جدیدترین مطالب

کتاب " تاثیر مبانی فلسفی در تفسیر صدرالمتالهین" تالیف محمد تقی کرامتی در 172 صفحه و شمارگان 2000 نسخه منتشر شد.

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه : در میان انبوه متفکران و دانشمندانی که قرنهاست در آسمان علم و فرهنگ و ادب این مرز و بوم می درخشند باید به نابغه بی نظیر و فرهیخته ای بی مانند اشاره کرد که شخصیت علمی و عرفانی او هرگز در پوسته زمان خود نگنجید و محدود نشد و آوازه او در تمامی مراکز مهم علمی و فلسفی پیچید.

این شخصیت عظیم، صدرالمتالهین است که از او آثاری گرانقدر در علوم مختلف به ویژه فلسفه و عرفان بر جای مانده است. یکی از مواریث بسیار ارزشمند این عالم فرزانه، تفسیر سوره هایی از قرآن کریم است.

مولف کتاب حاضر در ابن باره نوشته است : "آنچه که بیش از همه نظرم را در این تفسیر به خود معطوف داشت، تحقیقات گسترده عرفانی - فلسفی و تاثیر عمیق فلسفه و عرفان در این مجموعه تفسیری بوده است. صدرالمتالهین در تفسیر آیات قرآن بشدت تحت تاثیر این دو جاذبه نیرومند که با فکر و روح و شخصیت او عجین شده و در آمیخته قرار دارد".

هدف اصلی کتاب حاضر نمایاندن میزان تاثیر افکار و اندیشه های فلسفی اعم از مبانی خاص حکمت متعالیه که ملاصدرا خود مبتکر آنها بوده و اصول و قواعدی که دیگران بنیان نهاده اند است و به دلیل سازگاری با این دستگاه فلسفی از آنها تلقی به قبول شده است.

این کتاب در دو بخش و یک مقدمه تنظیم شده است و هر بخش حاوی چند فصل می باشد . در مقدمه مباحثی کلی در خصوص علم تفسیر، مکاتب تفسیری و مطالبی در باب تاویل گنجانیده شده است. در بخش اول گزیده ای از مبانی و قواعدی که به امور عامه یا الهیات به معنای اعم تعلق دارد و در تفسیر از آنها به نحو مستقیم یا غیر مستقیم استفاده شده، طرح شده است. در بخش دوم نیزبه اموری پرداخته شده است که به حوزه الهیات به معنای اخص مرتبط است که مطالب در این باب بسیار گسترده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید