جدیدترین مطالب

کتاب «امام خمینی و مساله آزادی» نوشته شریف ‌لک‌زایی منتشر شد. لک‌زایی در این کتاب وجوه گوناگون آزادی و حدود و ثغور آن در اندیشه امام خمینی را بررسی کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ یکی از دغدغه‌های مهم شریف لک‌زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بحث آزادی است و او از معدود پژوهشگرانی است که بخش عمده‌ای از کار فکری خود را به تبیین تئوریک مساله آزادی از دیدگاه اسلام و علما و فقهای شیعه بویژه علمای دوران معاصر اختصاص داده است. لک زایی بجز تالیف چهار کتاب، مقالات متعددی را نیز درباره این موضوع منتشر کرده است.
 
کتاب «امام خمینی و مساله آزادی» چهارمین کتاب شریف لک‌زایی، درباره مفهوم و مساله آزادی است که به تازگی توسط نشر عروج و با همکاری مرکز فرهنگی و دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی چاپ و منتشر شده است. اهمیت این کتاب با توجه به شبهاتی که طی ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب درباره نوع نگاه بنیان‌گذار انقلاب حضرت امام خمینی به مساله آزادی توسط معاندان مطرح می‌شود، بیش از پیش خود را نشان می‌دهد.
کتاب در ۶ فصل تدوین شده که عناوین و سرفصل‌های آن به ترتیب عبارتند از: «اختیار، آزادی و کرامت»، «آزادی و امنیت»، «آزادی و مشارکت سیاسی»، «مردم سالاری دینی و حقوق اقلیت‌ها»، «آزادی مطبوعات» و «به سوی یک نظریه آزادی». فصول مختلف کتاب هر یک به چالشی از مبحث آزادی در انديشه امام خمینی می‌پردازد و تلاش می‌کند با تحلیل آرای امام پاسخی به آن چالش‌ها ارائه شود.
 
بجز فصل ششم کتاب پنج فصل دیگر در قالب مقالات مستقل پیشتر به چاپ رسیده بودند. از میان این مباحث فصل پنجم کتاب برای اهالی مطبوعات اهمیت خاصی دارد. آنچه در این مقاله اهمیت بسیاری دارد، تلاش برای ارائه یک نظریه برای تبیین دیدگاه امام خمینی در حوزه مطبوعات است. برای رسیدن به این منظور بر نظریه مسئولیت اجتماعی تاکید شده است.
 
شریف لک‌زایی درباره نگاه امام خمینی(ره) به مساله حقوق اقلیت‌ها به ایبنا گفت: «امام خمینی درباره اقلیت‌های مذهبی بسیار باز می‌اندیشید و آن‌ها را به یک معنا اقلیت نمی‌دانست. درواقع نسبت به اقلیت‌های مذهبی که شامل مذاهب مختلف اسلامی است بسیار نگاه مثبتی داشته‌اند. همچنین امام (ره) درباره اقلیت‌های دینی نیز تاکید داشتند که بهتر از گذشته حقوق آنان تامین خواهد شد.»
 
این استاد حوزه فلسفه سیاسی همچنین درباره فصل آخر کتاب و اینکه آیا تلاش شده تا از دیدگاه امام خمینی یک نظریه سیاسی تبیین شود، نیز گفت: «در فصل آخر تلاش شده از منظر حکمی و فلسفی به بحث نگاه و تأکید شود که پشتوانه بحث امام خمینی در مباحث مربوط به آزادی حکمت متعالی است. این بحث مقدمه و درآمدی است بر این که به نظریه آزادی امام برسم. البته تمامی پنج فصل قبلی مواد این نظریه را تأمین می‌کند. قصدم این بود که زمینه سازی برای ارائه نظریه آزادی امام انجام شود. درواقع مباحث کتاب یک دور مرور اندیشه سیاسی امام خمینی از منظر آزادی است.»
 
درباره کتاب و نویسنده
«امام خمینی و مساله آزادی» نوشته شریف ‌لکزایی با شمارگان هزار نسخه، ۲۳۵ صفحه و بهای ۳۵ هزار تومان منتشر شده است. شریف لک‌زایی دارای مدرک دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و هم‌اکنون با درجه علمی دانشیاری در گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تدریس و تحقیق اشتغال دارد.
 
«آزادی و دانش»، «آزادی»، «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین»، «آزادی سیاسی از منظر آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی»، «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه»، «بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه»، «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» و «توزیع و مهار قدرت در نظریه ولایت وفقیه» عناوین شماری از تالیفات منتشر شده شریف لک‌زایی است.
گزارشگر : محمد آسیابانی
 

 

@shariflakzaei
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید