جدیدترین مطالب

مجموعه مقالات برگزيده دومين همايش جهاني حكيم ملاصدرا، زير نظر آيت‌الله سيد محمد خامنه‌اي روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، چاپ اول مجموعه مقالات منتخب دومين همايش بين‌المللي حكيم صدرالمتألهين، با نام‌«ملاصدرا، هنر، اخلاق، معادشناسي» زمستان 87، از سوي انتشارات بنياد حكمت اسلامي صدرا منتشر شد.

مجموعه مقالات اين همايش در پنج جلد كتاب گنجانده شده است. جلد حاضر كه جلد پنجم از آن مجموعه است، مقاله‌هايي در دو مقوله پيرامون اخلاق، فلسفه، هنر، سياست و روان‌شناسي فلسفي و معادشناسي را در بردارد. اين مجموعه شامل 21 مقاله است كه هفت مقاله آن از انگليسي به فارسي ترجمه شده‌اند.

در مقدمه كتاب آمده است:«دومين همايش بين‌المللي ملاصدرا در سال 1383 شمسي در تهران نيز مانند همايش نخستين در خرداد 1378، ضمن معرفي فلسفه اسلامي و بويژه مكتب متعاليه ملاصدرا به جهانيان، توانست فضلاي ايراني را با انديشه ميهمانان خارجي كه نماينده مكاتب ديگر بودند، آشنا سازد.»

يكي از اركان عمده فلسفه و هر دانش ديگر، مقايسه آراي دانشمندان و نظريه‌پردازان آن دانش با يكديگر است که در فلسفه اين كار اهميت بيشتري دارد. نگاه مقايسه‌اي در فلسفه داراي چندين فايده است، از جمله شناخت نقص و كمال نظريه‌هاي خودي و درك بيشتر و بهتر آن؛ زيرا كه فيلسوف اگر تنها عالم به مكتب خود باشد، نقص آن را به خوبي در نمي‌يابد؛ اما اگر از بيرون نيز به آن بنگرد؛ بهتر و بيشتر مي‌تواند درباره آن قضاوت كند و نقص و كمال آن را دريابد.

مقالاتي با عناوين تأثير ديدگاه‌هاي فلسفه اخلاق در تصميم‌گيري‌هاي عملي در زمينه اخلاق پزشكي نوشته باقر لاريجاني، تأملّي در مباني نظري هنر اسلامي‌«خيال» و «زيبايي» در انديشه‌هاي ملاصدراي شيرازي نوشته حسن بلخاري، مسائل مطرح در فلسفه اخلاق و سنت آن با دين در رويكردي تطبيقي از مريم صانع‌پور، بنيان‌هاي فلسفي گفت‌وگوي تمدن‌ها از هانس كخلر، ضرورت توجيه در علم اخلاق از داگفين فلسدال، عالم خيال، ملاصدرا و زيبايي‌شناسي اسلامي از جان‌اف.كوئين در كتاب حاضر به چاپ رسيده است.

روش‌شناسي روايي تحليل جامعه اسلامي از يوري‌م. پوچتا، مدّعيان اخلاقي به‌عنوان حقايق صوري، برخي از پيامدهاي روابط ميان الهيات و اخلاق از داگلاس پي‌. لاكي، ذهن خلاق و خلقت زيبايي‌شناختي نمايي نو براي يك تئوري جديد زيبايي‌شناسي معاصر كار مشترك مصطفي عبدو و محمد خير و ذات فردي صرف ـ رويكردي ارسطويي به جاودانگي نوشته كريسيتن كانزانيان، از ديگر مقالات برگزيده مطرح شده در دومين همايش جهاني ملاصدرا به شمار مي‌روند.

گفتني است، به‌تازگي جلد پنجم مجموعه مقالات منتخب دومين همايش جهاني حكيم صدرالمتألهين در 392 صفحه به‌همراه شرح حال مختصر برخي از نويسندگان مقالات در قطع وزيري و در دو هزار نسخه به چاپ رسيده و روانه بازار نشر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید