جدیدترین مطالب

عماد افروغ گفت: نیامدم چون احساس کردم رفتارهای سیاسی ما از پشتوانه نظری و استراتژیک کافی برخوردار نیست و ما بیش از حد تخم مرغ هایمان را در سبد سیاست ریخته ایم . من می خواهم کار علمی و روشنفکری انجام دهم.

به گزارش مهر، عماد افروغ نماینده تهران در مجلس و عضو ارشد اصولگرایان مستقل درباره دلایل خود برای ثبت نام نکردن در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بنده بارها تاکید کرده بودم که دیگر کاندیدا نخواهم شد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر ابوطالب در حین ثبت‏نام که گفته بود افروغ یکی از سرلیست‏های اصولگرایان مستقل خواهد بود، تصریح کرد: شاید آقای ابوطالب گمان می کرد لابی ها روی بنده اثر می گذارد، رایزنی های زیادی شد، پیام های تلفنی بسیار زیادی دریافت کردم و بزرگوارانی هم از بنده دعوت کردند و حتی جلسه ای ترتیب دادند و از بنده خواستند تا نامزد مجلس هشتم شوم، اما بنده عذرخواهی کردم.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با بیان اینکه ثبت نام نکردن او دلایل زیادی دارد، خاطرنشان کرد: یک دلیل مهم برای عدم حضورم در انتخابات به عنوان کاندیدا این است که رفتارهای سیاسی ما از پشتوانه نظری و استراتژیک کافی برخوردار نیست و فکر می کنم ما بیش از حد تخم مرغ هایمان را در سبد سیاست ریخته ایم.

نماینده مجلس هفتم با بیان اینکه از عرصه نقد و نظریه پردازی فرهنگ واخلاق غافل شده ایم، یاد آور شد: کارکرد دو پیوند مبارک اخلاق و سیاست در حال عوض شدن است و به جای آنکه اخلاق به سیاست خط دهد، امروز این قدرت و سیاست است که به اخلاق و فرهنگ نقد و عرصه عمومی ما خط و ربط می دهد. به عبارتی حقیقت فدای مصلحت، حقانیت فدای مقبولیت و نقد فدای قدرت می شود و فکر می کنم حتی مقبولیتی که بی برنامه و آشفته باشد و از استراتژی لازم برخوردار نباشد ،علاوه بر اختلالاتی که بوجود می آورد و ناموجه نیز هست، یک هدف دست نیافتنی است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: احساس کردم باید عده ای به بعد نظری نظریه پردازی بپردازند و مراقب باشند که در ساختار سیاسی ما سیاست و حزب به چه معناست و تا کجا باید قدرت مانور داشته باشند .

وی تاکید کرد: هم اکنون شاهد عمل گرایی سیاسی هستیم که این عملگرایی به تدریج دامن اخلاق و فرهنگ را آلوده و بنیان های فرهنگی و اخلاقی ما را سست می کند . این طبیعی است و اعتماد مردم به اصحاب قدرت باعث می شود عملگرایی به عرصه اخلاقی آنها تسری یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با بیان اینکه "بارها خطر ماکیاولیسم در سالهای گذشته را احساس کرده و نسبت به این که در کمین پدیده ماکیاولیسم مذهبی واقع شده ایم هشدار داده ام"، خاطرنشان کرد: تلاش می شود عمل گرایی بی پشتوانه نظری و صرفا با تمسک ظاهری به نهادها و نمادهای دینی صورت بگیرد. این به معنی ذبح حقیقت ها ، فضلیت ها و فرهنگ و اخلاق ریشه دار ملت این کشور است. نباید فراموش کرد در پیوند اخلاق و سیاست، جهت از آن اخلاق و دیانت است و باید مراقبت کرد تا خلط هدف و وسیله و آشفتگی در اولویت های ما صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به عبارتی قدرت و سیاست به رغم جایگاه بلند و متعالی که دارند در بهترین حالت وسیله اعتلای فرهنگ و اخلاق هستند و باید به رشد و اعتلای آن کمک کنند.

افروغ در ادامه یاد آور شد: من حسب این تشخیص و حسب ضرورتی که برای نظریه پردازی احساس می کنم و بیش از دو دهه عمرم را برای نظریه پردازی انقلاب اسلامی صرف کرده ام، اگر بتوانم در جهت پر کردن این خلاء اقدامی انجام دهم و این مهمترین علت برای عدم ثبت نام من بود. بارها اعلام کرده بودم که می خواهم کار علمی و روشنفکری انجام دهم.

نماینده مجلس هفتم خاطرنشان کرد: معتقدم گره سیاسی مشکلات کشور به دست سیاست حل نمی شود بلکه این مشکلات به دست نقد و در عرصه عمومی حل خواهد شد. هر چه مردم آگاه تر باشند و از معرفت عمیق تری برخوردار باشند بهتر می توانند از حقوق خود دفاع کنند و اجازه ندهند در عرصه قدرت به نام دین حقوقشان پایمال شوند.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: ظاهرا بر عکس شده و حقیقت گرایی ها فدای منفعت گرایی ها شده و جالب این است که این منفعت گرایی ها توسط عده ای لباس دین بر تن کرده است. یعنی اگر کسی حقیقت گراتر ، ساده زیست تر و انقلابی تر باشد توسط مبانی همین انقلاب مورد اتهام واقع می شود و اگر کسی در عمل منفعت گرا، ملاحظه کارتر و اهل تملق ، ساکت و صامت باشد و توجیه گر وضع موجود، بوسیله مدعیان همین مبانی انقلاب به عنوان یک چهره ارزشی جلوه داده می شود.

افروغ گفت: ما با یک آشفتگی روبرو هستیم. باید شهامت مردم را بالا برده و آگاهی مردم را ارتقا بخشیم و رسالت عالمان و روشنفکران دینی را گوشزد کرده تا اجازه ندهند در جمهوری اسلامی سیاستی و رفتاری خلاف آرمانهای انقلاب اسلامی ما رخ بدهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه جایگاه نقد و نقادی در کشور سست شده و صاحبان قدرت با تکیه بر ابزارهای اطلاعاتی ، ارتباطی و رسانه ای خود مانع این حق طلبی ها می شوند، تصریح کرد: کار سخت و سنگینی پیش رو داریم و باید همه تلاش کنیم تا از ارزشها و مبانی انقلاب اسلامی حراست کنیم و همه اینها برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی است اگر نقد را فراموش کنیم چه بسا در جمهوری اسلامی نقض غرض شود. یعنی بقا به هر قیمت، حفظ منافع عده ای به هر قیمت و با رنگ و لعاب های دینی و طبیعی است که اینگونه عمل کردن نظام جمهوری اسلامی را از اهداف اصلی خود باز می دارد.

عضو ارشد اصولگرایان مستقل افزود: به هر حال در تمامی شرایط باید رسالت را به حقایق داد. مصلحت پیش روی را هم قاعده مند و روش مند و در محدوده خود و در سطح کلان تعریف کرد واجازه نداد منافع گروهی ، شخصی و جناحی به نام "مصلحت نظام" به مردم فرهنگی و اخلاقی ما تحمیل شود.

افروغ با بیان اینکه "از نزدیک شاهد بسیاری از بی اخلاقی ها بوده و البته مایل نیستم مباحث شخصی خود را مطرح کنم"، خاطر نشان کرد: وقتی شبنامه ای در مورد بنده جعل می شود و به مقامات ذیربط شکایت می کنم و برای آنان مسجل می شود که علاوه بر جعلی بودن، یک دستگاه وابسته به نظام اقدام به جعل این شبنامه کرده و باید این اطلاعات را افشا کنند و نمی کنند ، نمی دانم امور تا کی می خواهد برپای مصلحت اداره شود. آیا قرارمان از ابتدا این بوده؟ آن روزی که ملت شریف شعار استقلال ، آزادی، جمهوری اسلامی سردادند، خون دادند و تمام آرزوهای تاریخی خود را به پای این انقلاب هدیه کردند و تبلور آن آرزوها را در این انقلاب جستجو کردند، آیا به دنبال بقاء به هرقیمتی بودند؟

این نماینده مجلس با اشاره به سخنی از شهید مطهری به عنوان یکی از نظریه پردازان انقلاب اسلامی که " اسلام در ذات خود حقیقت است نه یک مصلحت " اظهار داشت: چرا وقتی بررسی مقامات ذیربط و بررسی های خود بنده کاملا این موضوع را روشن کرده است که بخشی از دیوان محاسبات اقدام به جعل شبنامه کرده ، عملا این گونه افراد را از نظام پاکسازی نمی کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فضای مصلحت گرایی آنچنان غلبه دارد که هم اکنون که از طریق این رسانه تظلم می کنم، نگرانم که فردا خود من متهم شوم و بگویند افروغ مسئله شخصی را به مصلحت نظام ترجیح داده است! تا کی مصلحت گرایی. آیا از این موارد کم مشاهده می شود؟ تا کی باید سکوت کنیم؟ ای کاهش سکوت در جهت قابل قبول تری باشد. ما همواره پایین دست ها را دعوت به سکوت و مصلحت می کنیم درحالی که در نامه امام علی (ع) آمده است که " از خطا های مردم درگذرید" بنگرید تفاوت تا کجاست، کاملا بر عکس شده و ما باید از خطاهای مدیران در گذاریم.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم افزود: همواره مردم دعوت به سکوت می شوند نه مسئولان در برابر خطاهای کوچک مردم. فکر می کنم باید حسب اراداتی که به نظام جمهوری اسلامی داریم و حسب عشقی که به این نظام داریم فریاد بزنیم و این فریادها را باید پاس داشت و هرکسی را که حقیقت را فریاد می زند قدر دانست. به هر حال ما همواره افرادی را در شبکه قدرت داریم که قدرت را در سرکه خوابانده اند و از پست های موجود برای پست های بالاتر استفاده می کنند . من به هیچ وجه روحیه علوی و حسینی مورد انتظار را درخیلی از آقایان نمی بینیم. باید فکری کرد و این فکر را در عرصه عمومی وارد ساخت.

افروغ با تاکید بر اینکه یاید پاسدار اخلاق، فرهنگ و ارزشها بود ، گفت: باید علم نقد را برافراشت و شمشیر دو لبه نقد را بر پیکره سیاست ها و رفتارهای غلط فرود آورد. این شمشیر چیزی جز ارزشها ، اهداف و مبانی انقلاب اسلامی نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درادامه سخنان خود آرزو کرد تا بتواند در راستای تبیین انقلاب اسلامی و برافراشتن این علم نقد توفیق پیدا کند.

افروغ در ادامه به کسانی که قرار است نماینده دوره هشتم مجلس شوند توصیه کرد: نمایندگان مجلس هشتم با در نظر گرفتن خدا، ظرفیت و گفتمان انقلاب اسلامی را فراموش نکنند. هر آرزوی که داشته باشند انقلاب اسلامی ظرفیت توجه به این درخواست ها را دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک گفتمان جامع، ریشه دار ، تاریخی و فرهنگی است و عدالت را همه سویه می بیند، حقوق شهروندی را جامع می بیند و من درخواست عاجزانه از نمایندگان مجلس هشتم دارم و آن این است که به این ظرفیت ها و قابلیت ها توجه کنند و شجاعانه و دلسوزانه بر اساس این ظرفیت ها و استعدادها به دو وظیفه تقینی و نظارتی خود جامه عمل بپوشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس هشتمی ها وکیل ملت باشند نه وکیل دولت، تصریح کرد: راه یافتگان به مجلس هشتم از حقوق مردم دفاع کنند ، دچار خود سانسوری نشوند، آنجایی که دفاع از منافع مردم با منافع شخصی و گروهی آنان مغایرت پیدا می کند اولویت را به حقوق منافع مردم دهند و به شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی از صمیم قلب ملتزم باشند.

افروغ در تحلیل ثبت نام چهره های شاخص درانتخابات مجلس هشتم نیز یاد آور شد: انسان های شاخص باید تعریف شوند، من شاخص بودن را معروف بودن تعریف نمی کنم بلکه شاخص بودن را محتوایی می بینم شاخص کسی است که انقلابی باشد ، ساده زیست و پاک ، متخصص ، مجرب بوده و وظیفه نمایندگی را خوب فهم کند. کسی که متملق نباشد ، حقیقت گرا و شجاع باشد. چه بسیار افرادی که شاخص نیستند و معروف اند و چه بسیار افراد غیر معروفی که شاخص هستند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: مردم وظیفه دارند به لحاظ محتوایی شاخص هایی را انتخاب کنند و به صرف معروفیت افراد نباید مطمئن از شاخص بودن آنها بود. وظیفه ، وظیفه خطیر و سنگینی است و بخشی از ثمره آگاهی مردم در انتخاب آنها قابل رد یابی است.

این استاد جامعه شناسی با بیان اینکه روشنفکران و عالمان دینی مردم را آگاه کنند تا مردم انتخاب فهیمانه ای داشته باشند، اظهار داشت: متاسفانه نگران آن هستم شاخص ها بر اساس ملاک های ظاهرگرایانه تعریف شود. مدتی است جامعه ما دچار ظاهر پرستی است و فکر می کنم بزرگان دین باید معرفیت دینی مردم را تعمیق بخشند و آنها را نسبت به ظاهری پرستی برحذر دارند.

افروغ در پیش بینی خود از ترکیب مجلس هشتم نیز یاد آور شد: پیش بینی ما در علوم اجتماعی بامطلوبیت ها همراه است و پیش بینی محض نداریم ، آرزوی من این است وتصورم این چنین است و قرائن نیز این را تایید می کند که مجلس هشتم یک مجلس طیفی ، رقابتی ،متعادل ، متخصص و مجرب خواهد بود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: شخصا معتقدم مجلس هشتم به وظیفه نمایندگی خود نزدیکتر خواهد بود و امیدوار هستم مجلس هشتم مصداق نقد درون گفتمانی باشد و به سهم خود تلاش می کنم چنین مجلسی تحقق پیدا کند. حسب وظیفه روشن فکری خود تلاش می کنم آگاهی لازم را به مردم بدهند.

عماد افروغ در پایان از تمام کسانی که به وی محبت داشته و سخاوتمندانه از وی درخواست ثبت نام در نامزدی انتخابات مجلس هشتم را داشته اند، عذرخواهی کرد و گفت: بنده ناگزیر این درخواست را رد کردم. امیدوارم ملت شریف ایران از نمایندگی بنده خاطره خوشی در ذهن داشته و بنده را در کسوت و رسالت جدید یاری کنند و برای موفقیتم دعا گو باشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید