جدیدترین مطالب

 امام موسی صدر؛ گذارها و خاطره‌ها: ایران، نجف، لبنان

انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، كتاب «امام موسی صدر؛ گذارها و خاطره‌ها: ایران، نجف، لبنان» را به اهتمام حسین شرف الدین و ترجمه علی حجتی كرمانی در 228 صفحه در قطع جیبی برای نخستین بار در سال 1388 منتشر و روانه بازار نشر كرده است.

این كتاب كه برای نخستین بار در سال 1388 منتشر شده است، شامل گفت‌وگوها و جستارهایی است كه حسین شرف الدین در سه بخش «ایران»، «نجف» و «لبنان» گردآوری و تألیف كرده است.این كتاب هم‌چنین شامل بخش‌هایی مانند «ربودن امام موسی صدر»، «شناسنامه امام موسی صدر»، «شجره‌نامه امام موسی صدر»، «ضمایم» و «نمایه» است.

چنان‌كه مؤلف كتاب خود توضیح داده است، این كتاب «نگاهی دارد به محیط پرورش امام موسی صدر و اظهارات رفقا و دوستان درباره او، به همراه توضیحات اضافی گردآورنده كتاب، به گونه‌ای كه با یك نگاه گذرا به این اوراق مختصر می‌توان تصویری از امام موسی صدر در سه مرحله حضور در ایران، نجف و لبنان به دست آورد.گردآورنده هم‌چنین در مقدمه كتاب، شرحی از زندگی امام موسی صدر و خاندان ایشان آورده است با این توضیح كه: «او سلاله نسلی استوار از دانش و ادب و شعر و فرزند خاندانی است كه نوآوری در دیدگاه‌های فهی و تفسیر و فلسفه و گشاده‌دستی در دهش و شرح صدر برای ذیرش رنج‌دیدگان و تهیدستان، از ویژگی‌های بارز آنان به شمار می‌آید.»

در نخستین بخش گفت‌وگوهای این كتاب می‌توان «امام از زبان خواهران»، «امام از زبان مادر ارجمندش»، «گفت‌وگو با آقای سید علی صدر»، «گفت‌وگو با دكتر سید محمدصادق طباطبایی»، «گفت‌وگو با دكتر سید كاظم صدر» و «گفت‌وگو با حجت الاسلام دكتر علی اكبر صادقی» را مطالعه كرد.

عناوین دیگر این بخش، گفت‌وگوهایی است «با حجت الاسلام علی حجتی كرمانی»، «با آیت الله سید عبدالكریم موسوی اردبیلی»، «با آیت الله ناصر مكارم شیرازی» و «با دكتر ابراهیم یزدی».بخش گفت‌وگوهای نجف اشرف نیز شامل مطالبی هم‌چون «در سایه‌سار علوی(ع)»، «گفت‌وگو با آیت الله سید محمدباقر حكیم»، «گفت‌وگویی دیگر با آیت الله سید محمدباقر حكیم»، «گفت‌وگو با آیت الله محمدمهدی شمس الدین» و «گفت‌وگو با آیت الله سید محمدحسین فضل الله» است.  

«ورود به لبنان»، «نقش‌ها و دغدغه‌ها»، «برنامه‌ها»، «تلاش برای حمایت و پایداری»، «تأسیس افواج المقاومة اللبنانیة (امل)»، «دستاوردها»، «موضع‌گیری در قبال جنگ داخلی لبنان»، «تلاش برای خاتمه دادن به جنگ» و «تلاش برای نجات جنوب لبنان» نیز، عناوین تشكیل‌دهنده بخش «لبنان» این كتاب است.

زن در اندیشه امام موسی صدر

كتاب «زن در اندیشه امام موسی صدر» نوشته فاطمه صوان هیدوس را انتشارات دار الأمیر للثقافة والعلوم در بیروت برای نخستین بار در سال 2009 میلادی (1430 قمری) در 256 صفحه، منتشر كرده است

در اندیشه امام موسی صدر، حضور زن در جامعه بشری بسیار كارا و مؤثر است و ایمان داشتن به جایگاه زن او را به موجودی بدل می‌كند كه نخستین و بزرگ‌ترین تأثیر را در جامعه دارد.

سید صدرالدین صدر، در مقدمه‌ای كه بر این كتاب نوشته، آورده است: در اندیشه امام موسی صدر، دری به روی زن باز می‌شود كه در تقدیر او بود سالیان دراز در پس آن بماند. اما او به همراه دیگر مصلحان اجتماعی‌، زن را از دایره تنگی كه برای او در نظر گرفته شده بود، به سوی فضایی وسیع‌تر خارج كرد و با سخنانش، سیاست دور كردن و به حاشیه راندن زنان را ملغی كرد.

كتاب «زن در اندیشه امام موسی صدر»، شامل مقدمه، پنج فصل و خاتمه است كه در 256 صفحه منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. نویسنده این كتاب، پس از پرداختن به كلیات موضوع كتاب در مقدمه، در فصل اول به زندگی امام موسی صدر می‌پردازد و ابعاد فردی، خانوادگی، علمی و اجتماعی زندگی ایشان را از ولادت تا ربایش، تشریح می‌كند.

در فصل دوم، نویسنده تحت عنوان «زن در سیاق تاریخی قبل از اسلام» دیدگاه امام صدر را درباره زن در تاریخ بررسی می‌كند و همچنین به دو بحث «فلاسفه و زن» و «زن در شرایع آسمانی» می‌پردازد.
پس از آن و در سه فصل نهایی كتاب، نویسنده دیدگاه امام صدر درباره زن در اسلام و معرفی زندگی حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب حورا (سلام‌الله علیهما) را به عنوان دو الگوی زنان و همچنین نگاه امام موسی صدر به زن در قرن بیستم را بررسی می‌كند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید