جدیدترین مطالب

دومین گردهم‌آیى اساتید علوم عقلى و گردهم‌آیى سالانه اعضاى مجمع عالى حکمت اسلامى برگزار و طى آن از خدمات علمى استاد عالى‌قدر حوزه علمیه قم، فقیه عارف، حضرت آ‌‌یةاللّه حاج شیخ یحیى انصارى شیرازى تجلیل شد.

به گزارش هفته نامه افق حوزه در ابتداى این گردهم‌آیى، رئیس هیئت مدیره مجمع عالى حکمت اسلامى به روند تشکیل مجمع اشاره کرد و گفت: در زمستان سال 1382 جمعى از اساتید علوم عقلى با رهبر فرزانه انقلاب دیدارى داشتند و در آن دیدار، اساتید دیدگاه‌هاى خود را مطرح کردند و معظم‌له نیز بر ضرورت تأسیس انجمن یا مجمعى که باشگاه علوم عقلى در حوزه مقدسه باشد، تأکید نمودند و فرمودند: باید کارى بکنیم که قم از مرکزیت و مرجعیت فلسفه نیفتد و هم‌چنان قطب اصلى فلسفه اسلامى باقى بماند. پیرو این دیدار، اساسنامه‌اى در جلسات متعدد تشکیل و به تصویب سه ناظر عالى مجمع - حضرات آیات سبحانى تبریزى، جوادى آملى و مصباح یزدى - رسید و از رهنمودهاى بسیار راهگشا و سرنوشت‌سازشان استفاده شد و بر اساس همان رهنمودها تغییراتى در اساسنامه داده شد و تصویب گردید و در نهایت مجمع عالى حکمت اسلامى شکل گرفت.

حجةالاسلام والمسلمین فیاضى به فعالیت‌هاى این مجمع اشاره کرد و گفت: تاکنون هیئت‌مدیره 112 جلسه داشتند و پنج گروه علمى «فلسفه اسلامى»، «معرفت‌شناسى»، «فلسفه‌هاى مضاف»، «کلام» و «عرفان» در مجمع وجود دارد. گروه فلسفه اسلامى تاکنون 40 جلسه، معرفت‌شناسى 56 جلسه، فلسفه‌هاى مضاف 40 جلسه، کلام 33 جلسه و عرفان 35 جلسه برگزار کردند؛ که در این جلسات، اساتید، آرا و دیدگاه‌هاى خود را در محضر دیگر اساتید مطرح مى‌کنند تا آن فکر حک و اصلاح‌شده و قابل عرضه بر مجامع علمى شود و در بسیارى اوقات‌ در این جلسات تصمیم گرفته مى‌شود که موضوعى در یک همایش عمومى در حوزه عرضه شود.

وى به نشست‌هاى علمى برگزار شده از سوى مجمع عالى حکمت اسلامى اشاره نمود و بیان داشت: تاکنون 12 کرسى نظریه‌پردازى، 10 میزگرد علمى و 2 نشست علمى برگزار شده است. هم‌چنین 6 دوره آموزشى کوتاه‌مدت با 29 موضوع مختلف برگزار شده و در دوره‌هاى بلندمدت نیز 22 موضوع بررسى گردیده است.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالى حکمت اسلامى، تشکیل کتابخانه‌اى با نه هزار جلد کتاب، تشکیل واحد مشاوره علمى، چاپ کتابى با عنوان «بررسى نظریه تطور تاریخى تشیع»، انتشار خبرنامه و تشکیل پایگاه اطلاع‌رسانى مجمع ‌عالى حکمت اسلامى را از دیگر اقدامات انجام‌گرفته در این مجمع عنوان کرد.

وى هم‌چنین مشارکت در برگزارى همایش‌هاى علمى، نکوداشت‌هاى فلاسفه و حکما و ... را از دیگر کارهاى مجمع دانست.

  معاون علمى کنگره روز جهانى فلسفه نیز در این گردهم‌آیى با اشاره به برگزارى روز جهانى فلسفه در ایران، گفت: گمشده دنیاى امروز، حکمت الهى است که به تعبیر قرآن خیر کثیر است و اگر دنیا آن را بشناسد، به سوى آن خواهد آمد. تا کسى به مقام وراثت انبیا نرسد، به حکمت دست نمى‌یابد و دستیابى به وراثت هم جز از راه ولایت امکان ندارد. وجود حقیقى حکمت و کتب حکمت وجود کتبى آن است.

دکتر غلام‌رضا اعوانى ادامه داد: در روز جهانى فلسفه، نمایشى از فلسفه و حکمت اسلامى ایرانى اجرا خواهد شد تا همه به قدرت فلسفه ایرانى اسلامى پى ببرند.

معاون علمى کنگره روز جهانى فلسفه، به ماهیت تشکیل روز جهانى فلسفه اشاره کرد و افزود: در سال 2002، یونسکو تصمیم به برگزارى روزى به‌نام فلسفه گرفت که سه سال اول آن در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد.

وى ادامه داد: روز جهانى فلسفه در هر سال به صورت بین‌المللى در یک کشور برگزار مى‌شود و هم اکنون 160 کشور این مراسم را برگزار مى‌کنند.

رئیس مؤسسه پژوهشى  حکمت و فلسفه خاطرنشان کرد: ایران اولین کشور آسیایى است که روز جهانى فلسفه را به صورت بین‌المللى برگزار خواهد کرد.

وى با بیان این‌که ایران سرزمین حکمت اسلامى بوده و به جهت نور اسلام، این حکمت در این سرزمین شکوفا شده است، ادامه داد: سال 2010 به ایران اختصاص پیدا کرده، تا روز جهانى فلسفه را در آبان‌ماه برگزار کند.

دکتر اعوانى یادآور شد: 13 محور براى همایش روز جهانى فلسفه در نظر گرفته و 150 الى 250 مقاله سفارش داده شد؛ علاوه بر آن، 180 مقاله نیز از قم به این همایش ارسال خواهد شد. سال گذشته نیز پیش‌همایشى با عنوان «فلسفه اسلامى و چالش‌هاى امروز» برگزار شد.

رئیس مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه، از تشکیل انجمن بین‌المللى فلسفه اسلامى خبر داد و گفت: انجمن بین‌المللى فلسفه اسلامى با عضویت 16 کشور اسلامى تشکیل شده که اساسنامه‌اى براى آن تدوین گردیده و به تصویب فدراسیون بین‌المللى انجمن اسلامى نیز رسیده است.

  بر پایه این گزارش، در دومین بخش از این گردهم‌آیى که تجلیل از مقام علمى و فلسفى حکیم متأله حضرت آیةاللّه انصارى شیرازى بود، یکى از شاگردان این حکیم فرزانه در وصف استاد عالى‌قدر حوزه علمیه قم گفت: تجلیل از شخصیت‌ها و علما در واقع تجلیل از علم است؛ چرا که تمام هویت و شخصیت یک عالم به عملش است، و آن حکمت حى، در حکیم است و در واقع چنین تجلیلى تجلیل از حکمت زنده و پویاست که توانسته جامعیتى داشته باشد و در عین توجه به فقه و اصول، در فضاى کلام، فلسفه و عرفان سرآمد باشد و در عین حال، حضور بسیار سازنده اجتماعى، سیاسى و سوابق بسیار طولانى در مبارزه، زندان، تبعید و... داشته باشد.

حجة‌الاسلام والمسلمین مهندسى در ادامه بیان داشت: حرکت موافق با موج غالب، خیلى هنر نیست، بلکه حرکت برخلاف موج غالبى که درست مى‌باشد هنر است. زمانى که موج غالب، مثنوى معنوى، حافظ و... را با انبر جابه‌جا مى‌کردند و تعابیر توهین‌آمیزى نسبت به مشاهیرى چون مولوى، حافظ و... داشتند، شخصیت‌هایى مانند حضرت آیةاللّه انصارى‌شیرازى تحت تأثیر موج غالب قرار نگرفتند و انتخاب درستشان را هم‌چنان دنبال کردند؛ که این‌ها قابل توجه و تقدیر است.

وى تجلیل از بزرگان علمى را از کارهاى ستودنى مجمع عالى حکمت اسلامى دانست و گفت: این اقدامات مورد رضایت خداوند متعال است که باید با قوت و توان بیشترى انجام بگیرند.

حجة‌الاسلام والمسلمین مهندسى در وصف حضرت آیة‌اللّه انصارى شیرازى خاطرنشان نمود: شخصیت این بزرگوار را فقط با یک سرى نگاه کلان و کلى نمى‌توان به تصویر کشید. مسایل و نکاتى در زندگى ایشان وجود دارد که به هیچ‌وجه قابل گفتن نیست. خود ایشان بارها مى‌فرمودند که: «بنده سنگ تاریخم».

وى خاطرنشان ساخت: چیزهایى که ما مى‌گوییم به هیچ‌وجه شخصیت ایشان نیست بلکه فقط دورادور نکاتى عمومى را از شخصیت ایشان اشاره کردیم و اصلاً ظرف دنیا چیزى نیست که بتواند پشت پرده این شخصیت‌ها و حقایق را به تصویر بکشد.

  گفتنى است که در پایان گردهم‌آیى، کلیپى از حضرت آیة‌اللّه انصارى شیرازى پخش شد و لوح تقدیرى که به امضاى سه ناظر اصلى مجمع عالى حکمت اسلامى ـ حضرات آیات سبحانى تبریزى، جوادى آملى و مصباح یزدى - رسیده بود به فرزند معظم‌له تقدیم شد.

متن لوح تقدیر که توسط حجة‌الاسلام والمسلمین مرتضى جوادى آملى قرائت شد، بدین شرح است:

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم و ایاه نستعین

ادع الى سبیل ربک بالحکمة

1: خداى سبحان، عالمان ربانى را در ردیف فرشتگان آسمانى قرار داده و هر دو را در صحابت فخرآفرین نام سامى خود یاد کرد و چنین فرمود: شهداللّه انّه لا اله الا هو و الملائکة و اولو العلم قائماً بالقسط

2: حضرت ختمى نبوت صلوات‌اللّه‌وسلامه‌علیه فنون گرانمایه اسلامى را به آیه محکمه فریضه عادله و سنت قائمه توزیع، تا کسانى که همانند معادن ‌الذهب و ‌الفضه‌اند آن‌ها را در نهان خود نهادینه و به عنوان سرمایه ماندگار در اختیار مراکز علمى قرار دهند.

3: حضرت امیر موحدان على‌بن ابیطالب(ع) دل‌هاى مردان الهى را ظروف علوم نافع معرفى کرده و بهترین دل‌ها را پرظرفیت‌ترین آن‌ها دانست؛ ان هذه القلوب اوعیة و خیرها اوعاها؛ اکنون که به برکت نظام جمهورى اسلامى ایران، یکى از برجسته‌ترین شاگردان حضرت امام خمینى قدس‌سره و علامه طباطبائى قدس‌سره و جامع اوصاف یادشده، جناب قدوة‌المتألهین آیةاللّه حاج شیخ یحیى انصارى شیرازى حفظ‌اللّه، پذیراى این اجلال و تکریم شده‌اند، از معظم‌له سپاس‌گزارى نموده و خواهان تداوم این صراط مستقیم تا ظهور حضرت ختمى امامت مهدى‌ موجود موعود عجل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشریف مى‌باشیم.

سبحانى‌تبریزى - جوادى‌آملى - مصباح‌یزدى  19/3/1389

مطالب مرتبط

حکمت متعاليه در انقلاب اسلامي تأثير بسزايي داشت

وقتي شخصيتي مانند ایشان هست هيچ مشكلي نداريم

یادی از حکیم گمنام حکمت متعالیه معاصر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید