جدیدترین مطالب

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا اين همايش با همت تشکل دانشجويي با کاروان رستگاري و همکاري معاونت دانشجويي اين دانشگاه و با هدف بررسي انديشه‌هاي امام موسي صدر و شهيد دکتر چمران برپا شد.

پس از برگزاري اين همايش دو روزه شرکت‌کنندگان در اين همايش قطعنامه‌اي صادر کردند.

سخنرانان اين همايش مهندس مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران، مهندس مهدي فيروزان، عضو هيات مديره موسسه امام موسي صدر، محمد مهدي امير کمالي، مهدي فرخيان، عضو کميته پژوهشي موسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر، خانم هيام عطوي از اعضاي نخست جنبش امل و خانم خاوري بودند که هر کدام به تبيين شخصيت و عملکرد امام موسي صدر و دکتر چمران پرداختند.

متن کامل قطعنامه به شرح زير است:

روساي محترم قواي سه گانه جمهوري اسلامي ايران

آقايان دکتر احمدي نژاد، دکتر حداد عادل، آيت‌الله هاشمي شاهرودي

همانطور که مستحضريد سي سال پيش امام موسي صدر روحاني متفکر و مصلح انقلابي جهان اسلام، در راستاي تلاش‌هاي بي وقفه خود به منظور اعتلاي جايگاه مسلمانان در جامعه لبنان و جلوگيري از تقسيم اين کشور، ناگزير دعوت رسمي حکومت ليبي براي مسافرت به طرابلس و ديدار و گفتگو با رهبران اين کشور را پذيرفت و در آن کشور به همراه دو تن از همراهانش ربوده شد.

برغم اظهارات متناقض مقامات ليبيايي در طي سه دهه گذشته احکام صادره از سوي دستگاه‌هاي قضايي ايتاليا و لبنان، بر ربوده شدن ايشان در ليبي تاکيد مي‌کند و مجموعه اطلاعات آشکار و پنهاني که طي سه دهه پيش بدست آمده‌اند، همگي دال بر آن هستند که امام موسي صدر هرگز خاک ليبي را ترک نکرده است و هنوز در اين کشور زنداني است.

با اين حال با گذشت سي سال از اين خيانت بزرگ به جهان اسلام هنوز تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران و دولت لبنان براي مشخص شدن سرنوشت امام موسي صدر به ثمر ننشسته است.

آموزه هاي بلند امام خميني (ره) و وظايف مصرح در قانون اساسي، براي دفاع از حقوق شهروندي حکم مي‌کند که ضمن پيگيري اقدامات گذشته در شرايط جديد جهان و منطقه خاورميانه تلاش همه جانبه‌اي را در سطوح داخلي و خارجي، براي آزادسازي آن روحاني مجاهد و عالم فرهيخته آغاز کنيم.

همه انسان‌هاي خردمند و منصف در اين حقيقت کمترين ترديدي ندارند که شجره طيبه مقاومت اسلامي که امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستيم به دست توانمند انسان بلند همت و فرزانه‌اي همچون امام موسي صدر کاشته شده است.

اگر امروز مقاومت در لبنان مورد حمايت مردم است و حتي غير مسلمان‌ها نيز از آن دفاع مي‌کنند تنها به حکم انديشه و تفکر دفاع از لبنان است که حاصل آموزه‌هاي امام موسي صدر به مردم اين کشور است. لذا شايسته است به اين خواسته دردمندانه رهبر مقاومت پيروز لبنان، سيد حسن نصرالله، ارج نهيم که درخواست کرد: "اگر مي خواهيد به مقاومت لبنان کمک کنيد، امام مقاومت را آزاد کنيد"

عدم توجه رسمي به اين مساله به معني از ميان رفتن کرامت انساني در وطن ما است. وظيفه جمهوري است که براي روشن شدن اين قضيه اقدام جدي کند و از سخنان شعاري سي سال گذشته که "قضيه امام صدر همواره در دستور کار است" فراتر رويم تا شبهه‌اي که درباره صداقت و جديت وارد شده زدوده شود. همانطور که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در بيانيه خود ذکر کرده اند مساله امام موسي صدر مساله اي ملي و انساني است و با امنيت ملي ما پيوند دارد؛ اين آدم ربايي اقدامي عليه جمهوري اسلامي ايران است و بايد بر اساس قوانين بين المللي پيگيري شود.

رژيم فعلي دولت ليبي که توسط ژنرال معمر قذاقي اداره مي‌شود، هيچ گونه فعاليت اساسي و درخور توجهي براي آزادي اين رهبر بلندپايه شيعه انجام نشده است. با گذشت اين همه سال زماني نيست که خبر زنده بودن اين انسان بي همتا شنيده نشود، اما افسوس که اينک همگان تنها به محکوم کردن اين واقعه مي‌پردازند و هيچ گونه فعاليت سياسي مفيدي براي رهايي ايشان انجام نمي‌شود.

آيا فريادهاي شهيد چمران عزيز را فراموش کرده‌ايم که مي‌گفت: "مگر ما به خاطر خدا قيام نکرده‌ايم؟ مگر به راه علي و حسين نمي‌رويم؟ مگر نمي‌خواهيم که ارزش‌هاي خدايي را استقرار دهيم؟ " آيا سخن امام بزرگوارمان را از ياد برده ايم که فرمودند: "به سرهنگ قذافي بگوييد هرچه زودتر در مورد سرنوشت امام موسي صدر رسيدگي کند."

ما فراموش نکرده‌ايم که 199 تن از نخبگان کشور از علما و روساي دانشگاه‌ها و فرهيختگان گرفته تا فعالان سياسي در زمستان 1382 طي نامه‌اي خواستار پيگيري جدي اين مساله شدند و چهار راهکار عملي و واقعي براي آن ارائه دادند.

ما در اينجا بار ديگر آن راهکارها را به عنوان خواسته‌هاي دانشجويان يادآور مي شويم و تاکيد داريم هر چه سريع تر به اجرا درآيد:

1. طرح رسمي پرونده از سوي ايران در مجامع بين‌المللي حقوق بشر

2. پيگيري قضايي پرونده از سوي ايران در محاکم بين‌الملل

3. بسيج اطلاعاتي کشور جهت کشف تمام حقايق ماجرا

4. اتخاذ تدابير ديپلماتيک شايسته جهت ابراز نارضايتي ايران از عملکرد دولت ليبي

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید