جدیدترین مطالب

ما از تولرانس حرف مي‌زنيم، اما اگر كسي مخالف ما حرف بزند، فاشيست است.

مراسم بزرگداشت احمد فرديد روز گذشته در محل خانه‌ فلسفه‌ تهران برگزار شد.

فرديد همواره غريب بود
به گزارش ايسنا، رضا داوري اردكاني در اين مراسم گفت: فرديد همواره غريب بود و تا پايان عمرش غريب ماند. يكي از نشانه‌هاي غربت فرديد اين است كه كسي اهميت نمي‌دهد كه مجلسي در بزرگداشت او برگزار شده است؛ كسي كه گفته مي‌شود 30 سال در جمهوري اسلامي، حكومت را تعيين مي‌كرد و شاگردان وي زمام حكومت را در دست داشته‌اند؛ اما اكنون هيچ‌يك از رجال حكومت را اين‌جا نمي‌بينم و من هم كه اكنون هستم، يك معلمم و اصلا اهل سياست نيستم؛ هر چند در مرز سياست زندگي كرده‌ام و دوستان ديگر هم كه اين‌جا هستند، اگر سهمي در حكومت دارند، به‌علت مبارزات ديني آن‌ها بوده است و ربطي به اين‌كه شاگرد فرديد بوده‌اند، ندارد.

اين شاگرد احمد فريد با بيان اين‌كه اكنون درواقع درد دل مي‌كنم، گفت: عده‌اي مي‌گويند هايدگري‌ها در ايران يك گروه‌اند و نفوذ سياسي دارند و مقالاتي در اين زمينه نيز نوشته شده است؛ در حالي‌كه اين‌طور نيست.

گروه «فرديدي» در ايران وجود ندارد
اين پژوهشگر فلسفه تأكيد كرد: گروه «فرديدي» در ايران وجود ندارد. دروغ است اگر گروهي باشند از شاگردان فرديد كه وي را احترام مي‌كنند. در واقع اين‌ها نه حزبي دارند، نه مرام‌نامه يا اساس‌نامه‌اي و نه همديگر را مي‌بينند؛ اين‌جا و آن‌جا متفرق‌اند. اين‌كه استادي عده‌اي شاگرد داشته و عده‌اي تفكر او را قبول دارند، اين‌كه قدرت نمي‌شود. يعني كار به جايي رسيده كه ما تحمل نمي‌كنيم در كشور ايران كه صد نفر باشند كه بگويند دكتر فرديد صاحب‌نظر بود؛ به خدا بود! ما از تولرانس حرف مي‌زنيم، اما اگر كسي مخالف ما حرف بزند، فاشيست است. اگر كسي آن‌چه كه ما مي‌گوييم، تأييد نكند؛ اگر استاد فلسفه هم باشد، اصلا فيلسوف نيست! تولرانس يعني هر چي من مي‌خواهم، بگوييد؟! من كه خودم متهم هستم به اين‌كه مروج فاشيسم و خشونت در ايران هستم، از همه‌ اين مدعيان تولرانس بيش‌تر اهل تولرانسم. هر كس مي‌خواهد بگويد، بد مي‌گويي، اشتباه مي‌كني، بگويد؛ گوش مي‌كنم، ياد مي‌گيرم.

گروه «فرديدي»؛ وهم يا غرض
وي در ادامه متذكر شد: اين‌كه مي‌گويند گروه «هايدگري» وجود دارد، گروه «فرديدي» وجود دارد، اين وهم است و به كساني كه مبتلا به خيال وهمي هستند، عرض مي‌كنم شما هم يك نگاه بياندازيد. شما بعضي‌تان اهل سياست هستيد، تجربه‌ ده‌ها سال ژورناليستي داريد، صاحب اطلاعات و معلومات هستيد، برويد ببينيد اين گروه كجاست، اين گروه دارد چه كار مي‌كند؛ شايد از وهم خارج شويد. يا اين‌كه نه، اين عده مبتلا به وهم نيستند؛ بلكه غرض دارند. بايد ببينند از اين غرض‌ورزي و اتهام چه بهره‌اي را مي‌برند. چه سود سياسي نصيب آن‌ها مي‌شود؟

داوري اردكاني در ادامه متذكر شد: اگر فرديد فقط يك كلمه ‌ «غرب‌زدگي» را گفت، با توضيحي كه مي‌داد، يك راه تازه‌اي را باز كرد؛ آن روز كه فيلسوفان اروپايي از غرب‌زدگي چيزي نمي‌گفتند.

به كساني مي‌گويند فرديدي، كه مخالف فرديدند
در ادامه‌ اين مراسم، محمد رجبي - رييس مؤسسه‌ فرهنگي اكو - اصول اساسي فكري فرديد را تقسيم تاريخ به ديروز، امروز، پريروز و پس‌فردا ذكر كرد و با ارايه‌ توضيحاتي درباره‌ اين مسائل، در ادامه‌ سخنان خود گفت: اين‌كه برخي همه‌ اسلام را فرديد مي‌بينند، بي‌راهه نرفته‌اند؛ اما امروز به كساني مي‌گويند فرديدي، كه مخالف فرديدند.

به نام فرديد به انقلاب اسلامي حمله مي‌كنند
او در ادامه با بيان اين مطلب كه با نام فرديد به انقلاب اسلامي حمله مي‌كنند، يادآور شد: جهان امروز برخاسته است براي گذشت از دوره‌اي كه هم مدرنيته در آن متزلزل است و هم پست‌مدرن و مشكل آن، فرديد نيست. مشكل اين‌ها نفس اين حركت است و به نام فرديد به انقلاب اسلامي حمله مي‌كنند.

رجبي با استناد به سخنان يكي از منتقدان فرديد تصريح كرد: او مي‌گفت، من با فرديد مخالفم؛ ولي بهترين كسي كه فلسفه‌ غرب را فهميد، فرديد بود و تنها انتقاداتي كه وارد كرد، اين بود كه چرا خودش را به قدرت نزديك كرد و انقلاب اسلامي را تأييد كرد.

رئيس مؤسسه‌ فرهنگي اكو با طرح ايراداتي بر انتقادات واردشده از سوي مخالفان فرديد، اذعان كرد: ‌من برخلاف دكتر داوري به سه دليل از اين افراد نرنجيده‌ام؛ اول اين‌كه اين دسته افراد نمي‌دانند فرديد چه مي‌گويد؟ پس بايد حق داد به بعضي‌ها به دليل جهل‌شان. گروهي ديگر هم سياسي برخورد مي‌كنند و نكته‌ ديگر كه با آرامش اين‌ها را تحمل مي‌كنم، اين است كه درواقع اين‌جور مخالفت‌ها به نفع دعوت به تفكر اصيل و توجه به پريروز و پس‌فرداست و درواقع دعوت فرديد به بازجست پريروز براي جهش به پس‌فردا.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید