جدیدترین مطالب

دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه ۱۷ تا ۱۹ اسفندماه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد. در این کنگره ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه‌های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت.

مجتبی جاذبی، پژوهشگر فلسفه: دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه ۱۷ تا ۱۹ اسفندماه به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد. رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه‌های دولت، نقد و ارزیابی نظریه‌های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران و... تأکید می‌شود. همچنین مساله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز موردتوجه است. ازاین‌رو در این کنگره ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه‌های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره نیز عبارتند از: توانمندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی، توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی، تمهید نظریه‌های سیاسی براساس حکمت سیاسی متعالی و نیز نقد و بررسی ادبیات و نظریه‌های رایج در علوم سیاسی.

«فرهیختگان» به همین بهانه با همکاری دبیرخانه دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه مجموعه گفت‌وگوهایی را با استادان صاحب‌نام این حوزه ترتیب داده است که به‌تدریج در صفحه اندیشه منتشر خواهد شد. هدف این گفت‌وگوها این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت طرح کند تا مسیر برای نظریه‌پردازی در این زمینه هموار شود. به تعبیر دیگر، این گفت‌وگوها با هدف تبیین ظرفیت‏هاى فلسفه متعالیه براى ورود به حوزه حیات اجتماعى و سیاسى و معرفى توانمندى فلسفه سیاسى اسلامى طراحى شده است. این مباحث بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را در موضوع محوری دانش سیاسی یعنی مساله دولت طرح کند. مباحث حاضر برای بهره‌مندی دانشجویان، طلاب و علاقه‌مندان به‌طور مستقل به دست چاپ سپرده شده و در آینده در مجلدی منتشر خواهد شد. در این مجال گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا و بنیاد ایران‌شناسی با موضوع «تمایز مبانی، کارگزاران و ساختارهای دولت متعالیه از دولت‌های متدانیه» و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام مجتبی مصباح‌یزدی عضو هیات‌علمی و دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع «جایگاه توحید در مبادی، مسائل و غایات دولت متعالیه» را از نظر می‌گذرانید.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای

در دولت متعالیه اصل بر ساخت نهاد‌های قرآن‌محور است (لینک)

 

گفت‌وگو با مجتبی مصباح‌یزدی

انسان مدرن فهمی مبهم از عدالت دارد (لینک)

روزنامه فرهیختگان، 16 اسفند 1400

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید