جدیدترین مطالب

نشست تاثیر حکمت متعالیه بر فقه سیاسی ملاصدرا روز پنج شنیه با حضور محققان و اندیشمندان حوزه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد. 
 
به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: تاثیر نگاه فلسفی ملاصدرا بر پاره ای از فقه از سوی ایشان و تاثیر حکمت متعالیه ملاصدرا برنگاه ایشان بر فقه مورد بررسی است.

وی گفت: هرکس که در علمی مهارت لازم و کافی را کسب و قدرت بر استدلال داشته باشد اگر وارد به حوزه علمی دیگر شود از استدلال ویژه ای برخوردار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی به جایگاه یک فیلسوف در فقه اشاره کرد و ابراز داشت: فیلسوف وقتی در فقه با قدرت به ریشه ها و عمق برقراری ارتباط بین موضوعات مختلف استدلال کند به دیدگاه جدیدی منتهی می شود.

وی سه محور مهم در دیدگاه ملاصدرا در فقه را بیان کرد و اظهار داشت: نگاه ملاصدرا به تعریف فقه یا حقیقت واقعی فقه و دیدگاه به چگونگی و حکمیت فقه و روش شناسی فقهی ملاصدرا از محورهای فقهی ملاصدرا است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ابقاء نوع سیاست در فقه را مهم دانست و تاکید کرد: شریعت معنا کننده سیاست، کامل کننده و تامین کننده نواقص ساسیت فقه است واین شریعت ابقاء کنند و کامل کننده سیاست فقه است.

وی به نقش سیاست در جامعه اشاره کرد و گفت: نقش سیاست در ایجاد نظم و رعایت قوانین و احیاء حقوق اولیه مردم است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی به روش شناسی فقهی در اجتهاد ملاصدرا اشاره کرد و گفت: ایشان قائل است به اینکه اعتبار اجتهاد به روش اجتهادی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید