جدیدترین مطالب

دکتر سيد خليل حسيني طوسي، معاون پژوهشي كالج لندن در نشست علمي گروه فلسفه سياسي اظهار داشت: شاهکار حکمت متعاليه اين است که يک فلسفه سيستماتيک و نظام درهم تنيده اي است که دچار تناقض نشده است و فلسفه سياسي ملاصدرا با تمام فلسفه صدرايي درگير و در ارتباط است.
نويسنده كتاب «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملا صدرا» افزود: ملاصدرا معتقد است عارف در عين اين که در وحدت است در کثرت نيز هست و در عين اين كه در کثرت است در وحدت است و اين مي‌تواند بزرگ‌ترين نظريه سياسي باشد. حضور نفس در عالم کثرات و حرکت آن از کثرات نشان دهنده اجتماعي بودن اين مباحث است.
وی با اشاره به اين‌كه در کتاب خود سه بحث انسان شناسي، اخلاق و فلسفه سياسي را مورد بررسي قرار داده است، گفت: در بخش سوم، از مکتب جديدي با عنوان سياست روحاني و معنوي سخن گفته‌ام. وي تصريح كرد: البته کار ملاصدرا بزرگ‌تر از يك سياستمدار است و وي معلم سياستمداران است....

 _________________________________

معاون پژوهشي كالج لندن فلسفه سياسي ملاصدرا را مبتني بر مباني فلسفه متعاليه دانست.

دکتر سيد خليل حسيني طوسي، معاون پژوهشي كالج لندن و نويسنده كتاب «فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملا صدرا» در نشست علمي گروه فلسفه سياسي پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي اظهار داشت: شاهکار حکمت متعاليه اين است که يک فلسفه سيستماتيک و نظام درهم تنيده اي است که دچار تناقض نشده است.
وي ادامه داد: اين كار نيكويي نيست که برخي مباحث فلسفي صرفاً به فيلسوفي مثل ملاصدرا استناد داده شود، زيرا بسياري از مباحث قبل از آن وجود داشته است و بسياري از فيلسوفان در بحث ماهيت، وجود و نفس مطالبي  را مطرح کرده اند، ولي ملاصدرا با هوشمندي خود آنها را منطقي و برهاني كرد.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته شايد بتوان گفت بحث علم از سنخ وجود و حرکت جوهري از جمله مباحثي است که ابتکاري و خاص ملاصدرا است و نمي توان رد پايي در گذشته از آنها يافت. هنر ملاصدرا در اين بوده است که از مباحث گذشته بهره برده و آنها را در سيستم خاصي تحقق بخشيده است.
وي با بيان اين كه همه مباحث ملاصدرا بايد کنارهم ديده شود، گفت: نبايد براي مباحث فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي سيستم ملاصدرا را بر هم زد. سيستم ملاصدرا در تعامل با غير مسلمانان به ما کمک مي‌کند كه با توجه به استدلال‌هاي عقلي و روش واحد عقلي بتوان به بحث پرداخت.
نويسنده كتاب فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملاصدرا در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين پرسش كه چگونه مي‌توان درباره فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملاصدرا چيزي نوشت که مبتني بر مباني ملاصدرا و متعاليه باشد، گفت: اين دغدغه‌اي بود که مدت ها با آن درگير بودم و تلاشم اين بود که بحث‌ها با مباني ملاصدرا همخواني داشته باشد و جداي از آن نباشد.
وي همچنين ادامه داد: ملاصدرا معتقد است اگر عارفي نتواند در کثرات سير کند و با کثرت تعاملي نداشته باشد نمي‌تواند به عرفان دست يابد. تعامل با کثرات که اجتماع نيز يکي از آن‌هاست در مسير تکامل ضروري است.
وي افزود: ملاصدرا معتقد است عارف در عين اين که در وحدت است در کثرت نيز هست و درعين ايكه در کثرت است در وحدت است و اين مي‌تواند بزرگ‌ترين نظريه سياسي باشد. حضور نفس در عالم کثرات و حرکت آن از کثرات نشان دهنده اجتماعي بودن اين مباحث است. زيرا نفس بايد در کثرات خودش را بسازد.
دکتر حسيني طوسي گفت: بنابراين، فلسفه سياسي ملاصدرا در تمام فلسفه صدرايي درگير و با آن در ارتباط است؛ اما غالب مباحث منتشر شده درباره فلسفه سياسي متعاليه از اين جنبه غفلت کرده‌اند. از اين رو اگر مباحث فلسفه سياسي بر مباني فلسفه ملاصدرا مبتني نباشد برخي مباحث بر ملاصدرا تحميل مي‌شود.
نويسنده كتاب فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملاصدرا با اشاره به اين‌كه در کتاب خود سه بحث انسان شناسي و اخلاق و فلسفه سياسي را مورد بررسي قرار داده است، گفت: در بخش سوم كتاب، مکتب جديدي از سياست با عنوان سياست روحاني و معنوي را پيشنهاد و مورد بحث قرار داده‌ام.
وي تصريح كرد: اگرچه امروزه در فلسفه غرب، محور بحث‌هاي سياسي، قدرت است، ولي بايد سياست ملاصدرا را با عنوان سياست معنوي و روحاني نام گذارد. البته کار ملاصدرا بزرگ‌تر از يك سياستمدار است. وي معلم سياستمداران است.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر اساس اين مكتب سياستمداران بايد  سياستي را بنويسند  که کمال معنوي انسان نيز در آن لحاظ شود. ارايه چنين بحث‌هايي بخش‌هاي پنهان فلسفه صدرايي را آشكار مي‌كند و پاسخ گوي فلسفه جديد مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: فلسفه ملاصدرا داراي سيستم خاصي است و مي تواند بسياري از مشکلات بشر را حل کند. از جمله در بحث انسان‌شناسي، موضوع رابطه نفس و جسم مطرح است که چگونه دو جوهر متغاير مي‌تواند با همديگر جمع شود. در حالي که اين دو، دو چيز نيستند. يک حقيقت‌اند که داراي شؤون مختلف هستند.
وي ادامه داد: يکي ديگر از مباحث مطرح در اين فلسفه، معرفت شناسي است. در فلسفه غرب نتوانسته‌اند بين عين و ذهن ارتباط برقرار کنند. اين که چگونه مي‌توان به واقع‌نمايي ذهن اعتماد کرد پرسشي است كه با بحث وجودشناسي ملاصدرا مي توان آن را حل کرد.
گفتني است، يکي از پروژه‌هاي گروه فلسفه سياسي پژوهشکده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي اثري با عنوان فلسفه اخلاق و فلسفه سياسي ملاصدرا است که به همت دکتر خليل حسيني طوسي در حال انجام است. این اثر که توسط وی به انگلیسی انجام شده است توسط خود وی به فارسی در حال آماده سازی برای انتشار است.
سلسله نشست های وجوه سیاسی حکمت متعالیه با مدیریت شریف لک زایی در حال انجام است و به زودی در ادامه همین نشست ها فراخوان همایش وجوه سیاسی حکمت متعالیه اعلام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید