جدیدترین مطالب

اسلام، دين جهاني است و قرآن هم براي جهانيان حرف دارد و مي‌تواند جهان را اداره كند.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آيت‌الله جوادي آملي با بيان اين مطلب گفت: مردم جهان، فرقه و فرقه و ارباً اربا و به تعبير قرآن، جزو يكي از شش گروه مسلمان، مسيحي، يهودي، صابئين، مجوس يا مشرك هستند اما وقتي گفته مي‌شود اسلام مي‌تواند جهان را اداره كند، به اين معنا نيست كه تمام مردم عالم، مسلمان شوند و بعد اسلام را پياده كنند. حتي به معناي آن نيست كه همه مردم جهان در برابر اسلام ساكت شوند، بلكه قرآن با زبان فطرت با مردم سخن مي‌گويد و اين راز جهاني بودن گستره اسلام است.

آيت‌الله جوادي آملي در تفسير آيه 12 سوره مائده، كه شب گذشته از راديو معارف پخش مي‌شد، اظهار داشت: فطرت يك زبان بين‌المللي است كه همه انسان‌ها آن را درمي‌يابند. بنا بر اين مكتب، به هيچ كس نبايد ظلم كرد، حتي در مملكت اسلامي، يك كمونيست نبايد گرسنه بماند و مثلا اگر كسي در خانه‌اش سگ نگهداري مي‌كند، بنا بر اين مكتب، ظلم كردن به آن سگ هم حرام است.

اين عالم بزرگ اسلامي، با اشاره به رويكرد اميرالمؤمنين(ع) افزود: بنا بر اين مكتب است كه امام علي(ع) حتي درباره قاتلش تأكيد مي‌كند كه وقتي اسير است، به او مانند من شير بدهيد و اگر مي‌خواهيد قصاصش كنيد، تنها حق داريد به او يك ضربت بزنيد.

ايشان با اشاره به آيه «و يطعمون الطعام علي حبه مسكينا و يتيما و اسيرا» درباره ايثار خانواده حضرت زهرا(س) تأكيد كرد: در اين آيه به واژه اسير دقت كنيد. در آن مقطع چه كساني اسير بوده‌اند، غير از مشركان؟ بنابراين در آن ماجرا اهل بيت پس از آن‌كه سه روز روزه گرفتند و با قرض، ناني به دست آوردند، قاعدتا آن را به يك مشرك بخشيدند كه در جنگ با مسلمانان اسير شده بود و اين بسيار قابل فكر و تأمل است.

آيت‌الله جوادي آملي، خطاب به طلاب حاضر در درس تفسير خود، به آيات هنري قرآن اشاره كردند و افزودند: ارايه مفاهيم اين آيات در عصر كنوني، كه صداوسيما در اختيار حكومت اسلامي است، وظيفه شماست و اين‌گونه است كه دين جهاني به مردم ارايه مي‌شود و البته مخاطبان زيادي هم دارد.

منبع: سايت بازتاب

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید