جدیدترین مطالب

چاپ‌اول - همشهري آنلاين:
كتاب «حكمت متعاليه و تفكر فلسفي معاصر» نوشته «دكتر رضا اكبريان» از سوي انتشارات «بنياد حكمت اسلامي صدرا» در دو هزار نسخه منتشر مي‌شود.

به گزارش روابط عمومي «بنياد حكمت اسلامي صدرا»، اين اثر شامل مجموعه مقالاتي است كه بيشتر آنها جنبه تطبيقي و مقايسه‌اي دارد. تطبيق بين انديشه‌هاي ملاصدرا و فلاسفه غربي و اسلامي.

عناوين مقالات عبارتند از:

  • حكمت متعاليه و تفكر فلسفي معاصر؛
  • وجود محمولي از ديدگاه كانت و ملاصدرا؛
  • مسئله وجود در فلسفه ابن‌سينا؛
  • نور در سهرودي و وجود در ملاصدرا؛
  • وجود از ديدگاه ابن‌سينا و ملاصدرا؛
  • حركت جوهري و نتايج فلسفي آن؛
  • تبيين وجودي «زمان» در نظام فلسفي صدرالمتالهين؛
  • نظر فلاسفه اسلامي دربار، علم به «وجود»؛
  • خدا در فلسفه ملاصدرا؛
  • معاد جسماني در فلسفه ملاصدرا؛
  • فلسفه عملي در حكمت متعاليه ملاصدرا؛
  • سير فلسفه در جهان اسلام؛

دكتر رضا اكبريان در مقدمه اين كتاب آورده است: «ويژگي مهم يك نظام فلسفي كارآمد آنست كه بتواند پاسخگوي سوالات مهم و اساسي جديد باشد. هرچند شايد فيلسوف موردنظر آن مسئله را بصورت دقيق طرح نكرده باشد، اما محقق و متعمق در آثار وي بايد بتواند از مجموع آثار و انديشه آن فيلسوف، پاسخ به پرسش موجود را پيدا كند.

در ميان نظامهاي حكمي و فلسفي جهان اسلام شايد بتوان گفت: بهترين مكتبي كه مي‌تواند انتظار فوق را برآورده سازد، مكتب حكمي و فلسفي حكمت متعاليه است. بنيانگذار اين مكتب كه خود قبل از طرح نظريه خويش، بصورت دقيق و عميق به مطالعه نظامهاي پيشين پرداخته بود، توانست با تفكر و تعمق و تذوق فوق‌العاده خود به ايجاد و ابداع مكتبي دست زند كه جامع عقل و شهود يا بعبارت ديگر مشايي و اشراقي باشد.»

وي در ادامه اضافه كرده است: «ملاصدرا آنچه را كه در اين زمينه از قدماي يونان و بويژه افلاطون و ارسطو رسيده بود و آنچه را حكماي بزرگ اسلامي از قبيل فارابي و بوعلي و شيخ اشراق و غيره توضيح داده يا از خود افزوده بودند و آنچه كه عرفاي بزرگ با هدايت ذوق و قوّت عرفان يافته بودند، بخوبي جذب و هضم كرد و از نو اساس جديدي را پي‌ريزي كرده و آنرا بر اصول و قواعدي محكم و مستدل استوار كرد.

حكيم صدالمتالهين آنچه را كه به حكمت مشاء و يا حكمت اشراق معروف بود و دو هزار سال مشاجرات فلسفي بين اين دو دسته چه در يونان و چه در اسكندريه و چه در ميان مسلمين و چه در اروپاي قرون ميانه ادامه داشت؛ با اساس جديدي كه از نو پي‌ريزي كرد به اين مشاجرات خاتمه داد.»

اين استاد فلسفه در ادامه مي‌افزايد: «حال پرسش اساسي اين است كه نظام فلسفي حكمت متعاليه چگونه مي‌تواند با فلسفه‌هاي جديد يا به تعبير ديگر با تفكر فلسفي معاصر ارتباط برقرار كند.»

كتاب «حكمت متعاليه و تفكر فلسفي معاصر» در 387 صفحه و شمارگان دو هزار نسخه به زودي در دسترس علاقمندان قرار مي‌گيرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید