جدیدترین مطالب

didar_ba_ayatolah_javadi.jpgبه گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در قم، آيت‌الله «عبدالله جوادی آملی» در ديدار اعضای شورای سياست‌گذاری همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه با بيان اين‌كه حوزه علميه بايد سطح كيفی همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه را افزايش دهد، بيان كرد: برگزاری اين همايش خوب بوده و می‌تواند مفيد باشد، ولی در اين همايش نبايد از حكمت نظری غافل شده و فقط به حكمت عملی بپردازيم.

اگر دنبال گفتمان جهانی هستیم باید جهانی فکر کنیم

به گزارش مركز خبر حوزه آیت‌الله جوادی‌آملی گفتند: آنچه از حوزه علمیه قم توقع می‌رود، برگزاری همایش «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» با پشتوانه حکمت نظری است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش«سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» افزودند: این همایش نباید با صبغه سیاسی یا صبغه حکمت عملی برگزار شود، زیرا در این صورت رسالتش کم خواهد بود.

ایشان ادامه دادند: باید جزو اهداف ستاد برگزاری این همایش بار علمی آن باشد.

آیت‌الله جوادی‌آملی گفتند: همین همایش ممکن است در جاهای دیگر هم برگزار شود و آنجا حکمت عملی را بیان کند، اما آنچه که از حوزه علمیه توقع می‌رود، پرداختن به صبغه علمی آن است.

ایشان با بیان اینکه حکمت عملی وامدار حکمت نظری است، افزودند: وقتی سنگینی روی دوش حکمت نظری قرار گیرد آن وقت بار علمی مطرح می‌شود، حرف‌ها را حکمت نظری مطرح می‌کند و حکمت عملی طرح عملی نشان می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه قم گفتند: اگر ما این کفه حکمت نظری را سنگین نبینیم، دست ما در مسئله حکمت عملی در علوم طبیعی و علوم ریاضی خالی خواهد بود

آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها اظهار داشتند: اینکه گفته می‌شود دانشگاه‌های ما اسلامی نیست به خاطر آن است که علوم آن به هیچ کجا بند نیست و مبدا حکم را ثابت نمی‌کند.

ایشان ادامه دادند: این دانشگاه‌ها به استثناء اساتید و دانشجویان متدینشان به هیچ وجه پایگاه علمی ندارند و اگر بخواهیم گفتمان جهانی داشته باشیم، باید جهانی فکر کنیم و به سمت علوم متعارف با رویکرد دینی حرکت کنیم.

ایشان با بیان اینکه توده مردم را خواص، رهبری می‌کند و خواص را اخص، اظهار داشتند: اگر یک بار عمیق علمی از حوزه منتقل بشود، قبل از اینکه دیگران بفهمند بیگانگان ترجمه می‌کنند، زیرا خیلی از اندیشمندان جهان هستند که منتظر ارایه مطالب علمی می‌باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی دبیر همایش «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» گزارشی از اقدامات انجام شده برای برگزاری این همایش ارایه کرد.

لازم به ذکر است این همایش پنج شنبه سوم بهمن ماه با سخنرانی آیت‌الله جوادی‌آملی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار می‌شود.

جهانی شدن، انديشه‌ای جهانی می‌طلبد

آيت‌الله جوادی آملی گفت: برای اين‌كه بخواهيم نظريات خود را در سطح جهانی ارائه كنيم، بايد فكر جهانی داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در قم، آيت‌الله «عبدالله جوادی آملی» در ديدار اعضای شورای سياست‌گذاری همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه با بيان اين‌كه حوزه علميه بايد سطح كيفی همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه را افزايش دهد، بيان كرد: برگزاری اين همايش خوب بوده و می‌تواند مفيد باشد، ولی در اين همايش نبايد از حكمت نظری غافل شده و فقط به حكمت عملی بپردازيم.

استاد حوزه علميه قم با ضروری خواندن انتشار علم توسط حوزه علميه تصريح كرد: كتاب‌های علمی كه از حوزه‌های علميه انتشار پيدا می‌كند، قبل از آن‌‌كه مردم از انتشار آن خبردار شوند كشور‌های غربی نسبت به ترجمه آن اقدام می‌كنند.

وی اظهار كرد: همايش ساسيت متعاليه از منظر حكمت متعاليه با مضمون سياست است، ولی اگر از پشتوانه علمی برخوردار نباشد، نمی‌تواند منظور خود را به درستی به مخاطبان خود ارائه دهد.

آيت‌الله جوادی آملی تصريح كرد: برگذاری همايش‌ها زمانی می‌تواند برای مخاطبان خود مفيد باشد كه از بار علمی بالايی برخوردار باشد.

وی گفت: حكمت عملی زمانی می‌تواند ارزش بالايی داشته باشد كه با حكمت نظری همراه باشد. دبير علمی همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه نيز در اين ديدار گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای برگزای اين همايش كه تحت اشراف آيت‌الله جوادی آملی برگزار می‌شود را ارائه كرد.

يادآور می‌شود، همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه سال جاری در مركز همايش‌های دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم برگزار می‌شود. 
 

آيت‌الله جوادي آملي گفت: آنچه امروز از حوزه علميه قم انتظار مي‌رود، خلق محصولات علمي و استواري حکمت نظري است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت‌الله عبدالله جوادي آملي، 29 دي‌ماه، در ديدار اعضاي ستاد برگزار كننده همايش«سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» در سخناني گفت: آنچه امروز از حوزه علميه قم انتظار مي‌رود، خلق محصولات علمي و استواري حکمت نظري است.

وي در ادامه افزود: اگر انديشمندان حوزوي، زيربناي حکمت نظري را با بار علمي مناسب بنا کنند، حکمت عملي ما نيز در عرصه‌هاي گوناگون محکم و استوار خواهد شد.

مدرس خارج فقه حوزه علميه قم با بيان اين‌که سرمايه گفتمان، علوم متعارفه است، اظهار داشت: ما براي گفتمان جهاني بايد انديشه جهاني داشته باشيم و از تجربيات و حدسيات فاصله گرفته، بار علمي حکمت نظري خود را افزايش دهيم.

وي همچنين خاطر‌نشان کرد: هرگاه يک محصول علمي پربار از حوزه‌هاي علميه استخراج مي‌شود، انديشمندان کشورهاي غربي بر‌خلاف تصور برخي که آنها را ناآگاه مي‌دانند، بلافاصله به فکر ترجمه و نشر آن هستند.

آيت‌الله جوادي آملي ابراز داشت: وقتي ما روي اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها تأکيد مي کنيم، در حقيقت طالب اسلامي‌شدن دانش هستيم؛ زيرا دانش غير اسلامي مبنا و اساس علمي و بار نظري ندارد.

استاد حوزه علميه قم تصريح کرد: همايش‌ها وقتي اثرگذار هستند که در آنها علم و دانش توليد شود.

وي در پايان بيان داشت: حکمت متعاليه، انسان‌ها را از نبش تاريخ بيرون آورده و ابديت و ازليت را در دنياي ممکن به آنها مي‌چشاند.

حوزه های علمیه باید در انتشار علم تلاش بیشتری کنند

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در دیدار با اعضای همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه گفت: ابن همایش باید بار علمی بسیاری داشته باشد و از این رو انتظار می‌رود تا برگزار کنندگان آن در این زمنیه تلاش کنند.

وی تصریح کرد: در این همایش باید حکمت نظری را نیز بررسی کنیم و تنها به موضوع حکمت عملی نپردازیم.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به علوم دانشگاهی گفت: امروز علوم در دانشگاه‌های ما به غیر از تلاش‌های صورت گرفته توسط دانشمندان دینی مبنای علمی دیگری ندارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حوزه باید در انتشار علوم تلاش کرده و این موضوع در جهانی شدن موثر است.

وی گفت: اگر کتاب‌های علمی از حوزه علمیه انتشار یابد، قبل از آن که مردم آن را بفهمند کشور‌های غربی آن را ترجمه و بررسی می‌کنند.

امام جمعه قم افزود: این همایش باید بار علمی داشته باشد و زمانی می‌تواند موثر باشد که رسالت خود را به درستی انجام دهد.

همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه پنج شنبه در مرکز همایش‌های اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید