جدیدترین مطالب

 گفت‌وگویی با ربابه صدر، خواهر امام موسی صدر
ربابه صدر خواهر امام موسي صدر جانشين واقعي برادرش را سيد حسن نصرالله خواند و گفت: او مردي خدايي که تقواي او بي نهايت و رهرو راستين امام صدر است.
   
امام موسي صدر کيست؟ چرا به رغم گذشت بيش از 30 سال از ناپديد شدنش در ليبي که به دعوت سرهنگ معمر قذافي راهي اين کشور شد، عشق به او همچنان فروزان است و کمتر ميدان و خياباني در لبنان وجود دارد که در آن تصوير امام موسي صدر و يا نام وي را نتوان مشاهده کرد؟ چه کساني مدعي جانشيني او هستند؟

 قطعا پاسخ به اين پرسش‌ها در يک گزارش و يا مقاله نمي‌گنجد، اما اگر کسي بخواهد پاسخ اين سوالات و سوال‌هاي ديگر را از باب «آب دريا را اگر نتوان کشيد، هم به قدر تشنگي بايد چشيد» بيابد بايد دوري راه را تا جنوبي ترين شهر لبنان در نزديک مرز فلسطين اشغالي (صور) به خود هموار کند و با ربابه صدر که در آنجا مشغول يتيم نوازي کودکان پدر و يا مادر از دست داده در جنگ‌هاي اسرائيل عليه لبنان است، ملاقات کند.

«موسسه خيريه و آموزشي امام صدر» در جنوب لبنان، گويي قطعه‌اي از لبنان است که هنوز عطر پاکي و صفاي امام موسي را مي‌توان در آنجا استشمام کرد.

نام موسي صدر آن چنان با لبنان گره خورده که بسياري فراموش کرده‌اند او و اجدادش در ايران متولد شدند و ايراني هستند. او در اواخر سال 1338 به توصيه آيت‌الله بروجردي و بنابر وصيت آيت‌الله سيدعبدالحسين شرف‌الدين رهبر متوفاي شيعيان به عنوان جانشين آن مرحوم، سرزمين مادري خود را به سوي لبنان ترک کرد و نه تنها رهبر مقتدر شيعيان اين کشور شد بلکه با ايجاد وحدت ميان مسيحيان و مسلمانان توانست بر قلوب تمامي مردم اين کشور حکومت کند.

با ربابه صدر در ايام فاطميه در مؤسسه امام صدر در شهر صور مصاحبه کردم. يتيماني در اين موسسه مرا به سوي دفتر "سيده ربابه" راهنمايي کردند، گل‌ سرخي داخل يک ليوان کوچک روي ميزش و تصوير زيبايي از برادرش که بر پشت سرش قرار داشت، بيش از ساير وسايل دفتر کارش خودنمايي مي‌کرد.

سوالات زيادي در ذهن براي پرسيدن از وي وجود داشت ولي ترجيح دادم از نحوه ربودن امام موسي صدر آغاز کنم.

جزئيات ربوده شدن امام موسي

وي درباره جزئيات ربوده شدن امام موسي گفت : چون اسرائيل از اجراي قطعنامه 425 شوراي امنيت و عقب‌نشيني از مناطق مرزي سر باز زده بود، امام موسي صدر وظيفه خود مي‌دانست که اوضاع بحراني لبنان و عمق خطر تهديدکننده جنوب لبنان را به اطلاع رهبران کشورهاي عربي برساند به همين‌ منظور درالجزاير با هواري‌ بومدين رئيس جمهور اسبق الجزاير گفت‌وگو کرد. بومدين در پايان اين ملاقات که بسيار صميمانه بود، گفته بود: خواهش مي‌کنم سفري هم به ليبي داشته باشيد. چون قذافي اخبار ناصحيحي از جنگ لبنان دارد.
خواهر امام موسي افزود: برادرم اين دعوت را پذيرفت ولي در مورد تعيين زمان سفر با تأمل برخورد کرد و حدود يک ماه بعد به کاردار ليبي اطلاع داد که مايل است سفر در تاريخ 8/1978/25انجام شود و ناگزير به ترک ليبي پيش از 9/1978/1است تا بتواند به همسر بيمارش که در حال درمان در فرانسه است، رسيدگي کند.

امام صدرروز جمعه 25 آگوست به همراه شيخ محمد يعقوب و عباس بدرالدين (مدير خبرگزاري لبنان) به ليبي سفر کرد و در هتل «الشاطي» طرابلس به عنوان ميهمان رسمي دولت ليبي اقامت گزيدند. تا پنج روز بعد کساني او را ديده‌اند اما از آن به بعد هيچ‌ کس از او و همراهانش خبر ندارد. روز پنجم يک خودرو براي بردن آن‌ها به ديدار سرهنگ قذافي به هتل آمد و بعد از رفتنشان تا به امروز هرگز خبري از آنها نشده است.

پيگيري‌هاي لبنان

وي ادامه داد: پس از اينکه تماسي با ايشان ميسر نشد، مجلس اعلاي اسلامي شيعي لبنان از کاردار ليبي در لبنان خواستار اطلاعاتي درباره وضع او شد اما کاردار از پاسخگويي طفره رفت. چهار روز بعد مجلس، موضوع را با سليم الحص نخست وزير لبنان در ميان گذاشت و او فوري کاردار ليبي را فرا خواند و خواستار جواب رسمي و فوري شد. ظهر روز بعد وي پاسخ داد که «امام صدر و همراهانش روز31 آگوست با هواپيماي خطوط هوايي ايتاليا ، ليبي را به مقصد رم ترک گفته‌اند و بنابراين موضوع به آن‌ها ربطي ندارد.
ربابه صدر در ادامه گفت: با مطرح شدن اين ادعا دولت لبنان يک هيات قضايي به ايتاليا اعزام کرد و اين هيات شکايتي در اين خصوص تسليم دادگاه ايتاليا کرد که دولت ايتاليا بعد از چند ماه پاسخ داد که امام صدر و همراهانش هرگز وارد ايتاليا نشده‌اند.

وي افزود: بعد از گذشت 4 ماه از ربوده شدن ايشان با پي گيري برادر امام موسي صدر و طي تماس با سطوح بسيار بالا و برخي از مسؤولان کشورهاي عربي و غربي مشخص شد او محکوم به حبس ابد است چرا که با آزاد شدن امام خميني (ره) در آن زمان غرب بر اين باور بود که با وجود دو چهره فعال و محبوب سياسي، دنيا زير و رو خواهد شد.

ربابه صدر تأکيد کرد: در عين حال يکي از شخصيت‌هاي بزرگ سياسي نيز به ما گفت اگر امام موسي صدر يک نقطه دورافتاده‌اي از دنيا را براي زندگي با خانواده اش انتخاب کند و هيچ کس هم از وي خبر نداشته باشد و اصلا هم در مورد سياست صحبت نکند، ممکن است آزاد شود اينها ناگفته‌هايي است که نشان از زنده بودن ايشان است.

علت کم کاري براي يافتن امام موسي

خواهر امام موسي صدر گفت: من واقعا نمي‌دانم چرا در اين زمينه کم کاري شده است ولي به نظرم شايد عده زيادي دقيقا از اقدامات اساسي و مهم امام موسي صدر براي شيعيان لبنان و مقاومت اطلاعي نداشته باشد.
وي با تأکيد برافزايش عزت و سربلندي شيعيان لبنان با حمايت امام موسي صدر تصريح کرد: الان شيعيان لبنان آنقدر قدرتمند و بزرگ شده‌اند که همه به خصوص اسراييل را نگران کرده‌اند اينها همه به خاطراقدامات امام موسي صدر بوده است.

ربابه صدر در جواب سؤالي مبني بر زنده بوده امام موسي صدر گفت: در درجه اول همه ما خواهان اين هستيم که به امام موسي صدر و يارانش هيچ صدمه‌اي وارد نشده باشد و زنده باشند و در درجه دوم اينکه هدف از ربودن امام موسي صدر به شهادت رساندن او نبوده است چرا که در لبنان به آساني مي‌شد او را ترور کرد.

نامه نگاري با امام خميني(ره)

وي تصريح کرد: برخي از تحليل گران سياسي معتقدند که او به خاطر فعاليت‌هاي مفيد خود در به پيروزي رسيدن انقلاب نبايستي زنده مي‌ماند. وي هميشه با امام مکاتبه مي‌کرد و از نامه‌هايي که در چمدان وي در ايتاليا پيدا شد مي‌توان فهميد چقدر در کنار امام در پيروزي انقلاب نقش داشت.
صدر ادامه داد : چون چمدان امام موسي را دزديده و به ايتاليا رفته بودند، مقامات ليبي شايعه کردند که آنها به ايتاليا رفتند و در چمدانش نامه‌هايي وجود داشت که نشان مي‌داد او با امام در ارتباط بود و در آن زمان حسن بکر يک تاجر سرشناس رابط و نامه رسان آنها بود و کسي هم به وي شک نمي‌کرد.

وي در جواب سؤالي مبني بر محتواي نامه‌ها با تأمل زياد گفت: امام موسي در به راه افتادن حمام خون در تظاهرات ايران عليه شاه ابراز تأسف کرده بود و گفته بود براي رهايي از مرد کثيفي مثل شاه چاره‌اي جز ادامه راه پيمايي‌ها نيست.

حضور در نشست اتحاديه عرب در ليبي

ربابه صدر گفت: ما اصلا نمي‌خواستيم لبنان در نشست سران عرب در شهر سرت ليبي شرکت کند چرا که بررسي پرونده امام موسي صدر در دستور کار اين نشست نبود.
وي افزود با تشکر از رييس جمهور، رييس مجلس و نخست وزير لبنان تأکيد کرد: حضور لبنان در سطوح بالا کاملا بي فايده بود حتي در ابتدا مقامات عاليه لبنان با مطرح کردن اين موضوع از حضور نيافتن لبنان در اين نشست خبر داده بودند.

وي با ابراز گله مندي تصريح کرد: ما هميشه در پيگيري قضيه امام موسي صدر تنها بوديم .فقط ما خانواده صدر پي گير اين پرونده بوديم، گويي فقط ما مسؤوليم و بس. به همين خاطر کار بررسي اين پروند به کندي پيش مي‌رفت و حتي کاملا متوقف مي‌شد.

وي در پيوند با قضيه پيگيري نکردن پرونده امام موسي صدر از سوي مسئولان لبناني و غير لبنان گفت: مدتي پيش سرهنگ قذافي يک خانم خبرنگار لبناني را بازداشت کرد و به خاطر مسيحي بودنش، فرانسه و مقامات لبناني تمام تلاش‌هاي خود را به کار گرفتند و بالاخره با فرستادن يک وزير لبناني به ليبي اين خبرنگار را آزاد کردند که وي نيز پس از آزادي بدون توجه به لبنان مستقيما به فرانسه رفت.

اگر صدر برگردد......

خواهر امام صدر با اشاره به شخصيت آرام عاقل و خوش صحبت برادرش تأکيد کرد: اگر ايشان الان برمي گشت، همين خط مقاومت را ادامه مي‌داد چرا که معتقد بود شيعيان لبنان به خصوص شيعيان جبل عامل به عنوان قديمي ترين شيعيان نياز به کمک دارند به همين خاطر در روستاهاي دور افتاده لبنان به دنبال شيعيان مي‌گشت و با کمک وي بود که شيعيان ادامه تحصيل دادند و به مقامات عاليه دست يافته‌اند.

وي با اشاره به اينکه مردم از جان و دل امام صدر را دوست دارند، تصريح کرد: در تمامي نقاط لبنان عکس ايشان وجود دارد و مردم دروزي، سني يا حتي مسيحي با ديدن من ناگهان از برادرم صحبت مي‌کنند و اين نشان از نفوذ وي در دل و جان تمامي لبناني‌ها دارد. شعار ايشان در درجه اول انسان سازي بود و واگذاري مسؤوليت به انسان‌ها در در مرحله دوم قرار داشت.

سوء استفاده‌ها از جايگاه و مقام امام موسي صدر

ربابه صدر با اشاره به سوء استفاده عده‌اي از جايگاه امام صدر ادامه داد: يک شخص نامه‌اي به خط او آورده بود و متأسفانه با بي شرمي تمام در وسط متن نامه چيزي را که خودش مي‌خواست اضافه کرده بود؛ حتي کساني بودند که قبلا هيچ کاره بودند ولي با انتساب خود به امام موسي صدر الآن همه کاره شدند و کساني هم هستند که در مجالس به دروغ چيزهايي را از امام صدر نقل مي‌کنند که قلب ما را به درد مي‌آورد.

وضعيت امل و مجلس اعلاي شيعي فعلي

خواهر موسي صدر افزود: گروه امل با وجود دسيسه‌هايي که عليه آن صورت گرفت و حتي وارد جنگ هم شده بود ولي نسبت به مجلس اعلاي شيعي فعال تر است و الان جوانان پاک و خوبي هم در اين گروه هستند و با وجود ناپديد شدن رهبر اين گروه همچنان مقاوم در برابر اسراييل ايستاده است و به نظرم کليت اين گروه همچنان مورد تأييد امام صدر است.

ايران پشتيبان تمامي شيعيان است

وي با اشاره به نقش ايران در پيروزي مقاومت تأکيد کرد: ايران نقش مهم معنوي در پيروزي مقاومت داشت و بدون ايران پيروزي مقاومت امکان نداشت ديدار سه جانبه اخير دمشق و مانورهاي ايران با تجهيزات پيشرفته نظامي بسيار مهم بوده و هست ما معتقديم ايران پشتيبان تمامي شيعيان جهان است.
آخرين پيگيري‌هاي حقوقي پرونده

ربابه صدر تصريح کرد : اخيرا يک گروه ايتاليايي به شکل مستقل پرونده امام موسي صدر را پي گيري مي‌کند و با ما هيچ همکاري ندارد ولي ما چند سال پيش پي گيري اين پرونده را شروع کرديم. آنقدر اين موضوع بزرگ و مهم بود که وکلاي شيعه کنار کشيدند و وکلاي مسيحي ماروني اين کار را برعهده گرفتند و به رغم تهديدات مکرر قذافي به جديت مشغول فعاليت هستند حتي طبق حکم قضات فرانسوي قذافي نيز به خاطر اقدامات تروريستي از مصونيت ديپلماتيک در منصب رياست جمهوري برخوردار نيست و وکلاي ما نيز از همين موضوع استفاده کرده و عليه او و 11 تن ديگر درخواست جلب داده‌اند.

وضعيت خانواده امام موسي

وي گفت: با وجود اينکه 40 سالي از ايران خارج شدم به خاطر وابستگي زياد به کار اين مؤسسه توانايي ترک آن را ندارم تا به ايران برگردم و در حال حاضر خانواده خودم و خانواده امام موسي صدر از بازماندگان خانواده صدر در لبنان هستيم.

آخرين ناگفته

وي با اشاره به تؤطئه داخلي و خارجي در ربودن امام صدر تأکيد کرد: اگر من اين افراد را که در ربودن ايشان نقش داشتند، رسوا مي‌کردم بار ديگر جنگ ديگري در لبنان شروع مي‌شد، به همين خاطر سکوت کردم ولي اين موضوعات را خواهم نوشت تا بعد از من اين افراد که برخي از آنها هنوز زنده هستند، رسوا شوند.

منبع: ایرنا
گفت‌وگو از: ياسر مرادي

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید