جدیدترین مطالب

picbig_jpg_201319125932713_43554165465.jpg حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع محققین حکمت سیاسی متعالیه و اعضای هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی نزول این گونه روزی های الهی را تدریجی دانستند و فرمودند: سياست متعاليه، حكمت متعاليه، حكمت متعاليه سياست یا حكمت سياست متعاليه اين ها جزء بهترين روزي‌هاي معنوي ماست و اين روزی معنوی هم در زمين نيست بلکه در آسمان است و به تدريج نازل مي‌شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جمعی از محققین و پژوهشگران حوزه حکمت سیاسی متعالیه و اعضای هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان این مطلب که علم و معرفت از بهترين روزي‌هاي الهي است و این اصل یک اصل واضح و روشن است، فرمودند: رزق چه ظاهري، چه مادي، چه علمي و چه غير علمي در زمين نيست ﴿وَفِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾ و این را حكمت متعاليه هم فهميد.

ایشان در تشریح سخنان خود به معنای «سماء» اشاره کردند و فرمودند: منظور از سماء این كه در نجوم مطرح است، نیست؛ بلکه منظور آسماني است كه درهايي دارد كه آن درها به روي كفار باز نمي‌شود.

ایشان نزول اینگونه روزی های الهی را تدریجی دانستند و فرمودند: سياست متعاليه، حكمت متعاليه، حكمت متعاليه سياست یا حكمت سياست متعاليه اين ها جزء بهترين روزي‌هاي معنوي ماست و اين روزی معنوی هم در زمين نيست بلکه در آسمان است و به تدريج نازل مي‌شود.
 

picbig_jpg_201319125932713_43554165465.jpg ایشان در بخش دیگری از این دیدار با لازم دانستن حکمت و سیاست متعالیه برای مدیریت جامعه ، به کافی نبودن آن اشاره کردند و فرمودند: مسئله حكمت متعاليه، سياست متعاليه براي بحث و همايش خوب است ولي براي مديريت جامعه يك انسان متعالي لازم است. مديريت، هنر است ممكن است كسي آئين خطّاطي را خوب بلد باشد اما خطاط خوب نباشد، لذا سياست متعاليه را بايد به يك انسان متعالي داد.

ایشان در جمع بندی فرمایشات مباحث نظری در این حوزه را ناکافی دانسته و فرمودند: بنابراين حكمت متعاليه، سياست متعاليه بحث‌هايي است كه براي نوشتن و خواندن و كتاب‌نويسي و تدريس خوب است اما براي اداره جامعه اين حرف‌ها را بايد به يك انسان متعالي داد كه حكيم متعالي باشد، شديد القوا باشد تا اينها را خوب هضم كرده باشد و بتواند خوب پياده كند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام نجف لک زایی، مدیر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه ارائه نمود. وی از مطالعه جدی در رابطه با حكمت متعاليه و انقلاب اسلامي خبر داد و گفت: ما معتقد هستيم كه اگر حكمت در كشورهاي اسلامي زنده بشود و مورد توجه قرار بگيرد اين حركت‌هاي بيداري پايه جدّي‌تري پيدا مي‌كند.

حجت الاسلام نجف لک زایی با اشاره به بازسازي علوم انساني بر اساس حكمت متعاليه افزود: ما بايد سياست متعاليه، اقتصاد متعاليه، فرهنگ متعاليه و حتي خود علوم اسلامي را با اين نگاه كه هم به لحاظ حكمت هم حكمت متعاليه توحيدمحور باشند مورد بازنگری و مطالعه قرار دهیم.
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید