جدیدترین مطالب

رئیس مؤسسه گفتگوی ادیان با اشاره به اینکه شرایط تاریخی معاصر بحث سنی و شیعه را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده ، تنها راه حل از بین بردن اختلاف میان مذاهب اسلامی را حضور افکار مترقی و وحدت خواهانه دانست و تأکید کرد: در جریان گفتگوها نیز نباید بر نقاط اختلاف توقف کرد بلکه وحدت باید محور تأکید طرفین گفتگو باشد.

حجت الاسلام سید محمد علی ابطحی رئیس مؤسسه گفتگوی ادیان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت همگرایی جهان اسلام اظهار داشت: همگرایی جهان اسلام همواره ضرورتی بوده که دلسوزان جهان اسلام بر آن تأکید داشته اند اما تاکنون در هیچ شرایط تاریخی وحدت و همگرایی جهان اسلام تا این حد جدیت پیدا نکرده بود.

حجت الاسلام ابطحی ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی را از مهمترین ابزارهای دشمنان اسلام برای تضعیف مسلمانان عنوان کرد و گفت: افراطیون هر دو مذهب می توانند نیازهای دشمنان جهان اسلام برآورده کنند و این تنها نبردی است که اسلام بازنده اصلی و مسلمانان آسیب دیدگان آن خواهند بود.

رئیس مؤسسه گفتگوی ادیان تأکید کرد: تنها راه حل از بین بردن این شکاف نیز حضور افکار مترقی و وحدت خواهانه است که زمام امور جهان اسلام را به دست گرفته و افراطیون را از خود طرد کنند. افراطیون در هر دو مذهب شیعه و سنی وجود دارند و نباید زمینه به آتش کشیدن همه سرمایه های جهان اسلام در اختیار آنها قرار گیرد.

وی درباره نقش گفتگو در پرکردن شکاف به وجود آمده اظهار داشت: گفتگو باید با هدف نزدیک شدن و تأکید بر مشترکات صورت گیرد تا مفید واقع شود، نباید توقع داشت که نتیجه این گفتگوها تغییر مذهب مسلمین باشد، هر کسی می تواند در چارچوب افکار و عقاید مذهبی خود قرار گیرد. یکی از تلاشهای افراطون سنی کردن شیعان و برعکس است و گفتگو به معنای تغییر مذهب یکی از عناصری است که افراطیون به دنبال آن هستند، به همین دلیل گفتگوهایی که چهره های میانه رو و با هدف فهم و درک جهان اسلام صورت می دهند، گام بسیار بزرگی برای رفع سوء تفاهم ها تلقی می شود.

حجت الاسلام ابطحی در پاسخ به این پرسش که آیا تأکید بر اشتراکات و نادیده گرفتن اختلافات می تواند شکاف میان شیعه و سنی را بهبود ببخشد اظهار داشت: هر مذهبی دارای هویت خود است و پرکردن این شکاف به معنای دست کشیدن از هویت مذهبی خود نیست، بلکه معنای شکاف که نباید بر آن تأکید کرد این است که که در جریان گفتگوها نباید بر نقاط اختلاف توقف کرد و وحدت باید محور تأکید طرفین گفتگو باشد. عاقلان و علمای هر دو مذهب معمولاً از عوامل تحریک زا پرهیز می کنند که این امر هیچ منافاتی با حفظ هویت هر مذهبی ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید