدیده صهیونیست دارد و آن را نتیجه تمدن غرب معرفی کرده است. ایشان به مشروعیت مقاومت فلسطین و فلسطینیان و نامشروع بودن اسرائیل پرداخته و با استناد به متون دینی به غیرقانونی بودن اسرائیل و مشروعیت مقاومت فلسطین در داخل و بیرون از این منطقه تأکید داشتند. 

شریف لکزاییبه گزارش ایکنا، شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۸ آذرماه در نشست علمی «مقاومت و طوفان الاقصی» که با موضوع دیدگاه‌های امام‌ موسی صدر در مورد مقاومت برگزار شد، با بیان اینکه امام موسی صدر بحث مقاومت را موضوعی قرآنی تلقی و تفسیر خاصی هم از آن ارائه کرده است که قابل تأمل است، گفت: نکته دیگری که نیاز به پرداخت دارد، نگاه تمدنی ایشان به مسئله اسرائیل است؛ به تعبیر امام موسی صدر ما با یک چالش تمدنی با اسرائیل مواجه هستیم که به نظر بنده، موضوعی مستقل و قابل بحث است. 

وی افزود: ایشان این تعبیر را دارد که اسرائیل شر مطلق و باطل محض است؛ ایشان در یکی از آثارشان فرموده‌اند ما بارها هشدار داده‌ایم که اسرائیل، شر مطلق و برای خدا، اسلام، انسانیت و اخلاق خطر است و هر قدرتی که در برابر این دشمن غدار انسانیت بایستد، مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت. 

لک زایی با بیان اینکه ایشان با صراحت فرموده است اسرائیل چالش تمدنی در درون جهان اسلام و ماحصل تمدن غرب است، گفت: اگر امروز بخواهیم تمدن غرب را بشناسیم، کافی است به اقدامات اسرائیل در طول این ۷۵ سال نگاه کنیم. البته اقدامات امام موسی صدر در مبارزه با این رژیم صرفاً نظری نیست و در عمل هم گام‌هایی در مبارزه با این رژیم برداشتند. در طول دو دهه فعالیت ایشان در لبنان، جنوب لبنان همواره مورد تجاوز اسرائیل بود و این حملات و ایجاد ناامنی سبب شد تا بحث مقاومت را با شدّت و حدّت زیاد در دو بعد اندیشه و نظری و عملی دنبال کند. 

نژادپرستی اسرائیل

وی با بیان اینکه حرکت امام موسی صدر در بحث مقاومت در فضای چندفرهنگی لبنان، اجتناب‌ناپذیر بود، اظهار کرد: ایشان در مجموعه کتاب «گام به گام» در جلد ۱۲ این بحث را مطرح فرمودند که اسرائیل به چیزی پایبند نیست. از دید امام موسی صدر، اسرائیل دولت دینی و مذهبی نیست بلکه نژادپرست است و از دین، سوء استفاده می‌کند. ایشان معتقد است باید ارتش نیرومند اسلامی در برابر این رژیم تشکیل شود زیرا بسیار بی‌رحم است؛ ایشان حتی معتقد است که دوستی کشورهای عربی با اسرائیل هم سبب نشده است تا او از تجاوزات خود دست بردارد.  

وی ادامه داد: حتی ایشان در جایی تصریح کرده است که آمریکا، حامی اصلی این رژیم است و تنها کشوری هم که می‌تواند به او فشار بیاورد آمریکا است؛ ما این سخن ایشان را در حوادث روزهای اخیر می‌بینیم که واقعاً آمریکا، پشتیبان و سرچشمه اصلی اسرائیل است؛ آمریکا حمایت همه جانبه از اسرائیل کرده و می‌کند و حتی از آتش‌بس هم جلوگیری کرد.  

لک زایی با بیان اینکه امام موسی صدر شاهد دوسال جنگ‌های داخلی لبنان بودند، تصریح کرد: ایشان در عین اینکه اسرائیل را شر مطلق دانست در لبنان هم درصدد این بود که امور لبنان و تنوع فرهنگی آن طوری پیش برود که از جنگ داخلی جلوگیری کند و از ظهور اسرائیل جدید هم جلوگیری شود. 

وی با اشاره به وضعیت دولت و جریانات داخلی لبنان، افزود: در آن دوره همبستگی خوبی میان جریانات درون لبنان وجود نداشت و از سویی دولت لبنان هم به مسئولیت‌های خود عمل نمی‌کرد و امام موسی صدر از دولت لبنان خواست تا ارتش در جنوب مستقر شود و امنیت مردم را تأمین کند ولی این کار را نکرد و از طرف دیگر حضور فلسطینیان در لبنان هم خیلی مشهود بود. امام موسی صدر از حضور مقاومت در لبنان و حمایت از فلسطین ابراز رضایت کرد و حتی با جنبش فتح و یاسر عرفات ارتباطات زیادی داشت تا جایی که نیروهای امل هم تحت آموزش نیروهای فتح قرار گرفتند.

وی با اشاره به تأسیس جنبش امل، گفت: با توجه به مسئولیت‌گریزی دولت لبنان و تجاوزات مکرر اسرائیل به جنوب لبنان، ایشان جنبش امل را ایجاد کرد و وقتی اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد، همین جنبش موفق به دفع تجاوز آنان شد. البته حضور ارتش سوریه در لبنان برای حمایت از مقاومت فلسطین و تأسیس جنبش مجلس اعلای شیعیان لبنان بعد از جنبش امل هم از نقاط قابل اتکاء برای امام موسی صدر در حمایت از مقاومت بود. 

مقاومت؛ راه حل امام موسی صدر در برابر اسرائیل

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مسئله اول امام موسی صدر اشغال فلسطین و تجاوز به جنوب لبنان بود، اظهار کرد: ایشان برای مواجهه با این مسئله فرمودند ما یا می‌توانیم تسلیم شویم که عده‌ای در درون خود فلسطین هم این کار را کردند و راه حل دیگر هم مهاجرت و گریز از واقعیات است که این هم برای برخی رخ داد و عده‌ای مهاجرت کردند و راه سوم اینکه اوضاع را تغییر دهیم و مقاومت کنیم.

وی با اشاره به جولان کمونیسم و سرمایه‌داری در لبنان آن روز، افزود: عده زیادی جذب یکی از این مکاتب شده بودند ولی مسیری که امام موسی صدر فرمودند مسیر تغییر اوضاع با ایدئولوژی اصیل برخاسته از درون جامعه یا به تعبیر ایشان برخاسته از خاک و منطقه و آب و هوا و برخاسته از عمق ایمان است. 

لک زایی با بیان اینکه امام موسی صدر در کتاب نای و نی، بحث مفصلی در باب ضرورت موضع‌گیری تاریخی بیان فرمودند، اضافه کرد: در این بحث نگاه تمدنی به پدیده صهیونیست دارد و اینکه آن را نتیجه تمدن غرب معرفی کرده است. ایشان به مشروعیت مقاومت فلسطین و فلسطینیان و نامشروع بودن اسرائیل پرداخته است و با استناد به متون دینی به غیرقانونی بودن اسرائیل و مشروعیت مقاومت فلسطین در داخل و بیرون از این منطقه تأکید کرده است. 

وی افزود: یعنی مقاومت از نظر ایشان فقط وجه فلسطینی ندارد و اگر در لبنان بتوانیم ضربه‌ای به اسرائیل بزنیم، مشروع است که امروز این کار از طریق عراق، سوریه، لبنان و یمن صورت می‌گیرد و ایشان همه را مشروع می‌داند زیرا تأسیس اسرائیل با زور و بی‌خانمانی ساکنان زیادی رخ داده است و بعد از آن هم یعنی از سال ۱۹۴۸ باز اسرائیل تجاوزات زیادی کرده است و به هیچ قانون بین‌المللی هم متعهد نیست. 

وی با اشاره به بحث انسان محترم و انسان نامحترم، اضافه کرد: در جنگ اخیر این بحث مورد توجه زیادی قرار گرفت؛ ایشان فرموده است ما باید با اسرا همانند اسیر جنگی رفتار کنیم که درست است ولی اسرائیل به این هم پایبند نیست؛ ایشان معتقد است که دین همه انسان‌ها را صرف نظر از نوع اندیشه آن‌ها محترم شمرده است؛ البته اگر انسان بر اثر اعتقادات انحرافی به جرثومه فاسدکننده بشریت تبدیل شود دیگر محترم نیست و اسرائیل مصداق بارز این مسئله است زیرا هیچ احترام و اجر و قربی برای انسان و انسانیت قائل نیست که باز در اتفاقات اخیر هم شاهد بودیم.

لک زایی ادامه داد: اسرائیل دست به جنایاتی زده است که قلب بشریت را به درد آورد و خم به ابرو نیاورد و نگاه غرب هم همین بود و تمام قد در حمایت از این رژیم ایستادند.

مبانی مبارزه با اسرائیل

وی افزود: ایشان فرموده است جهاد و مقاومتی که در منطقه هست و باید تقویت شود و جلوی اسرائیل بایستد از سه پایه نشئت می‌گیرد؛ اول ایمان به خداوندِ آفریننده هستی است؛ مقاومت مد نظر ایشان برخاسته از ایمانی است که اگر کوه‌ها از جا بجنبد، این مقاومت تکان نخورد. پایه دوم هم این است که مجاهد مقاومت باید با عقلانیت و سنجیدگی، برنامه‌ها و اقدامات خود را طراحی کند که در واقع بحث حکمت و عقلانیت است. مقاومت یک حرکت غیرعقلانی نیست و باید با آگاهی کامل صورت بگیرد. 

لک زایی با بیان اینکه پایه سوم هم، پرهیز از ستیزه‌گری در جمع درونی کشوری مانند جامعه متکثر لبنان است، اظهار کرد: بین مسلمانان و مسیحیان و بقیه نباید نزاعاتی باشد که خیر متعالی جامعه را دچار چالش کند. از نظر ایشان، اسرائیل اردوگاه تمدن غرب در دل دنیای اسلام است تا همواره نگرانی در منطقه ایجاد کند لذا ما باید بر اساس پایه‌های سه گانه امام موسی اقدامات خردمندانه‌ای انجام بدهیم. 

لک زایی با اشاره به آینده اسرائیل، تصریح کرد: ایشان فرموده است تنها راه شیعه در آینده مبارزه است زیرا شیعه اهل تسلیم نیست و شاهدیم که در ۲۵ سال گذشته شیعیان و مسیحیان و سایر مردم لبنان و منطقه راه مبارزه با اسرائیل را در پیش گرفته‌اند که البته کار دشوار و سختی هم بوده است. 

مطالب مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید