جدیدترین مطالب

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تقسیم بندی جنگ نرم و سخت اظهار داشت: ما معتقدیم که جوهره قدرت تغییر کرده است و قدرت متعالی مهم است فوکو می گوید شهادت و مرگ برای ما پایان راه است ولی برای مسلمانان آغاز راه است و این مفهوم از ذهن به عین آمده و در زندگی ملموس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تقسیم بندی جنگ نرم و سخت اظهار داشت: ما معتقدیم که جوهره قدرت تغییر کرده است و قدرت متعالی مهم است فوکو می گوید شهادت و مرگ برای ما پایان راه است ولی برای مسلمانان آغاز راه است و این مفهوم از ذهن به عین آمده و در زندگی ملموس است.

 علیرضا صدر: اقتدار انقلاب ایران بالاتر از قدرت آن است
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «دکتر علیرضا صدرا» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «تحول هندسه قدرت؛ گذر از قدرت متدانی به قدرت متعالی» که صبح امروز ـ پنج شنبه 24 بهمن ماه ـ در محل سالن اجتماعات پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی برگزار شد گفت: امام خمینی(ره) حکمت را وارد حکومت کرد و حکومت را بر اساس حکمت بنا نهاد.

وی افزود: منظور از حکمت؛ حکمت اسلامی بر منبای قرآن، برهان و متعالی است که امام نیز یکی از مدرسین این مکتب بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه هندسه متعالی، مهندسی متعالی می طلبد افزود: اخوان الصفا در رسائل خود فصلی به نام فصل عقلیه دارد در این کتاب آمده است ما دو نوع هندسه داریم با هندسه حسی، پُل و ساختمان درست می کنیم ولی هندسه عقلی افراد را به طرف امور روحانی می برد و در اینجا با جوهره ای که تغییرات ایجاد می کند سر و کار داریم.

وی ادامه داد: در پایان کتاب رسائل اخوان الصفا آمده است؛ با هندسه عقلی می خواهیم انسان رشد کند و خواجه نصیر نیز تحولات جامعه را بررسی می کند و در مورد هندسه عقلی می گوید لازمه هندسه عقلی، تئوری درونی و نظم بیرونی است.

دکتر صدرا تاکید کرد: با توجه آیات قرآن «كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره باذن الله» «ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مائتين» اقتدار ما بالاتر از قدرت ماست به همین خاطر بود که نیروی سه هزار نفر حزب الله در مقابل ارتش تا دندان مسلح مقاومت می کند امام این مفاهیم ذهنی را برای ما ملموس کرد و ما این مسائل را با چشم خود دیدیم.

وی خاطرنشان کرد: در رسائل اخوان الصفا آمده است باید مسائل را با هندسه عقلی، شبکه قدرت و اثربخشی تحلیل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تحلیل های متفاوت درباره انقلاب اسلامی ایران، به تحلیل میشل فوکو اشاره کرد و افزود: میشل فوکو معتقد بود با انقلاب اسلامی عناصری مانند ایمان، شهادت و اعتقاد وارد مفاهیم جهان مادی شد و ما در غرب این عناصر را فراموش کرده ایم و این عناصر نظم جدید را خواهد ساخت.

وی افزود: میشل فوکو بعدا مقاله ای نوشت و در آن مقاله نوشت که غرب چگونگی قدرت را تحلیل می کند ولی به چیستی و چگونگی قدرت نمی پردازد، در حالی که حقیقت قدرت، چیستی و چگونگی است.

وی تاکید کرد: بحث چیستی و چگونگی قدرت به حکمت مرتبط است ولی فلسفه محض، چرایی قدرت را بحث می کند.

دکتر صدرا با اشاره به دیدگاه پوپر گفت: زمانی در ایران دیدگاه پوپر از کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» مطرح شد ولی در این مسئله نیز به مشکل برخورد کردند و خود پوپر در اواخر عمر خود به لیبرال گرایی، غرب شک و تردید کرد و گفت که در دمکراسی به اعتدال نیاز داریم.

وی با اشاره به دیدگاه هانتینگتون درباره موج دمکراسی خواهی سه گانه در ایران گفت: هانتینگتون اعتقاد داشت اسلام با دمکراسی ناسازگار نیست و مردم ایران به دنبال دمکراسی هستند، وی بعدا نظریه برخورد تمدن ها را نوشت و در اواخر عمر معتقد بود که آمریکا مشکل هویتی دارد و راه حل آن احیای دین است و پیشنهاد کرده بود که آمریکا باید به دین پروتستانیزم برگردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دیدگاههای مطرح شده در غرب، دکترین است نه تئوری، افزود:  برای انحراف اذهان ما، دکترین های خود را به نام تئوری ارائه می کنند.

وی عنوان کرد: امروز دانشمندان غربی معتقدند که در عصر پسا صنعتی و دانایی وارد شده ایم  ولی ما می گوییم عصر، عصر معنویت همراه با حکمت است و اسلام حکیمانه جامع همه اینهاست و دانایی به معنای فرزانگی است که به سیاست وارد شده است.

دکتر صدرا با اشاره به تقسیم بندی جنگ نرم و سخت اظهار داشت: ما معتقدیم که جوهره قدرت تغییر کرده است و قدرت متعالی مهم است فوکو می گوید شهادت و مرگ برای ما پایان راه است ولی برای مسلمانان آغاز راه است و این مفهوم از ذهن به عین آمده و در زندگی ملموس است.

وی در پایان گفت: قدرت بُعدی دارد که از آسمان می آید در اینجا تقوا و نظم مهم است و تاییدات الهی را به دنبال خواهد داشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید