جدیدترین مطالب

شماره جديد ماهنامه پگاه حوزه با نگاه ويژه به حكمت و سياست صدرايي از سوي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، دويست ‌و چهل‌ و هفتمين شماره ماهنامه پگاه حوزه از سوي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر شد.

معرفت شناسى زن و نوآورى، سياست خارجى، قدرت نرم و بازنمايى بيگانه، حكمت صدرايى و سياست متعاليه در نشستي با حضرت آيت الله جوادي آملي، حكمت متعاليه و هويت جامعه، امام شناسى ملاصدرا؛ بررسي امامت در آثار صدرالمتالهين و حكمت متعاليه، سياست صدرايى از سه منظر در نشستي با حجت الاسلام داوود مهدوي زادگان، امتداد عاشورا در شبه قاره هند و خاورميانه، امتداد عاشورا در آمريكا و اروپا، جهان اسلام در يك نگاه و هولوكاست غزه در دسامبر سياه از مطالب منتشر شده در اين شماره پگاه حوزه است.

در بخشي از مقاله « حكمت متعاليه و هويت جامعه » آمده است: «مفهوم جامعه، اولاً و بالذات بر روابط ميان افراد اطلاق مي‌شود و ثانياً و بالعرض بر مجموعه افراد. اما عليرغم وجود واقعي روابط در سطح خرد، وجود واقعي جامعه در سطح كلان با مشكل هستي شناختي مواجه است. جامعه در سطح كلان حاصل تركيب پيچيده اي از روابط سطح خرد، به صورت يك شبكه در هم تنيده است. اگر نتوان وحدتي واقعي در اين شبكه روابط افراد جامعه كشف كرد، بايد وجود اين شبكه اعتباري باشد و در نتيجه وجود جامعه نيز اعتباري مي‌گردد؛ حداكثر ميتوان گفت جامعه تركيب صناعي افراد است. شبكه روابط به وحدت واقعي، وجود واقعي دارد؛ نظير يك مثلث، مربع، يا هر چند ضلعي ديگر، كه حاصل شبكه حاصل از وضع دو به دو در ميان سه، چهار يا چند نقطه است. اين شكل واقعاً هست و سخن از محيط و مساحت آن سخن از واقعيت است. در شبكه روابط جامعه سه فردي نيز روابطي مانند داوري يا تباني يا غيبت، شبكه اي واقعي‌اند كه به وجود واحد موجودند و هويت جديدي يافته‌اند. كثرت افراد جامعه اين شبكه را پيچيده مي‌كند و موجب پيدايش هويت جديد براي اين شبكه روابط مي‌شود.»

همچنین خبرگزاری قرآنی ایکنا هم به معرفی دو مطلب از مباحث منتشره در هفته نامه پگاه حوزه پرداخت که در ادامه ملاحظه می کنید:

مقاله «حكمت صداريی و سياست متعاليه»، اثر آيت‌الله عبدالله جوادی آملی در هفته‌نامه پگاه حوزه منتشر شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، آيت‌الله جوادی آملی در ابتدا تأكيد می‌كند: بايد توجه داشت كه صدرالمتآلهين در بسياری از نوشته‌هايش به سياست متعاليه پرداخته‌اند، اما غالب مباحث ايشان در اين خصوص را می‌توان در كتاب‌های «مبدأ و معاد» و «الشواهد الربوبية» مشاهده كرد، چرا كه اين دو كتاب مكمل يكديگر هستند. البته نبايد از فقها، حكما و عالمانی كه در 4 قرن قبل زندگی می‌كردند، همان توقعی را داشته باشيم كه از علمای معاصر داريم. بنابراين توقعی كه ما در تبيين سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه داريم بايد با شرايط و اوضاع عالمان آن عصر متناسب باشد.

اين مفسر برجسته قرآن كريم در مورد جامعه از ديدگاه ملاصدرا می‌گويد: ملاصدرا هم در «مبدأ و معاد» و هم «شواهدالربوبية» بر اين مطلب اصرار می‌ورزد كه جامعه مانند فرد است و به مدير نياز دارد، جامعه مثل جهان است كه خليفه می‌طلبد، عالم بدون خليفه خدا ممكن نيست. تدبير بدون رهنمود الهی صورت صورت نخواهد گرفت، سياست كل نظام به وسيله تدبير الهی است.

اين مدرس فلسفه اسلامی در مورد جامعه از ديدگاه علامه طباطبايی و شهيد مطهری افزود: علامه طباطبايی در موارد متعددی در تفسير الميزان بر اين مسأله اصرار می‌ورزد كه جامعه وجود دارد، شهيد مطهری تلاش فراوانی انجام داد تا ثابت كند كه جامعه وجود دارد، ولی اين كوشش‌ها با موفقيت همراه نبود. و در هيج يك از نوشته‌های آن شهيد بزرگوار، استدلال عقلی برای حل اشكال فلسفی در مورد جامعه مشاهده نمی‌شود.

وی همچنين خاطرنشان كرد: بحث كنونی و محوری درباره اجتماع و جامعه اين نيست بخواهيم بررسی كنيم، آيا جامعه وجود دارد يا نه؟ و برای اين مسأله بايد نشست‌‌هايی را تنظيم كرد، و بايد آن را بحث جامعه در قرآن پی‌گيری كرد.

مؤلف تفسير تسنيم در ادامه تأكيد می‌كند: ما اكنون در صدد حل چالش ديگری هستيم و آن عبارت است از اين كه: وجود با وحدت مساوق است؛ چيزی كه وحدت ندارد وجود ندارد؛ جامعه لا وحدة له؛ پس جامعه لا وجود له. مغالطه‌ای كه در اين جا مطرح شده استف اين است كه وحدت بر دو قسم است كه يك قسم آن وحدتی است كه با وجود مساوق است.

به زعم آيت‌الله جوادی آملی، از ديدگاه صدرالمتألهين ذات اقدس اله برای جامعه و نيز برای فرد، مدير و مدبر اول است؛ همچنان كه برای كل نظام اين طور است، آن‌گاه كه خداوند مأموريت تدبير را به وسيله فرشته‌ها ابلاغ می‌فرمايد، در مرحله بعد اين مأموريت تدبير را به وسيله فرشته‌ها ابلاغ می‌شود و سرانجام، علما آن را نگهداری می‌كنند.

آيت‌الله جوادی آملی معتقد است: حكمت در اصلاح قرآن كريم به معنای رايج آن، كه به معنای فلسفه است، نيست بر اين اساس، فقه، اخلاق، حقوق و مسائل نظری هم حكمت است و جامع اين‌ها حكمت كامله است. مجموع فقه اصغر و فقه اكبر، حكمتين نام دارد و حكيم كامل كسی است كه جامع اين علوم است.

وی در مورد ولايت انبياء می‌نگارد: انبياء و مرسلين علاوه بر دارا بودن صبغه نبوت و رسالت، ولايت الهی نيز داشتند. پس حكمت متعاليه، سياست متعاليه را همراه خود دارد. اعتلای سيات متعاليه به استناد تعالی حكمت متعاليه است و تعالی اين حكمت رهين طرح حدود و اوساطی است كه اين حدود و اوساط تمام نيازههای قبل و بعد را تأمين می‌كند.

مقاله «امام‌شناسی ملاصدرا» به قلم جواد صالحی و معصومه سالاری‌راد در هفته‌نامه پگاه حوزه منتشر شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در مقدمه اين مقاله كه به بررسی مسأله امامت در آثار صدرالمتألهين و حكمت‌ متعاليه پرداخته شده، آمده است: در فرهنگ شيعی در كنار معرفت به توحيد و نبوت هيچ اصلی به اهميت و عظمت اصل امامت نمی‌رسد. امامت، ركن عظيم تشيع، محور امت، نگهبان گوهر ناب دين وتداوم‌بخش رسالت است.

نويسندگان اين مقاله معتقدند: حكمت متعاليه در كنار ديگر مكاتب فلسفی نقش برجسته‌ای در تاريخ فلسفه اسلامی به خود اختصاص داده است. صرف نظر از امتياز مهمی كه از ساير علوم الهی؛ مانند عرفان نظری، حكمت مشاء و اشراق، كلام حديث دارد، جامعيت اين مكتب در اين است كه بر خلاف ساير علوم، اهل شهود را در كنار اهل بحث به علم يقينی می‌رساند.

اين دو محقق می‌نويسند: اصول بنيادين مكتب صدرايی در قرن دهم هجری توسط ملاصدرای شيرازی تنظيم شد و ايشان به تبيين بسياری از اصول و مسائل دينی پرداختند، كه برخی از اين مسائل عبارتند از: در اين مكتب عمر حقيقی هر انسانی را همان حركت جوهری وی تشكيل می‌دهد.

در همين رابطه اين دو محقق می‌نگارند: اصالت در مكتب صداريی از آن وجود است و اين وجود پيوسته در پرتو تحول درونی از جسمانيت به تجرد می‌رسد و به مراحله‌ای می‌رسد كه جامع همه معارف الهی و در برگيرنده تمام كمالات و فضايل می‌شود.

به زعم نگارندگان، اين مرحله تحت عنوان انسان كامل نام گرفته است و مصداق انسان كامل شخص نبی(ص) و امام(ع) است. و صدرالمتألهين به عنوان يك حكيم متأله شيعی، برپايه استدلال و شهود، مهم‌ترين آثار فلسفی‌اش؛ همچون اسفار، شرح اصول كافی و مفاتيح الغيب به بررسی ابعاد امامت پرداخته است.

پگاه حوزه به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، مدير مسوولي و سردبيري سيد عباس صالحي به صورت دو هفته نامه منتشر مي‌شود.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي تهيه اين نشريه با شماره تلفن 7832952 -0251 تماس بگيرند يا به نشاني اينترنتي www.pegahhowzeh.com مراجعه كنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید