جدیدترین مطالب

رئيس دفتر شبكه المنار در تهران گفت: امام موسي صدر همواره مانعي محكم بر سر راه تحقق اهداف اسرائيل بودند.

محمد شمص رئيس دفتر شبكه المنار در تهران در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس امام موسي صدر را شخصيتي ممتاز و داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي دانسته و افزود: برخي ايشان را امام خميني دوم مي‌ناميدند.

وي گفت: امام موسي صدر در ميان شيعيان و مسيحيان و سني‌هاي لبنان نفوذ و محبوبيت بسياري داشتند و در خانه بسياري از مسيحيان عكس امام موسي صدر بعنوان يك قديس وجود داشت. آنها حتي وقتي او را از نزديك مي‌ديدند به او تبرك مي‌كردند.

شمص گفت: امام موسي صدر شايد اولين كسي باشد كه به كليساها مي‌رفت و با شخصيت‌ها و علماي سني ديدار و گفتگو مي‌كرد و با آنها تعامل و ارتباط تنگاتنگي داشت.

شمص با بيان اينكه مسئله‌اي كه امام صدر به آن تاكيد داشتند وحدت بين امت و بين اديان الهي است، امام صدر را الگويي در گفتگوي تمدن‌ها و اديان دانست.

محمد شمص با اشاره به اينكه امام موسي با مسئولان و روساي كشورهاي عربي تعامل داشت، افزود: امام موسي صدر در بين مسئولان بلند پايه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بود و نزد آنان احترام زيادي داشت.

وي ادامه داد: تمام اين ويژگي‌ها باعث شده بود تا برخي از موجوديت ايشان و نفوذ ايشان ميان مردم نگران و هراسان باشند هر چند كه شخصيت ايشان طوري بود كه كسي جرات نمي‌كرد در مقابل ايشان صف‌آرايي كند. حتي در بسياري از مشكلاتي كه بين گروه‌هاي فلسطيني شكل گرفت فلسطني‌ها نام امام موسي را با احترام بر زبان جاري مي‌كردند و او را بالاتر از اين مسائل عنوان مي‌كردند.

وي افزود: امام موسي صدر شخصيتي بودند كه هميشه بعنوان يكي از مهمترين عواملي شناخته شده‌اند كه مانع بزرگي در تحقيق طرح‌هاي اسرائيل و نفوذ آن در لبنان و منطقه بودند و مواضع ايشان در مقابل اسرائيل بسيار قوي و روشن بودند.

وي افزود: البته امروزه مي‌توان فهميد چه كساني در آن زمان توان مقابله با ايشان را نداشتند اما قلبا مخالف ايشان بوده‌اند. مطمئنا كساني كه الان مي‌خواهند لبنان، مركزي براي سيطره غرب و نفوذ اسرائيل باشد و طرح‌هاي اسرائيل در منطقه به اجرا درآيد نمي‌توانستند با امام موسي صدر همدل باشند.

وي پيگيري وضعيت امام موسي صدر را مهم دانسته و افزود: جلسات متعددي ميان ايران و لبنان و طرف‌هاي مرتبط با ليبي بعنوان متهم اصلي پرونده ربوده شدن امام موسي صدر برگزار شد و هيات‌هاي مختلفي با يكديگر ديدار داشته‌اند تا جايي كه ليبي مي‌خواست معاهده‌اي را امضا كند كه در صورت مقصر بودن خود خسارت و غرامتي را پرداخت كند و حتي پسر قذافي نيز يكي از مذاكره كنندگان بود كه مهم‌ترين دليل درخواست ليبي براي فيصله موضوع و پرداخت غرامت فشار بسيار سنگيني است كه هر ساله در سالروز ربوده شدن امام به ليبي وارد مي‌آيد و ليبي ديگر توان رويارويي و مقابله با اين فشارها را ندارد و اين مسئله بسيار براي آنان نگران كننده است.

رئيس شبكه المنار در تهران در ادامه اظهار داشت: البته جمهوري اسلامي ايران و دولت لبنان با چنين معاهده و معامله‌اي به شدت مخالفت كردند چون بحث ربوده شدن امام موسي صدر بحث معامله نيست؛ يك فرمانده و يك رهبر متفكري چون امام موسي صدر ربوده شده و ليبي كه متهم اصلي اين پرونده بشمار مي‌رود بايد حقيقت را بازگو كند كه ايشان در چه وضعيتي هستند و حتي اگر ايشان به شهادت رسيده باشند بايد چگونگي زمان آن و اينكه به دست چه كساني اين امر صورت گرفته بر همگان روشن شود.

محمد شمص در نهايت با بيان اينكه ليبي در اين نقشه پليد اجرا كننده‌اي بيش نبوده است، گفت: دست‌هاي ديگري چون غرب و سازمان‌هاي جاسوسي رژيم اشغالگر قدس در پشت پرده قضيه بوده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید