جدیدترین مطالب

najaflakzaee3.jpgرييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي در اين نشست با اشاره به اين كه امنيت فوري‌ترين، ابتدايي‌ترين و ضروري‌ترين نياز انسان در سطوح گوناگون است، گفت: وضعيت موجود در دنيا به لحاظ امنيتي، دچار انحطاط شده است و به نظر حضرت آيت‌الله جوادي آملي، دليل اين انحطاط، خواب و تعطيلي عقل مي‌باشد و شخصي كه عقلش تعطيل باشد، خواب است و شخصي كه خواب باشد، نه مي‌ايستد و نه مي‌تواند راه برود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در نشستي علمي، فلسفه امنيت از ديدگاه آيت‌الله جوادي آملي به همت گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه بررسي شد.

رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي در اين نشست با اشاره به اين كه امنيت فوري‌ترين، ابتدايي‌ترين و ضروري‌ترين نياز انسان در سطوح گوناگون است، گفت: وضعيت موجود در دنيا به لحاظ امنيتي، دچار انحطاط شده است و به نظر حضرت آيت‌الله جوادي آملي، دليل اين انحطاط، خواب و تعطيلي عقل مي‌باشد و شخصي كه عقلش تعطيل باشد، خواب است و شخصي كه خواب باشد، نه مي‌ايستد و نه مي‌تواند راه برود.

 حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر «نجف لك‌زايي» به بررسي ديدگاه حضرت آيت‌الله جوادي آملي در اين زمينه پرداخته و اظهار داشت: زندگي بر محور قرآن تنها راه نجات است و انحطاط امنيتي، معلول دورشدن از قرآن و مكتب اهل‌بيت(ع) است.

 وي اذعان داشت: حضرت آيت‌الله جوادي آملي اثر مستقلي درباره امنيت ندارند و ما اين مباحث را از آثار و دروس ايشان استخراج كرديم؛ پس بحث ما شيوه استنباطي دارد.

 عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به امرحادث بودن امنيت، تصريح كرد: به نظر فلاسفه و از جمله حضرت آيت‌الله جوادي آملي هر امر حادثي نيازمند چهار علت مادي، صوري، فاعلي و غايي است و به طور كلي علت در تقسيم اول، به دو قسم تامه و غيرتامه منقسم مي‌شود.

 وي با اشاره به اين كه از ديدگاه اين عالم برجسته امنيت داراي دو بُعد سلبي و ايجابي است، عنوان كرد: نظر ايشان اين است كه ابعاد سلبي و ايجابي امنيت داراي سطوح گوناگوني است كه اين سطوح از درون خود فرد شروع و به سطح اجتماع كشيده مي‌شود. همچنين هريك از ابعاد سلبي و ايجابي نيز داراي ابعاد ظاهري و باطني هستند.

 حجت‌الاسلام لك‌زايي گفت: از نظر حضرت آيت‌الله جوادي آملي، امنيت روحي كه در طريق سازندگي روحي ايجاد مي‌شود، مقدم بر همه امنيت هاست و ابزار تأمين اين امنيت، جهاد انسان با شيطان باطني است.

 عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مرجع امنيت را در ديدگاه آيت‌الله جوادي آملي، اسلام عنوان كرده و يادآور شد: اسلام مرجع امنيت است و زماني كه اسلام به خطر بيفتد، حتي امام هم جان خود را به خطر مي‌اندازد تا بتواند اين خطر را از اسلام دور كند.

 رييس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي در پايان به توضيحاتي درباره علت‌هاي مادي، صوري، فاعلي و غايي از ديدگاه آيت‌الله جوادي آملي پرداخت و اين علل را تشريح كرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید