جدیدترین مطالب

همايش سياست متعاليه از منظر حکمت متعاليه با حضور پژوهشگران حوزوي و غير حوزوي در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، همايش سياست متعاليه از منظر حکمت متعاليه،  پنج شنبه سوم بهمن با حضور آيت‌الله جوادي آملي در مرکز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي قم، به همت پژوهشگاه علوم و انديشه سياسي دفتر تبليغات اسلامي در قم برگزار شد.

بر اساس اين گزارش حجت‌الاسلام نجف لک‌زايي، دبير همايش سياست متعاليه، در جلسه افتتاحيه اين همايش گفت: همايش سياست متعاليه از منظر حکمت متعاليه براي نخستين‌بار در سال نوآوري وشکوفايي در قم برگزار مي‌شود تا ابعاد سياسي حکمت متعاليه را برجسته سازد و در مسير توانمند‌سازي و غناي فلسفه سياسي اسلامي گام بردارد.

وي در ادامه اظهار داشت‌: امروزه حکمت متعاليه که به دست تواناي صدرالدين شيرازي نظام و قوام يافت، يکي از پر‌طرفدارترين مکاتب فلسفه اسلامي و تداوم بخش حيات فلسفي در جهان اسلام و ايران است؛ اما با اين همه هنوز ابعاد حکمت متعاليه به ويژه وجوه سياسي آن مورد بررسي، تأمل و پژوهش قرار گرفته است.

رييس پژوهشكده علوم سياسي، تلاش براي افزايش معنويت، انساني ساختن و الهي‌کردن سياست در جهان را مهم‌ترين هدف اين همايش عنوان کرد و افزود: نگاه سياست متعاليه به آينده دنيوي و اخروي انسان‌ها است.

حجت‌الاسلام نجف‌ لک‌زايي افزود: به‌ روز‌ رساني فلسفه اسلامي، تدوين مباني فلسفي براي نظام جمهوري اسلامي و فراهم‌ساختن تمهيدات نظري براي معنوي‌کردن سياست‌هاي جهاني از راه توجه توأم به جسم و روح را از اهداف ديگر اين همايش است.

در ادامه همايش آيت‌الله جوادي آملي به بررسي جايگاه علمي سياست متعاليه و حكمت متعاليه پرداخت و گفت: حكمت متعاليه متولي مباني علمي انسان است و جايگاه انسان در آن مشخص است؛ يعني بحث سياست، اداره كشور و تأمين نياز جامعه به عهده حكمت متعاليه در بخش حكمت عملي است و كسي نبايد انتظار داشته باشد با اصالت وجود، با حركت جوهري، با جسمانيه الحدوث و قانون عليت، سياست را پيدا كند.

آيت‌الله جوادي آملي كرد: هيچ كس فكر نمي‌كرد كه ما بر اساس فقه جواهري بتوانيم قانون اساسي تدوين يا مجلس خبرگان رهبري تأسيس كنيم؛ اما امروز پس از سي سال به خوبي روشن است كه با فقه جواهري مي‌شود  كشور را اداره كرد.

همچنين در ادامه حجت‌الاسلام حميد پارسا‌نيا، موضوع روش‌شناسي سياست متعاليه، حجت‌الاسلام احمد بهشتي، موضوع مباني حکمت سياسي متعاليه، دکتر عليرضا صدرا، موضوع سير تعالي حکمت متعالي، حجت‌الاسلام محسن غرويان، مبناي وجود و حرکت جوهري در انديشه سياسي صدرا و حجت‌الاسلام جوادي آملي، موضوع فلسفه حکومت در عصر غيبت از منظر حکمت متعاليه را در اين همايش بررسي كردند.


گفتني است، همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه به همت پژوهشگاه علوم و انديشه سياسي دفتر تبليغات اسلامي‌، صبح‌ و عصر پنج‌شنبه، با حضور انديشمندان و پژوهشگران حوزوي و غير حوزوي در سالن همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد.

 

گزارش تصویری خبرگزاری رسا از همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید