جدیدترین مطالب

رسا، سرويس سياسي ـ مدير مرکز تحقيقات حکومت اسلامي با اشاره به سيزدهم دي‌ماه، سالروز ابلاغ پيام تاريخي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران به گورباچف، رهبر شوري سابق گفت: حضرت امام خميني (ره) در اين نامه گورباچف را به بازنگري در انديشه‌هاي مادي و درنگ در مباني اسلام فراخواند و شكست ماركسيسم و فروپاشي كمونيسم را پيش‌بيني كرد.


حجت‌الاسلام دکتر نجف لك زايي، مدير مرکز تحقيقات حکومت اسلامي وابسته به دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار رسا با اشاره به سالروز ابلاغ پيام تاريخي حضرت امام خميني(ره) به گورباچف اظهار داشت: حضرت امام خميني(ره) گورباچف را از غلتيدن در دامن غرب به دور داشت و راه نجات را در بازگشت به آيين راستين و الاهي اسلام دانست. آنچه در اين نامه بيش از هر مطلبي مورد توجه قرار گرفت، پيش‌بيني سقوط كمونيسم بود كه پس از چند سال به وقوع پيوست. 
سردبير فصلنامه علوم سياسي مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) در ادامه اظهار داشت: شيوه تحليل حضرت امام خميني(ره) از فروپاشي كمونيسم و ماركسيسم با شيوه‌هاي رايجي كه در علوم سياسي وجود دارد، قابل مقايسه نيست. روش تحليلي ايشان بر خواسته از مباني اسلام و به ويژه عرفان اسلامي بود از اين رو توانست با شهود خود فروپاشي ماركسيسم را پيش‌بيني كند.
حجت‌الاسلام نجف لك‌زايي خاطرنشان كرد: پس از فروپاشي شوروي كه پرچم‌دار كمونيسم و ماركسيسم بود، بايد اين انديشه و توانايي تحليل سياسي حضرت امام خميني (ره) مورد توجه انديشمندان عرصه سياسي قرار مي‌گرفت، به گونه‌اي كه براي به دست آوردن مباني و شيوه تفكر سياسي ايشان تلاش فراواني مي‌كردند، ولي در اين راستا حتي دلبستگان انديشه امام خميني (ره) نيز تلاش زيادي نكردند.
وي گفت: براي نشان دادن قدرت تحليل سياسي امام خميني(ره) بايد همايش‌ها و كنفرانس‌هاي فراواني برگزار گردد، چرا كه يك انديشمند و رهبر اسلامي براي نخستين ‌بار توانست با پشتوانه تحليل اسلامي به چنين نتيجه‌اي دست يابد. از سوي ديگر بايد اين مطلب به مراكز پژوهشي جهان به ويژه در حوزه علوم سياسي ارائه مي‌شد تا پژوهشگران و صاحب‌نظران عرصه سياسي جهان به جنبه‌هاي قوي علمي اين بينش آگاه مي‌شدند و درمي‌يافتند كه فلسفه و انديشه سياسي اسلام قدرت علمي بالا و مباني محكمي دارد، به گونه‌اي كه اگر كسي اين مباني را به‌دست آورد، مي‌تواند تحليلي درست از جريان‌ها و مسائل ارائه دهد.
رييس پژوهشكده انديشه و علوم سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ابراز داشت: بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران (ره) اين نامه را در زماني نوشت كه ايران به تازگي از يك جنگ خانمان‌سوز باسربلندي بيرون آمده بود و آمريكا و شوروي به عنوان دو ابرقدرت در دوران جنگ سرد به سر مي‌بردند. از سوي ديگر كسي به اين نكته توجه نداشت كه كمونيسم و پرچم‌دار آن شوروي در آينده‌اي نزديك با شكست سختي در هم خواهد شكست.
وي در ادامه گفت: جوهر حاكم بر اين پيام برخلاف نگرش سكولاريستي حاكم بر سياست، رويكردي معنوي به سياست، حكومت و همه جنبه‌هاي مملكت‌داري و تدبير جامعه در جهان امروز دارد.
رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي تصريح کرد: حضرت امام خميني (ره) با توجه به سيره نبوي(ص) بر پايه دعوت كه يك اصل ريشه‌دار قرآني است، در جهان معاصر اقدام به دعوت از يكي از سران كفر به سوي اسلام كرد. از اين نظر مي‌توان گفت كه رويكرد حاكم بر پيام ايشان رويكردي نبوي(ص) با اقتدا به پيامبر اعظم(ص) به عنوان الگوي نمونه و كامل بود. از جهت ديگر اين پيام نشان‌داد كه حضرت امام خميني (ره) نه تنها مرعوب ابرقدرت‌ها نيست، بلكه با اعتماد به نفس، خودباوري كامل و از روي يقين به معارف اسلامي آنان را به سوي اسلام و معارف نوراني قرآن و مكتب اهل بيت (ع) دعوت كرده است. حركتي پيامبرگونه كه با هدف رساندن دعوت الاهي به بشريت صورت مي‌گيرد و اين همان چيزي است كه به عنوان صدور انقلاب اسلامي شناخته شده است.
عضو هيأت علمي گروه علوم سياسي مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: صدور انقلاب به معناي واقعي، صدور معنويت به جهان است. اگر سياست جهاني به معنويت نزديك‌تر شود، مي‌توان گفت كه انقلاب اسلامي صادر شده است. از اين رو يكي از پيام‌هاي مهم انقلاب اسلامي آميختن  سياست با  معنويت و اخلاق و پرهيز از ظلم، سلطه، ستم و چپاول است.
وي با اشاره به توان بالاي انديشه اسلام و امام خميني (ره) كه شاگرد برتر اين مكتب است، افزود: متأسفانه ما از اين ظرفيت و توان خود در شناساندن مكتب اسلام و انديشه‌هاي امام خميني(ره) استفاده نكرده‌ايم و حتي در حوزه علميه قم نيز نسبت به اين مسأله توجه ويژه‌اي نشده است. 
رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي خواستار اصلاح زيرساخت‌هاي حوزه دانش در اين زمينه شد و گفت: با وجود اين كه از نظر پژوهشي گام‌هاي بزرگي را برداشته‌ايم، ولي از نظر آموزشي در ضعف به سر مي‌بريم.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد تا با پي‌گيري مسؤولان و راه‌اندازي رشته‌هاي سياسي با گرايش ديني مانند فقه سياسي، فلسفه سياسي، كلام و تفسير سياسي اين ضعف‌ها برطرف گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید