جدیدترین مطالب

رئيس پژوهشكده علوم و انديشه سياسی در بررسی تاريخچه تكوين و رشد وهابيت گفت: وهابيت، هميشه نقش ستون پنجم را در جهان اسلام ايفا كرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين نجف لك‌زايی،رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران ، گفت: اگر نقش سياسی وهابيت برای جهان اسلام تشريح شود، اعمال فعلی آنان از سوی مسلمين قابل درك بوده و واكنش صحيح نسبت به آن را خواهند داشت


 .

استاديار علوم سياسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: بررسی تاريخچه تكوين و رشد وهابيت نشان می‌دهد كه وهابيت، هميشه نقش ستون پنجم را در جهان اسلام ايفا كرده است.

حجت‌الاسلام لك‌زايی ابراز داشت: غربی‌ها تا جنگ جهانی اول، نتوانستند خلافت عثمانی را ساقط كنند. اما عمده نيرويی كه در آن زمان به غربی‌ها كمك كرد و موجب فروپاشی حكومت عثمانی شد، همكاری علمای سعودی با پشتوانه ايدئولوژی وهابی‌ها بود.

وی ادامه داد: بنا‌بر گزارش صريح تاريخ، علما و مراجع شيعه، فتاوای بسياری مبنی بر ضرورت دفاع از خلافت عثمانی و مخالفت با دشمنان دادند. در همچنين فضای تاريخی كه علمای وهابی، عليه فتاوای علمای جهان اسلام فتوا می‌دهند، توقعی جز عناد و دشمنی با اسلام را از اين گروه نمی‌توان داشت.

رئيش پژوهشكده علوم و انديشه سياسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبليغات اسلامی قم ادامه داد: اينها حتی به خلافت عثمانی كه خلافت سنی بود رحم نكردند. در حالی كه در همان حال، علمای شيعه فتوا به حفظ منافع حكومت عثمانی می‌دادند.

استاديار علوم سياسی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: اگر چنين واكنشی در پيشينه تاريخی وهابيت وجود دارد، امروز ما نبايد توقع ديگری داشته باشيم و به نظر من، وهابيت از آغاز، بيش از آنكه عليه شيعيان فعال باشند، عليه خود اهل تسنن فعال بوده‌اند و با همكاری غربی‌ها و نابودی حكومت عثمانی، بيشترين دشمنی را با اسلام روا داشته‌اند.

وی اذعان كرد: امروز هم، همين‌طور است. اينها با اظهارنظرهای خود، در خدمت آمريكا و انگليس قرار دارند. چه كسی سود می‌برد كه شعائر اسلامی نابود شود؟ يقيناً غربی‌ها. چون آنچه كه امروز هويت و استقلال جهان اسلام را حفظ كرده است، قرآن و عصمت است.

رئيش پژوهشكده علوم و انديشه سياسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبليغات اسلامی قم ادامه داد: هر گنبد و بارگاهی كه در جهان اسلام برافراشته است، پرچمی‌ست كه نشان‌دهنده حضور مكتب عزت‌بخش، استقلال‌خواه و هويت‌بخش جهان اسلامی است.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: وهابيت به عنوان بازوی اجرايی دشمنان اسلام، تاكنون در چند بعد فعال ظاهر شده‌اند. از لحاظ سياسی موجب فروپاشی عثمانی شدند و امروز هم نهضت بيداری‌بخش جهان اسلام را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود: از لحاظ اقتصادی، منابع نفت عربستان را در ابتدا در اختيار آمريكا‌ئی‌ها قرار دادند و به لحاظ فرهنگی، همه اينها از آغاز و تاكنون، كوشيده‌اند تا هويت اسلامی را ازبين‌ببرند تا جهان اسلام، در آينده نه‌چندان‌دور، هيچ علامت هويت‌بخشی نداشته باشد و هر جامعه‌ای كه با مشكل فرهنگی مواجه شد، پذيرای فرهنگ وارداتی می‌شود.

حجت‌الاسلام لك‌زايی گفت: اين در حالی‌ست كه در همين ايام كه فتاوای تخريب علائم هويتی اسلامی صادر می‌كنند، در كشور عمارات، مجموعه‌ای آثار باستانی كشف می‌شود و اينها با تلاش فراوان سعی می‌كنند تا آن مجموعه باستانی را بازسازی كنند و به عنوان يك علامت تمدنی به جهانيان نشان بدهند. اين عملكرد دوگانه را در رفتار اينها چگونه توجيه كنيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد:‌ اين درحالی‌ست كه بخش ديگری از علائم و پرچم‌ها را كه نمادهای اسلامی هست محكوم می‌كنند. مشهورترين بهانه اينها در تخريب حرم ائمه، بحث شرك بوده است در حالی كه تمامی پيروان اهل‌‌بيت قائل به اين نيست و هدف‌ از زيارتش، شرك به خداوند نيست. خداوند تاكيد كرده كه از نيكيی‌ها و خوبی‌ها تجليل كنيد. «وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»

لك‌زايی افزود: اين شعار الهی، نماز، روزه، حج و رهبران دينی‌ست. احترام به بزرگان دين، تكريم شعار دينی‌ست. آيا احترام مردم به يك رهبر دينی شرك است؟ ايدئولوژی وهابيت در طول دوره تاريخ كم عمر خود، لطمات زيادی به اسلام و خدمات زيادی به جهان كفر وارد ساخته است.

وی اذعان كرد: اميد كه در سال انسجام اسلامی، مسلمانان با آگاهی بيشتر با ايدئولوژی‌ها و فرقه‌ها و گروه‌های معاند با اسلام مبارز كنند. اگر وهابی‌‌ها از سه مسير اقتصادی و سياسی و فرهنگی با حيثيت جهان اسلام مبارزه می‌كنند، مسلمانان جهان اسلام نيز به لحاظ اين سه مسير، بايد خود را تقويت كنند و با كسانی كه در رديف اين دشمنان قرار می‌گيرند، صراحتاً اعلام دشمنی كنند.

لك‌زايی در پايان گفت: كسی كه برای جان مسلمانان ارزشی قايل نيست، دشمن مسلمانان است. چه نامش مسلمان باشد، چه نباشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید