وي در ادامه، سياست اسلامي را به مديريت صحيح جامعه به منظور تأمين سعادت دنيوي و اخروي انسان ها تعبير کرد و گفت: متأسفانه واژه سياست همانند دو واژه استعمار و استثمار، بر خلاف معناي لغوي مثبت آن، امروزه برداشت منفي نسبت به آن در جامعه رواج پيدا کرده و سياست را به دروغگويي و حقه بازي معنا مي کنند.
استاد حوزه علميه قم تأکيد کرد: در مکتب والاي اسلام، سياست از احکام مهم اسلامي و بسيار ارزشمند است.
آيت الله سبحاني همچنين تصريح کرد: سياست به معناي تدبير بر مبناي اصول اخلاقي و اسلامي متن شريعت است و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از سياسي ترين افراد بودند.
رييس موسسه امام صادق(ع) با بيان اينکه انديشمندان اسلامي همچون فارابي و ابن سينا نيز در کنار صدرالمتألهين درباره سياست و شريعت نظرات ارزشمندي دارند اظهار داشت: در همايش سياست متعاليه از منظر حکمت متعاليه، نبايستي تنها به ارايه نظرات ملاصدرا اکتفا کرد، بلکه بايد آراي تمامي انديشمندان و صاحبنظران اسلامي در اين زمينه را جستجو، تبيين و تشريح کرد.
مركز خبر حوزه نيز در گزارشي از اين ديدار از قول آيت الله سبحاني نوشت:
سیاست در حکومت اسلامی در متن اسلام است و چیزی جدای از اسلام نیست
به گزارش مرکز خبر حوزه، معظمله شب گذشته در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش ملی «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» اظهار داشتند: خوشبختانه حوزه علمیه قم به حدی از کمال رسیده و به مسایلی میپردازد که در گذشته به ذهن خطور نمیکرد، روزی به این مسایل جامه عمل پوشید شود و متفکران حوزه به آن عنایت داشته باشند.
ایشان به معنای لغوی و اصطلاحی سیاست پرداخته و افزودند: متاسفانه کلمه سیاست از نظر سرنوشت وضع خوبی پیدا نکرده و مانند کلمه استعمار در عرف به معنای غیرصحیح به کار میرود.
حضرت آیتالله سبحانی گفتند: اگر معتقدیم سیاست به معنای تدبیر و جزء اسلام است ،نمیشود جمعیتی به نام مسلمانان همه نوع قوانین داشته باشند، اما سیاست جدای از این قوانین باشد.
ایشان افزودند: در بطن قوانین اسلام، سیاست خوابیده و سیاست، مدیریتی است که در آن سعادت از نظر دنیوی و اخروی وجود دارد.
معظمله خاطرنشان کردند: سیاستی که به معنای دروغ باشد از دین جدا است، اما سیاستی که از روی مدیریت صحیح باشد عین دیانت است.
حضرت آیتالله سبحانی اظهار داشتند: پیاده کردن سیاست متعالیه باید گستردهتر از دیدگاه صدرالمتألهین باشد و مطالب او پایه قرار بگیرد و یک نظر کلی هم به فلسفه اسلامی باشد.
معظمله تصریح کردند: هر سیاستی که بشر بخواهد پیاده کند اگر نفع اخروی داشته باشد قابل پذیرش است.