جدیدترین مطالب

کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی با موضوع بازخوانی تجربه همگرایی غرب در جهت راهیابی به انسجام اسلامی به ابتکار دفتر جنبش نرم افزاری در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
دکتر سید وحید کریمی رئیس گروه اروپا و آمریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در این کرسی بابیان اینکه هر تمدن و دینی دارای نقاط عطف تاریخی می باشد اظهار داشت: کنگره 1815 وین، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم 1945، پیروزی انقلاب اسلامی 1979 ، ظهور گورباچف 1985 ، فروپاشی دیوار برلین 1989، فروپاشی شوروی 1991، حمله به امریکا 2001، حمله نامشروع به عراق 2003 و ایران هسته¬ای 2006 از نقاط عطف تاریخ سیاسی قرن بیستم به شمار می روند.
وی با اشاره به آغاز جنگ جهانی دوم ادامه داد: این حادثه سبب به وجود آمدن سازمانها و نهادهایی همچون سازمان ملل شد که هنوز به حیات خود ادامه می دهند لذا از اهمیت خاصی برخوردار است.
این استاد دانشگاه سپس به علل همگرایی غرب برای مقابله با اسلام پرداخت و گفت: بحران یوگسلاوی  سهم خواهی (جنبش عدم تعهد، جهان اسلام، هند و فرانسه و برزیل و آلمان و کشورهای انقلابی)، اتحاد مجدد آلمان، میل به انزوا گرایی آمریکا از مناقشات، محور پیمان نظامی ورشو و ابهام در آینده ناتو، خطر توقف انگلیس در سیاست بین الملل و ترفیع جایگاه اسلامی سیاسی در روابط بین الملل از مهم ترین علل این همگرایی بوده اند.
دکتر کریمی به دکترین بلر نخست وزیر سابق انگلیس که طی سال 2007 در عرصه سیاست غرب مطرح شد اشاره کرد و گفت: در این دکترین مطرح می شود که مشکل دیگران مشکل ماست، باید در خاک دشمن مقابله را ادامه دهیم، اگر آمریکا و اروپا با هم باشند جهان از ماست، مشکل در چگونگی شرایط برای مداخله است، آمریکا تنها ابرقدرت باقی مانده است، اصل مداخله قبلاً ی اصل پذیرفته شده بود اما این اصل باید از کیفیت احترام گذاشتن به آن نیز برخوردار باشد، برای حل مشکلات باید به راه های متجاوزگرانه هم متوسل شویم، گسترش ارزش های ما خودبخود بازده امنیتی برای ما به وجود می آورد، وقتی مشکلات جهانی باشد باید راه حل هم جهان باشد و جهانی فکر کنیم وما به آمریکا نیاز داریم و هیچگاه در فکربازگشت به انزواگرایی نباشیم.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود به مانیفست سیاسی ۲۰۰۷ میلادی تونی بلر در انسجام اسلامی اشاره و ادامه داد: اگر به سخنان اخیر مقامات غربی توجه کنیم شاهد ارائه بسیاری از این عوامل و مانیفست ها هستیم.
وی تاکید بر ارزش های غربی به جای منافع ملی، عدالت، تساهل، آزادی و دموکراسی به عنوان چهار شاخصه ازرش های غربی، نزدیک کردن اروپا و آمریکا و نزدیک کردن آمریکا و روسیه، تحکیم محور انگلیسی زبانها، زبان مشترک، درهم تنیدگی، سیاست خارجی و دفاعی، اتحادیه اروپایی ، ناتو، جامعه مشترک المنافع گروه 8، پارلمان ناتو و اروپا، حزب مشترک جهانی، مراودات بدون تشریفات، گفتگو، مذاکره و همکاری را از عوامل کمک کننده به انسجام غربی است.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید شناخت کافی نسبت به تحولات و روابط بین المللی داشته باشیم زیرا در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.
کریمی شناخت مناسب از روابط انگلیس و امریکا را ضروری دانست و اظهار داشت: امروز آمریکا و انگلیس به صورت همسایگان ما در آمده اند و در شمال، جنوب و غرب و شرق کشور حضور دارند لذا از اهمیت خاصی برخوردارند و هزینه ها را کاهش می دهد.
وی توجه به ادبیات سیاسی در مباحثات طرف مقابل، بازنگری در سیاست بین الملل بعد از 1945 میلادی، نو اندیشی منطقی و علمی، شناخت و دیپلماسی بعنوان دو اصل تاثیر گزاری در سیاست خارجی، مطلع بودن بعنوان یک اصل در دهکده جهانی، تفکیک قدرت نرم از قدرت سخت در سیاست بین الملل، تقویت سازمانهای اسلامی همچون اکو و سازمان کنفرانس اسلامی و انتخاب ا؟؟ برای وحدت را از جمله راهکارهای انسجام اسلامی برشمرد.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود بر شناخت درست تاکید کرد و گفت: آمریکا یک قدرت جاهل است ولی باید روابط کشورها با آمریکا را به درستی بشناسیم زیرا امروز شاهد بیان تئوریها و فریضه های مختلفی هستیم که در منطقه در حال اجرایی شدن هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید