جدیدترین مطالب

مجموعه‌ مقالات، سخنرانی ‌ها و مصاحبه‌ های سید هادی خسروشاهی درباره‌ امام موسی صدر در قالب کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی» توسط نشر ادیان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی» که به کوشش سید محمود خسروشاهی گردآوری و تدوین شده است، به صورت جامع سعی کرده در ابتدا مشخصات فکری و فرهنگی امام موسی صدر را از نگاه هادی خسروشاهی تشریح کند و سپس به تفاوت های او با دیگر فعالان مذهبی پرداخته است. در ادامه نیز سعی شده به فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام موسی صدر پرداخته شود و در آخر نیز علت های ناپدید شدن امام موسی صدر بیان شده است.

بخشی از مقدمه کتاب

مقدمه این کتاب را «محسن کمالیان» نوشته که در زمینه امام موسی صدر و خاندان صدر پژوهش‌های خوبی را منتشر کرده است. کمالیان، سیدهادی خسروشاهی را فردی می داند که در جهت احیای یاد، نام، اندیشه و سیره امام صدر در جامعه ایران تلاش های فراوانی کرده است. وی می نویسد: «استاد خسروشاهی امام صدر را یک مصلح برجسته فرهنگی و اجتماعی این روزگار و یکی از سرآمدان حرکت روشنفکری دینی زمان حاضر می ‌داند که نظرات و اندیشه ‌های نوینی داشت و درصدد بود با وفاداری به فقه جواهری و نیز حکمت متعالیه، قرائت ‌هایی جدید از اسلام را مطابق با شرایط زمان و مکان ارائه نماید. ایشان امام صدر را جزو معدود رهبران اسلامی می ‌داند که درصدد برآمدند در گوشه ‌ای از این جهان متکثر یک جامعه اسلامی شیعی نمونه بسازند تا با اداره کردن آن عملاً به جهانیان نشان دهند که اسلام و مکتب اهل بیت(ع) قادر است جامعه را اداره کند.»

کمالیان در ادامه مقدمه می نویسد: «ایشان (خسروشاهی) همچنین امام صدر را یکی از معماران و بلکه پیشتاز بحث «وحدت، تعایش و دیالوگ ادیان» می ‌داند، آن هم در روزگاری که رفتن به کلیسا و سخنرانی کردن زیر صلیب حضرت مسیح، بین روحانیون و علما یک اقدام ضدّ ارزش! بود. استاد البته اهمیت حرکت امام صدر در مسیر تقریب مذاهب و تعایش ادیان را صرفاً از این جنبه نمی ‌داند که آن بزرگوار موفق گردید با بزرگان اهل سنت و مسیحیت در فضایی صمیمانه به گفتگو برخیزد! استاد اهمیت حرکت امام صدر را در این می ‌داند که آن بزرگوار با درک صحیح شرایط زمان و مکان و با در پیش گرفتن روش‌ های نوگرایانه موفق گردید بدون آنکه حتی ذره ‌ای از اصول و مواضع اسلام و تشیع عدول کند، فضایی آکنده از اعتماد و محبت میان شیعیان و اهل سنت و مسیحیان برقرار سازد و یک پیوند مستحکم همکاری و داد و ستد سازنده در عرصه‌ های اجتماعی و سیاسی میان آنها برپا نماید.»

محتوای کتاب

کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی» در ۱۴ فصل تدوین شده، شامل بخش های زیر است: ۱. امام موسی صدر خورشیدی همچنان درخشان، ۲. بررسی فعالیت‌ های امام موسی صدر در سطح روحانیون و سیاست‌مداران و روشنفکران، ۳. امام موسی صدر استمرار راه سید جمال‌ الدین اسدآبادی، ۴. جنبش اَمَل و امام موسی صدر، ۵. فعالیت ‌های اجتماعی امام صدر، ۶. امام موسی صدر مردی دموکرات، ۷. مواضع امام موسی در قبال جنگ داخلی لبنان و قضیه فلسطین، ۸. امام موسی صدر و مجلس اعلای اسلامی شیعیان، ۹. نقش امام صدر در ایجاد گروه ‌های مقاومت لبنان، ۱۰. سید جمال و امام موسی صدر؛ احیاگران اندیشه دینی، امام صدر، ۱۱. مورد احترام فرق و مذاهب مختلف، ۱۲. امام موسی صدر و ایجاد تحول در لبنان، ۱۳. موضوع‌ شناسی افکار و اندیشه‌ های امام موسی صدر، ۱۴. علل ناپدید شدن امام موسی صدر و بررسی ابعاد آن همراه با گزارشی مفصل از روند پیگیری این قضیه در دادگاه های ایتالیا از جمله بخش های مختلف این کتاب است.

مشخصات

چاپ اول کتاب «امام موسی صدر مصلح بزرگ اجتماعی» در ۴۲۴ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۰۰۰ جلد و قیمت ۱۷۰۰۰ تومان از سوی نشر ادیان منتشر شده است. خسروشاهی در این زمینه تاکنون کتابهای «خاطرات مستند درباره امام موسی صدر» (انتشارات کلبه شروق) و «یادنامه امام موسی صدر» و «حدیث روزگار؛ خاطرات خسروشاهی» (موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر) را منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار خسروشاهی می ‌توانید در قم به فروشگاه های بوستان کتاب، فروشگاه انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم (۳۲۸۰۲۶۱۰)، کلبه شروق (۳۷۸۳۸۱۴۴) و پاتوق کتاب و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید